Læsetid: 4 min.

LÆSERBREVE

Debat
9. februar 2006

Afgang

Det må hilses velkommen, at Venstres fhv. udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen opfordrer Jyllands-Postens redaktør Carsten Juste til at træde tilbage som følge af en eklatant fejlbedømmelse.

Kan man nu forvente, at Ellemann-Jensen offentligt gør lignende krav gældende over for medlemmer af sit eget parti, de kreative såvel som de blot inkompetente?

Karsten Sand Iversen
Næstved

Er jeg ny-puritaner?

Kære Henning Bech Jeg vil ikke indgå i en polemik med dig, om omkostningerne for kvinders liv og helbred, når de er prostituerede, eller om hvorvidt prostituerede er vareliggjort eller frit vælger at sælge sex (jvf indlæg den 30. januar).

Men jeg vil gerne vide, hvilket menneske- og samfundssyn, der ligger bag din forståelse af de prostituerede?

Jeg vil også gerne vide, om dit syn på prostitution er en analyse eller en dekonstruktionsstrategi? Hvorledes forstår du frit valg? Og hvad skal der til for at kunne vælge frit? Er kønshierarkierne opløst? Og fungerer køn adskilt fra (andre) magtrelationer f.eks. økonomiske strukturer?

Betyder 'væren-kastet-som køn', at kvinder skal vælge at være i deres køn i stedet for at frigøre sig fra dette og derfor udleve deres seksualitet(er) også gennem at sælge disse? I givet fald, hvorledes defineres, hvad kvinders køn er? Er det også sat frit?

Og er jeg ny-puritaner nu?

Lise Lotte Hansen
ph.d., adjunkt ved Institut for Samfundsvidenskab & Erhvervsøkonomi, RUC

Farvel til folkeskolen

Regeringen, S og DF gennemfører i disse uger den største ændring af folkeskolen i mange år, men hvad betyder det for børnene?

Kort sagt forsøger Bertel Haarder og hans forligspartier at dreje udviklingen over mod en mere erhvervsorienteret og målbar skole.

Bliver forliget gennemført, vil folkeskolen med ét slag blive forvandlet fra viden og kundskaber om livet for resten af livet til blot at være første led i elevens lønmodtageruddannelse. Den grundtvigianske tankegang om skolen for livet, som folkeskolen gennem årtier har bygget på, bliver kastet bort, og skolen skal nu kun uddanne og ikke længere danne.

Tilbage står børnene. Testet og kontrolleret gennem hele deres skolegang. Bagefter vil de så være klar. Dog ikke til livet, som deres forældre blev det, men blot til en karriere, der nødvendigvis også må bygge på test og kontrol. Det var jo den måde, de lærte at arbejde på i skolen.

Skal det virkelig være fremtiden for Danmark og de danske børn?

Sonny Nielsen
lærer på Agedrup Skole, Odense

Stop boykot af miljøet

Boykot Mellemøsten. Ja, hold op med at købe benzin. Lad bilen stå i garagen eller kør på raps i stedet. Skift oliefyret ud med mere bæredygtige former for opvarmning. Det er jo blevet ganske tydeligt, at (ytrings)frihed og penge er in, og miljøet er yt.

Efter Lovelocks forudsigelser i Information den 20. januar om civilisationens undergang p.g.a. forurening, har der været tavshed. Ingen debat. Her er et tabu som Jyllands-Posten og resten af medierne kan tage fat på, nemlig frihedsdyrkelsens censur overfor en forpligtende miljøindsats.

Det gælder om noget så kontroversielt som at begrænse din frihed. Begrænse den til et valg mellem miljøvenlige løsninger i stedet for valget mellem det billige og det billigere eller det nye og det nyere.

Vi har brug for politikere, der taler den ubegrænsede frihed imod, og en befolkning, der kan se bort fra egennytten og de lette løsninger. Lad os sikre de kommende generationer, så vi ikke skal ud og beklage, at vores frihed til at forurene er skyld i fremtidig ufrihed.

Lars Levin Andersen
Nykøbing Sj.

Forældremyndighed

Som svar på mit læserbrev den 2. februar beskriver Dennis Johansen den 6. februar som flere før ham skilsmisse og forældremyndighedssager, som noget med skrubbelløse mødre, der hæver kassen på bekostning af deres børns forhold til den anden forælder. Jeg har nu i flere år arbejdet med dette område, og det er ikke sådan det er.

Der er brug for et skift i fokus, så skilsmisser ikke primært er en forældrekonflikt med et barn på sidelinjen, men en konflikt i et barns liv som dets forældre har ansvar for at løse til barnets bedste. Forhåbentlig med endnu mere kvalificeret hjælp fra systemet, end de kan få nu.

Det er klart smertefuldt og ulykkeligt for en forælder at blive valgt fra - men hellere det end at børnene, der ingen lod har i konflikten eller dens løsning, skal være dem, der betaler hele gildet. Det er tydeligt, at specielt de meget konfliktfyldte skilsmisser sætter sig store og gennemgribende spor langt op i voksenlivet i de børn, der har oplevet dem. Der kan på den baggrund være tilfælde, hvor to ellers hver for sig egnede forældre ikke skal dele forældremyndigheden.

Her skal man så stadig huske, at tabet af forældremyndigheden ikke er det samme som tabet af liv og glæde sammen med sine børn.

Morten Schmidt formand
Landsforeningen Børn og Samvær

Guder og godtfolk

Hvis folk er så dumme, at de tror på en gud, og at hun skal bestemme deres dagligliv, så må de vel også finde sig i, at man griner af dem.

Michael von Haven
Malmø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her