Læsetid: 8 min.

LÆSERBREVE

Anders Fogh og ytringsfriheden Ingen har hindret Jyllands-Posten i at bringe de famøse Muhammedtegninger. Alligevel råber Anders Fogh op om, at e...
2. marts 2006

Selektiv hukommelse

»Man maa indrømme Tyskland, at det har Ret til at skille sig af med sine Jøder. Men til Gengæld kan man stille det Krav, at det sker paa anstændig Vis.«
Det var hvad JP brugte sin ytringsfrihed til at skrive i sin leder dagen efter krystalnatten i 1938. Det var den historiske periode vores statsminister i en grundlovstale for et par år siden karakteriserede som værende præget af følgagtighed. Han efterlyste mod til at sige fra.
Jeg ved ikke hvor længe det endnu varer, før JP på lederplads ? eller et “anstændigt” politisk parti ? giver udtryk for lignende holdninger. Men Muhammed-debatten har vist at vi er kommet et pænt stykke af vejen. Men nu er vores statsminister ikke længere optaget af at vi skal sige fra. For gør vi det så svigter vi ytringsfriheden.
Noget tyder på at vores statsminister i forhold til historisk refleksion lider af en ret selektiv hukommelse.

Peder Hvelplund
medl. af Enhedslisten, Hjørring

Retfærdig uretfærdighed

Med stor forståelse hører jeg den 27. februar om den nye udligningsreform, som jeg godt kan se fornuften i. Nemlig at dele goderne mellem rig og fattig.
Men som så ofte før, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med retfærdighed, for man vælger nogle løsninger som ikke altid virker lige fornuftige. De midler der blandt andet ligger lige for, vælger man af uransagelige årsager at gå udenom i stedet. En af dem er f.eks. den ’rejsende’ arbejdskraft, der tager penge med til hjemkommunen, men i stedet for at der komme skattekroner i de slunkne kasser, belønnes de med rabatordninger. Hvor er logikken?
Som ledig tømrer i København, hvor der er ca. 6 procent ledighed inden for mit eget fag, skal jeg nu kunstigt pumpe penge mod vest, samtidig med at de kommuner, der modtager pengene, belønner mine ‘rejsende’ kollegaer med rabatordninger på skattebilletten, og div. diæter.
Var det ikke en idé, at man fjernede de konkurrenceforvridende fradrag og diæter, så man fik flere penge i de slukne kommunekasser?
Den ledige københavnske tømrer kommer i arbejde, så han også kan være med til at bidrage til samfundet, i stedet for at nasse på vores fantastiske velfærdssystem, så der var penge til dem, der virkelig har brug for det.

Brian Westermann
arbejdsløs tømrersvend, Valby

Sikken fred

Fomanden for Dansk Sociologforening, Rasmus Willig forklarer »at der i sociologien er en bred enighed om, at princippet om den universelle ytringsfrihed er underlagt det kontekstuelle princip om at talefriheden er på forudsætning af, at man ikke krænker andre.« (Forsiden af avisen 27.februar) Jyllands-Posten må ikke krænke muslimer, Willig må ikke krænke Søren Krarup, jeg må ikke krænke paven og hans katolikker, og Metz må ikke krænke statsministeren. Sikken fred.
Én videnskab i bred enighed om, at ytringsfrihed og andre centrale menneskerettigheder ikke er noget universelt men noget bøjeligt, vil have store chancer for sponsorpenge fra Arla. Sikken videnskab.

Nils Bredsdorff
Kirke Eskilstrup

Intelligent design

I 1925 strømmede kristne fundamentalister ud af deres vækkelsestelte i delstaten Tennessee med deres præmiddelalderlige angreb på evolutionsteori.
Fundamentalisterne fra flere trosretninger fulgte i de følgende årtier trop med doktrinen, de kalder ID: Intelligent Design. (ID står efter min mening for Ignorant Deception.)
Den katolske kirke havde ellers allerede i den “mørke middelalder” fastslået, at Gud havde givet mennesker den ypperste gave: forstanden; så at vi igennem videnskabelig tænkning kunne tilegne os forståelsen af Hans skaberværk.
Reformationen var i den henseende et decideret tilbageskridt. Med sin strøm af genopbagte prædestinationsdoktriner afspejlede protestantismen en dybtgående antividenskabelig holdning, der stadig må bekæmpes.
I USA har kampen mod ID nu endelig fået medvind i retssalene. Men så kommer pludselig nogle mainstream åndelige figurer i Danmark (inklusiv postmiddelalderkatolikker som Iben Tranholm) med en frisk hjemmebagt ID idé: Gud himself menes nu anbragt inden i hovedet på mennesket, som forklaring på at mennesker har udviklet en etisk sans. Uden Gud i hovedet ingen moral, lyder parolen.
Det ser ud til, at præsterne er blandt de folk, der mindst lader sig påvirke af Guds ypperste gave til menneske.

Herbert Rosenbaum
Gentofte

Farlige Fogh

Tak, Carsten Jensen, for din kronik
1. marts. Til løver taler man løvesprog. Endelig en der kan, og tør, sætte ord på den meget farlige udvikling der er sket med Anders Fogh i hans anden valgperiode. Konstellationen Pia-Fogh bliver katastrofal for det danske folkestyre, hvis der ikke viser sig nogle politikere som på tinge og i regeringen kan hamle op med Foghs dødsensfarlige sort-hvide retorik. Hvor man dog savner politikere der har format til tale ’Roma midt imod’ og ikke bruger al tiden på ligegyldig partipolitisk småfnidder.

Kjeld Kjertmann
Nykøbing Sjælland

Anders Fogh og ytringsfriheden

Ingen har hindret Jyllands-Posten i at bringe de famøse Muhammedtegninger. Alligevel råber Anders Fogh op om, at erhvervs- og kulturfolk ikke udtaler sig i forsvaret for ytringsfriheden.

Jo, mange af os har faktisk prøvet, men retten til at ytre sig er så stærkt begrænset, at vi har svært for at komme til ordet i det meste af pressen. Tag fx sagen om Frank Grevil, som blev dømt til 4 måneders fængsel, fordi han tillod sig at informere befolkningen om, at Danmarks deltagelse i krigen i Irak bygger på uholdbare påstande fra regeringen. Regeringen har simpelt hen nægtet offentligheden adgang til de korrekte oplysninger, noget vi har brug for som vælgere, når der skal tages stilling til en så vigtig sag som vor krigsdeltagelse. Hvordan kan en mand, som har så lidt respekt for det frie ord, tale om kulturfolkenes manglende forsvar for ytringsfriheden?

Bjarne Gårdsvoll forfatter
København V

Blasfemi eller ej

Såfremt rigsadvokaten som statsadokaten også afviser søgsmålet mod Jyllandsposten, er det kun et spørgsmål om Anders Fogh Ramussens gode vilje, om han vil eller ikke vil lade domstolene tage stilinng til sagen. Statsministeren er nemlig øverste leder for justitsministeren, der er chef for anklagemyndigheden. Og hvorfor så det ?

Fordi statsministeren selv fra første færd afviste sagsøgerne og hensviste dem til domstolene.

Et sådant initiativ vil også være en naturlig åbning i dialogen med vores indvandrere og spare os for, at sagen bliver forelagt for Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg.

Birk Keller
Nørrebro

Plads til sataniske vers

Sociolog Rasmus Willig kræver, at den universelle ytringsfrihed praktiseres så andre ikke såres eller krænkes (Information den 27. februar). Det lyder jo et stykke ad vejen fornuftigt - selvfølgelig skal vi tale anstændigt sammen (hvilket statsministeren burde indprente sit støtteparti). Alligevel kan kravet ikke opretholdes som dogme, hvis reel ytringsfrihed og kritisk erkendelse skal udvikles. Galilei krænkede og sårede utvivlsomt kristnes følelser, da han i modstrid med Skriften forkastede jorden som universets centrum (under torturtrusler måtte Galilei undskylde og trække sine ufølsomme udsagn tilbage).

