Læsetid: 4 min.

LÆSERBREVE

8. februar 2006

Smagsdommer kan bedømmes

Anders Fogh Rasmussen vendte tommelen nedad med hensyn til Danmarks håndtering af alle Aksemagterne.

Anders Fogh Rasmussen har nu tommelskruerne på i Danmarks håndtering af al-Aqsamagterne.

Nils Holsko
Skiveren

På Bertels og Sørens nåde

Tillykke Bertel Haarder og Søren Krarup, så fik I endelig skovlen under lærerne. Med det nye folkeskoleforlig, som netop er blevet forhandlet på plads, er det lykkes jer at få lærerne sat uden for indflydelse.

Det har været en lang og hård kamp, hvor der er blevet givet og taget, men nu må jeg erkende, at I har vundet.

Hvis jeg lyder lidt bitter, kan det måske skyldes, at jeg synes, den afgørende kamp var lidt unfair, da lærernes hold slet ikke fik lov at komme på banen - ja, de fik ikke engang lov til at gå til omklædning. Men dommerne så ikke, at der manglede et hold, og vi ved jo alle, at selve kampen snart er glemt, og kun resultatet tæller.

Og hvilket resultat - nu skal lærerne ikke længere bestemme, hvad der skal undervises i. Nej, det ved I meget bedre på Christiansborg. Lærerne skal heller ikke kontrollere, om eleverne har forstået det. Nej, det skal nationale test afklare, og dårlige resultater skal så afstraffes af kommunalbestyrelserne.

Nu mangler I kun at få uddannelsen af lærerne lagt ind på universiteterne, så det heller ikke længere er lærere, der uddanner lærere. Det er de da alt for dårlige til. Det kan enhver jo ved selvsyn konstatere ved at se, hvor dårligt danskerne klarer sig globalt.

Faktisk har jeg kun et spørgsmål til Haarder og Krarup: Hvorfor skal læreruddannelsen ind på universiteterne? Når lærerne bare skal fylde viden på eleverne, er et tankpasserkursus på Teknisk skole så ikke nok?

Jørn Simonsen
forhenværende lærer af Guds nåde, nu kommende lærer på Bertels og Sørens nåde, Skanderborg

Der er alternativer til at støtte terror

Irene Clausen mener i et læserbrev den 6. februar, at PFLP fører en "en legitim kamp", men i kampens hede begår fejl.

Det er selvfølgelig en belejlig bortforklaring, i og med at hun med sine venner i Foreningen Oprør har været med til at finansiere PFLP's terror ved at overføre 50.000 kroner til organisationen i efteråret 2004.

Således moralsk - og økonomisk - opmuntret fra sine danske sympatisører gennemførte PFLP få dage efter modtagelsen af det danske bidrag et selvmordsangreb, der dræbte og lemlæstede mennesker på et grøntmarked i Tel Aviv. Uanset hvad Irene Clausen vælger at kalde PFLP's brug af bomber og kugler, er det nu en gang terror.

At sidestille PFLP med ANC og den danske modstandsbevægelse under Anden Verdenskrig er en fornærmelse mod begge. Det er en del af den yderste danske venstrefløjs demagogi, at der ikke er alternativer til at støtte terror og ødelæggelse, hvis man vil bidrage til at løse den ulykkelige konflikt i Mellemøsten.

Men der er heldigvis kræfter både i Palæstina og Israel, der arbejder for at fremme dialogens og fredens vej. Det ville klæde den yderste danske venstrefløj at bidrage til at standse voldsspiralen.

Peter Andreas Bredsdorff
højskolelærer, Helsingør

Rektorens selvmål

I Information den 28. januar svarer rektor Søren Hindsholm på et indlæg, jeg havde tidligere om gymnasiereformen. I dette skrev jeg blandt andet, at modstanderne mod reformen findes blandt lærere, der arbejder på gadeplan, mens tilhængere er placeret bag skriveborde i ministerier, pædagogiske institutter og rektor kontorer.

Og ganske rigtig, når jeg læser SH's indlæg, så visualiseres et billede af en rektor, der sidder bag et skrivebord og læser op af bekendtgørelsen. Selv har jeg undervist to 1.g.-klasser i fysik og naturvidenskabeligt grundforløb siden august og har dermed haft en tæt kontakt til virkeligheden.

Det, som jeg talrige gange netop har kritiseret reformen for, er det meget uhensigtsmæssige misforhold, der er mellem den svulstige og selvhøjtidelige reform, og hvad eleverne faktisk formår. Jeg forstår ikke, hvem der kan have glæde af dette blændværk - andre end de som langt fra virkeligheden har en fordel i at puste sig op.

Håndværksmæssige kundskaber i matematik og fysik findes stort se ikke hos eleverne fra folkeskolen. Derfor kan de naturligvis heller ikke deltage i projekter, der indebærer komplicerede sammenhænge i naturvidenskab.

Hvis eleverne alligevel har et udbytte af naturvidenskabeligt grundforløb er det ikke på grund af reformen, men på trods af reformen.

Ole Witt-Hansen
gymnasielærer, Greve

Metro - og flere p-pladser

Den ambitiøse aftale om udvikling af Metroen er endelig på plads. Metroen skaber et utroligt potentiale for at omlægge transporten, spare borgerne en masse tid og desuden fjerne store dele af trafikken fra gadebilledet. Derfor er grundstenen for fremtidens kollektive transport i København lagt.

Hvis den socialdemokratiske ledelse i København er seriøs, når der tales om at få bilerne væk fra midtbyen, bør de vise handlekraft nu. Den endelige beslutning om metroringen bør være startskuddet for investeringer i p-pladser udenfor byen, kombineret med de kollektive transportmuligheder, der kan give bilisterne reelle alternativer til at køre i det indre København.

Gitte Lillelund BechMF(V),
transportordfører

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu