Læsetid: 2 min.

LÆSERBREVE

Debat
21. april 2006

Asylbørn

Kære gæve Venstre-kvinder. Jeg ved, I findes.

Ville I også trygt have overladt jeres egne børn i Rikke Hvilshøjs og Irene Simonsens varetægt nu, efter at I på TV har oplevet deres monomane afvisning af at diskutere asylsøgerbørnenes vilkår i de danske asylcentre?

Asylcentre som med fuldt overlæg er blevet udviklet til pinefulde udvisningslejre (og selvmordslejre - ifølge statistikken) og som de to Venstrekvinder har et stort medansvar for - sammen med Pia Kjærsgaard, Anders Fogh Rasmussen og de vælgere, der ved Folketingsvalget i 2005 genvalgte disse zenofobiske (eller kyniske?) politikere

Arne Hansen
Frederikshavn

Tillid er godt - kontrol er bedre

Justitsminister Lene Espersen undrer sig over, at folk er mistroiske over øgede aflytningsbeføjelser til PET - der skal jo dommerkendelse til, siger hun, og deres arbejde bliver jo kontrolleret. Tjah, STASI skulle sikkert også have dommerkendelser til meget af det, de foretog sig, og deres arbejde blev da bestemt også kontrolleret.

Sven Karlsen
Brøndby

Paranoiastaten

Jeg havde engang en paranoid patient, som mente, at kassedamerne i Føtex var folk fra efterretningstjenesten, som var der for at registrere, hvad hun købte. Kustoderne på kunstmuseet var også fra tjenesten og gik rundt for at registrere hendes reaktioner på billederne. Da jeg spurgte hende, hvorfor de dog gjorde det, svarede hun: "De er der selvfølgelig for at efterrette mig."

Kan vi ikke forenkle tingene og lade den nye psykiatrilov være en underafdeling af terrorpakken? De udtrykker samme tendens til at gøre staten mere magtfuld i forhold til at holde orden på de utilpassede (ordensmagten) samt at efterrette den del af befolkningen, som pønser på eller forfalder til uorden (efterretningsvæsnet), og de er begge et udtryk for, at grænsen til privatlivets fred rykkes problematisk.

Niels Peter Agger
psykolog, Frederiksberg

Umenneskelig flygtningepolitik

Statsminister Anders Fogh Rasmussen ser kun en løsning for afviste asyl-ansøger,som har levet med deres børn under elendige forhold i danske asylcentre. De skal rejse hjem, lige meget hvor de kommer fra.

Det minder om en dystert kapitel af dansk historie i 1930'erne. Dengang udviste danske myndiheder 21 statsløse jøder og mange politiske flygtninge. 19 af de udviste jøder omkom i de tyske kz-lejre, og mange af de politiske flygtninge blev udleveret til Gestapo og blev henrettet i Plötzensee.

60 år senere følte Anders Fogh Rasmussen sig forpligtet til at sige undskyld for det, der skete dengang. Men har han lært noget? Nu er det hans myndigheder, som ubarmhjertigt udviser asyl-ansøgere til en uvis skæbne i deres hjemlande. Skal der igen går 60 år før en dansk statsminister siger undskyld for den umenneskelige hjemsendelsepolitik?

Ulla Jessing
Virum

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her