Læsetid: 4 min.

LÆSERBREVE

Debat
24. marts 2006

Ny start med ny statsminister

Danmark har med Venstre i statsministerstolen store problemer. Kan det fortsætte?

Venstre og Dansk Folkeparti fokuserer på den enkelte og glemmer samfundet. De to partier følger samme stil i forholdet til udlændinge og sætter ytringsfrihed over hensyn til mindretal. De reducerede U-landsbistanden for fem år siden, og Danmark mistede allerede dengang internationale anseelse. De nægter at bygge bro mellem kulturer, da individets ret til ytringsfrihed også gælder forhånelse og spot af mindretal. De har smidt det danske arvegods med fællesskab, fagforeninger, højskoler, U-landshjælp, Grundtvig og solidaritet over bord, og de har glemt samfundssind og social tænkning - den indre svinehund får plads.

Flere industriledere blandt andet fra Grundfos anklager dem for at skade Danmark. Sidst har V og DF anklaget Arla med flere for at svigte, da de via annoncer forsøger at bygge bro. De øvrige partier anerkender solidaritet og samfundets pligt og ansvar.

Vi har brug for en ny start, hvor partier med samfundssind laver en samlingsregering for at rette op på skaderne. Hverken lederne af Socialdemokraterne eller de konservative er oplagte.

Men hvad med Conni Hedegaard, Marianne Jelved, Villy Søvndal eller Line Barfod som ny statsminister?

Svend Brandtforstander,
Haderslev

Hold på Lykkeberg

Kære Information! Vil I ikke nok passe rigtig godt på Rune Lykkeberg og gerne forkæle ham lidt, så han bliver rigtig mange år endnu på bladet? Uden at forklejne andre gode hoveder: magen til klarhjernet, common sense-fornuftig, sympatisk og velskrivende journalist har I ikke haft siden - jeg ved ikke hvornår!

Bjarne Troelsen
Skørping

Avisers ytringsfrihed

Ytringsfriheden, en af demokratiets grundpiller, og alles ret til at bruge den bør hyldes og værdsættes. I det daglige kan vi sige, hvad det passer os - under hensyntagen til lovens få indskrænkninger. Men i større fora, er vores betingelser meget forskellige. Man skal kunne sproget og bruge det fornuftigt med relevant og aktuelt indhold. Vil man have sit budskab længere ud, er der andre begrænsninger. Den enkleste for den almindelige borger er gennem læserbrevsspalterne. Her møder man barrierer i form af redaktører, som ud fra forskellige, ikke altid retfærdige, kriterier udvælger, hvad man vil acceptere. Kort sagt er ytringsfriheden ikke demokratisk fordelt, men med store fordele til aviser med en bestemt dagsorden.

Under disse vanskelige betingelser for reel og vægtet ytringsfrihed bør aviser være forsigtige med deres egen ubegrænsede adgang til ytringsfrihed. Det øjeblik, en avis på eget initiativ starter noget, som ligner en kampagne for et synspunkt, har den store muligheder for at manipulere med os alle. Intet er mere enkelt end at styre begivenhederne på såvel nyheds- som debatredaktionen, så det forstærker den igangsatte kampagne. Muhammedtegningerne er måske et eksempel på en kampagne, som er kørt af sporet. Kan man på JP's redaktion være selvtilfreds og samtidig sige, at man ikke har misbrugt sin ubegrænsede adgang til avisens spalter, og at man gav alle andre med relevante synspunkter adgang?

Kurt Loftkjær
Lyngby

Arlas leflen

Arla Foods forsøger med annoncer i aviser over hele Mellemøsten at hente tabte kunder tilbage. I annoncerne tager Arla afstand fra Muhammed-tegningerne og skriver bl.a. "Ærede borgere. De år, vi har haft i jeres verden, har lært os, at retfærdighed og tolerance er fundamentale værdier i islam" . Hvor langt er Arla villig til at gå i ydmygelse af sig selv og Danmark." Sikken en gang lefleri og hykleri - er der noget, de lande ikke er kendt for, er det retfærdighed og tolerance. Anderledes tænkende bliver henrettet eller retsforfulgt, blandt andet for at konvertere til kristendommen, som er forbudt, så det er virkelig en særlig form for tolerance, må man sige. Det er da godt, at statsministeren har trukket i nødbremsen for, hvor langt vi efterhånden skal gå i ydmygelsen af os selv. Den strategi, som Arla anvender, tyder på, at de ikke kender den arabiske kultur særlig godt.

Kathrine Villard
København

Bedst til alt undtagen...

Regeringen forhandler for tiden med FN om de 500 kvoteflygtninge, Danmark har påtaget sig at tage imod hvert år. Den har fundet på et nyt, genialt udtryk: 'integrationspotentiale', hvilket bruges om flygtninge, som lettest vil kunne tilpasse sig forholdene her. I min naivitet troede jeg, det var flygtningene, der skulle tænkes på, ikke Danmark, og fra FN forlyder det, at man er ved at vælge nogle, som har mindre behov for beskyttelsen - som har 'integrations-potentiale'. Men når jeg tænker rigtigt efter, kan jeg jo godt se, at Danmark har behov for beskyttelse, når vi skal være de bedste i verden til alt.

Med undtagelse altså lige af at beskytte flygtninge.

Niels-Jørgen Tortzen
Nykøbing F.

Langt de fleste = 40 procent

Hvad er det, der får Henning Bech til at stå og sige i et foredrag, at langt de fleste voldtægter begås af etniske ikke-danskere, når hans egne tal viser, at andelen er omkring 40 procent?

Hanne Willert
kultursociolog

Debatten i Danmark

Der tales om, at Muhammed-sagen fik bægeret til at flyde over. Jeg mener, det fik den mangeårige overfladespænding til at briste!

Zubair Butt Hussain,
cand.polit.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her