Og helt ufrivilligt leverer Willig selv et eksempel på den levende debats vanskeligheder med at underordne sig takt og tone. Han ytrer således håb om, at meningsmodstandernes frygt for selvcensur skyldes "ren stupiditet". Vel en kende krænkende. Men Willig er tilgivet: Også i den globale landsbys nye offentlige rum må der være højt til loftet - og skabes plads til sataniske vers.

Søren Nielsen-Man
Knebel

Det er jo hele tre ting på en gang...

Eva Kjer Hansen og Claus Hjort Frederiksen erklærer sig i et læserbrev i Information den 27. februar lodret uenige med mig i, at de psykisk syge unge kontanthjælpsmodtagere får løst deres problemer ved, at der "skrues op for kontanthjælpen". "Vi skal ikke bare hæve en sats, udbetale nogle flere penge for derefter at vende ryggen til de unge" skriver de to ministre. Nej, det da ved den søde grød vi ikke skal, og det står bestemt heller ikke noget sted i min Påtale i Information den 15. februar. Et anstændigt leveniveau løser ingen problemer i sig selv, det er en forudsætning for, at problemerne kan løses. De psykisk syge unge (og ældre for den sags skyld) har nemlig både brug for penge, behandling og alle de fine tiltag, som ministrene benytter lejligheden til at beskrive. I nævnte rækkefølge.

Bettina Post
Næstformand Dansk Socialrådgiverforening

Psykisk syge

Hvor kynisk kan en socialminister og en beskæftigelsesminister tillade sig at være? Bettina Post dokumenterer den 15. februar, hvordan mangel på penge for en psykisk syg kan blokere for et helbredelsesforløb. Til det svarer de to ministre: "Vi skal ikke bare hæve en sats, udbetale nogle flere penge for derefter vende ryggen til de unge." Helt ærligt, er der nogen, der har argumenteret for det? Ellers er det såmænd en række udmærkede initiativer de to ministre ridser op. Men når man åbenbart har den grundlæggende holdning, at det at kunne få hverdagen til at løbe rundt økonomisk bare er et incitament til at forblive psykisk syg, så er det i sig selv udtryk for en infam syg tankegang.

Poul Petersen
Søborg

Politikere i udviklingsklasse

Læser Information den 22. februar, hvor Claus Hjort Frederiksen udtaler sig om Muhammed sagen. Naturligvis, det handler o,m at vi i Danmark skal blive ved med at kæmpe for at måtte tænke, tro og sige, hvad vi vil. Hvem kan være uenig i det?

Læser videre inde i avisen: "Jeg går ind for retten til at kalde nogen for idiot." Arbejder som pædagog på en kommuneskole, i en afdeling for børn med store adfærdsmæssige problemer. Det er en del af mit arbejde at måtte stå model til at blive kaldt møgluder, idiot, mm., når børnene går i affekt. Sproget børnene imellem er endnu værre og ofte starten på en konflikt der kan ende i slåskamp. Vi arbejder kontinuerligt med vigtigheden af at kunne kommunikere ordentligt Det er aldrig løsningen på en konflikt at råbe idiot - lærer vi børnene. Mon ikke der var et par politikere og måske en avisredaktør, der kunne have glæde af at komme hen i min udviklingsklasse, og lære lidt om at gebærde sig socialt. Det er faktisk bare elementær rundkreds-pædagogik.

Henny Fløngpædagog
Jyderup

Plads til Foghs smagsdommer

Man kunne få mistanke om, at den egentlige grund til, at alle smagsdommere skulle elimineres, er, at der ellers ikke ville være plads til og mulighed for, at Anders Fogh kan befri sin egen indre kolossale smagsdommer.

Karen Grue
København K

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu