Læsetid: 4 min.

LÆSERBREVE

3. marts 2006

Dinamarca før og nu

Før kendte få brasilianere til Danmarks eksistens. De vidste, at det var et land, hvor man cyklede, selvom det altid var koldt, og hvor man fik småkager fra og moralske eventyr om at give den, der er anderledes, en chance; hvor man var tolerante og viste omsorg for dem, der ikke kan klare sig selv. Nu kendes Dinamarca i den fattigste slumhytte og mest afsides indianerlandsby: Nåååh, det er dér, hvor man savner respekt for etnisk forskellighed og pisser på folks religiøse følelser; og hvor statsministeren udstråler følelseskulde og taler som en fjendtlig robot. Hvad årtiers kulturprogrammer (og fodboldlandsholdet) havde opbygget af positivt Danmarks-image, har JP, Fogh, Pia Kjærsgaard og det vælgerflertal, der står bag dem, effektivt revet ned. Før så brasilianerne op til danskerne, nu ser de på os med undren, medynk og foragt. Og det værste er, at de har ret. Jeg er enig med Uffe Holst Jensen (Information 14. februar): Hvor er det dog pinligt at være dansker i udlandet i disse dage.

Therkel Stræde
Salvador, Brasilien

Ondartet hybris

"Men statsministeren har handlet 'helt klart' i sagen fra dag ét, fastslog han" - altså statsministeren. Citat er fra Information den 1. marts. " Som sædvanlig er der "ikke noget at komme efter" - ja, der har vel "ikke været fugls føde på den sag." Vi kender efterhånden de stereotype floskler, der fyger fra Anders Fogh Rasmussen som salver fra et maskingevær. Anders Fogh Rasmussens optræden i Muhammedsagen er det mest oplagte tilfælde af hybris, jeg mindes i mit liv som politisk interesseret dansker. Gad vide om han også tror, at han kan gå på vandet? Lur mig om ikke han har forsøgt- Muligvis vil han atter på lidt længere sigt lade udenrigsministeren tage skraldet. Men under alle omstændigheder kan vi da trøste os med, at hans politiske eftermæle efterhånden er så skrammet, at det næsten må være ikke-eksisterende. Som bekendt er der ikke noget, politikere er så ømme over, som netop det politiske eftermæle. Foghs uanstændige klamren sig til magten via Dansk Folkeparti har længe været en belastning for det danske samfund. Han blev i sin tid fyret for sin kreativitet som skatteminister. I sig selv er det en skandale, at han på trods heraf kunne blive statsminister. Han burde snarest fyres igen for sin skandaløse optræden omkring de famøse Muhammedtegninger. Hvor vi dog savner en slagkraftig opposition!

Ole Banke
København Ø

Får og bukke

Kære Anders Fogh Rasmussen, du optræder for tiden med stuntet "skille får fra bukke", som du har hentet hos Mathæus, der skriver: "Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på sin herligheds trone. Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene; fårene skal han stille ved sin højre side og bukkene ved sin venstre. Da skal kongen sige til dem ved sin højre side: Kom, I som er min faders velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt". Det er måske lidt overspillet at optræde som engleomsværmet menneskesøn omgivet af en venstre- og højrefløj. Men Pia Kjærsgaard, som åbenbart er et får, er sikkert glad for, at du beder hende om tage riget i arv.

Jan Krag Jacobsen
Farum

Erodering af demokratiet

AG skriver i sin leder den 27. februar: Helt generelt lider hele det europæiske energimarked under stærkt tiltagende nationalt pres for at beholde nationale monopoler - til skade, naturligvis, for de forbrugere, som ikke får gavn af konkurrencens prispres. Det ville være rigtigt, hvis de transnationale monopoler virkelig skabte konkurrence, men virkeligheden er jo den at de afskaffer konkurrencen, netop fordi de er monopoler. Den danske el-sektor var oprindelig forbrugerejede non-profit selskaber, nu omdannes de til store aktieselskaber, som skal skaffe overskud til aktionærerne, hvilket, alt andet lige, vil skabe højere priser. I øjeblikket kører en retssag, hvor ELSAM står anklaget for at have taget over en milliard for meget for den leverede strøm. Dertil kommer, at vedligeholdelse for de store monopoler bliver en omkostning, som man søger at minimere. Vi så resultatet, da store dele af det østlige USA og Canada var uden strøm i flere dage p.g.a. manglende vedligehold. Endvidere kan transnationale selskaber flytte deres overskud til Langtbortistan, og så unddrage sig skat, der hvor de har tjent deres overskud. Men det værste er, at når markedet overtager butikken, forsvinder den demokratiske indflydelse. Et land som ikke råder over sin infrastruktur er ikke længere selvstændigt. Det bliver ikke muligt at etablere energipolitisk langtidsplanlægning, hvilket bliver en bydende nødvendighed i lyset af de svindende ressourcer.

Jens Kimby
Haderslev

Tænk hvis

Tænk hvis bomber var hospitaler, og raketter var veje. Tænk hvis ildregnen over Irak var skoler, der som sendt fra himlen dalede ned og oplyste de mennesker langt herfra, som aldrig fik mulighed for at se det demokratiske lys? Mandag den 27. februar spurgte jeg på et debatmøde i Nærum Claus Hjort Frederiksen: Tænk hvis vi lagde alle beløbene sammen, der hidtil er brugt på koalitionens krig, og brugte dem som 'økser af smør' ? Og jeg spurgte direkte: Tror du idag, at det havde været bedre? Jeg fik mangeord som reaktion, intet svar. Så fik jeg kvalme. Tænk hvis minstre svarede på det, de bliver spurgt om.

Hanne Wilian
Nærum

Magisk tænkning

Tænk hvis Abu Laban, Akkari, Langballe, Krarup og ligesindede var hos deres gud.
Sikken en himmelsk fred der ville være på jord.

Ib Jensen
Søborg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu