Læsetid: 7 min.

LÆSERBREVE

18. maj 2006

Dumstædig opposition

Det er til at blive idiot af at høre oppositionen brokke sig over så det ene, så det andet. Statsministeren har sagt, at der ikke er "noget at komme efter."

Tror oppositionen, at pressen skulle være mindre magtesløs overfor Foghs 'dygtige spindoktorer', end den italienske presse er overfor Berlusconis 'dygtige spindoktorer'. Berlusconi var kun en hårsbred fra at blive genvalgt. Overfor 'dygtighed' kæmper selv guder forgæves.

G. Petersen
Hornslet

Respekter modstanderne

Samme dag som fagbevægelsen demonstrerer mod regeringens forslag til en velfærdsreform, udkommer Information med en forside, hvor Anders Foghs billede er indsat i en skydeskive. "Klip ud og hæng op" lyder overskriften. Men det har altid været et ringe argument at gå efter manden i stedet for bolden, her Anders Fogh i stedet for hans politik.

Prøv selv at indsætte andre billeder på dartskiven i stedet: Pia Kjærsgaard, Søren Krarup, Helle Thorning-Schmidt, Abu Laban eller Hirsi Ali f.eks. Hvor længe bliver det ved at være morsomt?

Vist er Fogh skydeskive i metaforisk forstand, men at bruge ham som mål for virkelige dartpile er at bevæge sig et skridt nærmere reel aggression, og hvorfor opfordre til det?

Hvis man vil debattere på et ordentligt niveau, handler det ikke kun om at tale pænt til vennerne, men også om at respektere sine modstandere - selv hvis man ikke kan døje deres synspunkter.

Jo Hermann
Odense SV

Jeg hørte det (næsten) selv

Anders: "Hmmn. Ja så har jeg fået den her henvendelse fra USA's ambasadør om, at de gerne vil have, at vi holder op med at støtte Bolivia. Er der ikke nogen som kan finde på noget?"

Troels: "Hvad nu hvis vi siger, at vi giver alle pengene til AIDS i Afrika."

Ulla: "Ja. Og jeg kan sige, at ham der Morales er udemokratisk."

Anders: "Tja, moral har jeg heller aldrig synes om. Og så kan jeg sige at vi giver pengene til kvinderne i Afrika. Så er det vel i orden. Næste punkt..."

Jens Mose Pedersen
Lyngby

Vejledere vejleder realistisk

I artiklen "Vejledere bremser unge fra etniske minoriteter" den 17. maj får læseren at vide, at uddannelser til læge og ingeniør er nogle af de mest populære blandt unge fra etniske minoriteter. Men desværre oplever de unge, at vejlederne har fordomme om dem og i stedet anbefaler dem at satse mindre ambitiøst. Oplysningerne om, at vejlederne har et fastlåst billede af etniske unge og bestemte forforståelser (lig med fordomme), udspringer bl.a. af en ny rapport, som præsenterer etniske minoriteters syn på uddannelsesvalg og vejledning.

Halli-hallo - og spænd lige hjelmen. Jeg er ansat på et VoksenUddanelsesCenter med mange minoritets-unge, og jeg kan forsikre om, at hvis der er noget lærere og studievejledere ønsker, så er det, at unge af anden etnisk herkomst end dansk skal klare sig godt, få gode uddannelser og endnu bedre jobs. Det er godt for de unge, det er godt for lærerne og vejlederne, som kan føle, at de udfører et ordentligt arbejde - og det er godt for integrationen.

På den baggrund er det noget sludder at fremføre, at vejlederne ikke har ambitioner på de unges vegne. Jeg er ikke vejleder, men jeg har som lærer gang på gang oplevet - og ikke kun blandt minoritetsunge - at misforholdet mellem ønskejobbet og den daglige indsats på skolebænken er skrigende. Skrigende. At blive læge f.eks. er fortsat meget prestigebetonet - derfor er konkurrencen også benhård og kræver en ekstra indsats. Men sagen er den, at mange (minoritets-) unge (mænd) mangler de grundlæggende forudsætninger for at gennemføre en videregående uddannelse. Herunder evnen til at disciplinere sig selv til mange timers læsning hver dag.

Nu må det tage en ende med de idelige påstande om forskelsbehandling. Som i dette tilfælde at det er vejledernes manglende ambitioners skyld. Stop offergørelsen - og stik de unge et eksemplar af den netop udkomne bog Er du ikke lidt solbrændt! Kampen for et arbejde. (Redigeret af Gitte Hansen og Claus Pilehave). Her er opskrifterne på, hvad der skal til for at komme nogen vegne i vores type samfund.

I et land, hvor selv akademikere går arbejdsløse i hundredvis, vil vrangvillige vejledere vise sig at være ikke-eksisterende på forklaringslisten over, hvorfor de unge ikke opnår de store resultater. Alt hvad man kan beskylde vejlederne for er - realisme.

Lone Nørgaard
lektor, cand.mag, Frederiksberg

Der er så meget jeg ikke forstår

Hvordan kan det være, at vi mennesker ufortrødent forsætter vores forbrugerræs, når vi nu ved at det ikke gavner hverken os eller miljøet?

Hvordan kan det være, at forældre forsætter med deres forurenende livsførelse (så som at drøne rundt i firehjulstrækkere), når de ved at de sætter deres børns fremtid på spil? Hvordan kan det være, at vi tillader reklameindustrien at forpeste vores medier og vores offentlige rum med bedrageriske budskaber?

Hvordan kan det være, at vi forsat tillader forurening, når flere og flere får allergier, kræft og andre følgevirkninger? Kan det skyldes kræfter som respekterer penge højere end menneskeliv er på spil? For mig at se er det meget enkelt og meget sørgeligt.

Dorthe Meyer
København Ø

Middag for en

For nylig indbød vores statsminister
til gallafest. Dog kun for journalister,
der redeligt og hæderligt kan sige,
at Fogh som statsmand ikke har sin lige

Det lød jo godt, dog hørte jeg forleden,
at nu har Anders aflyst festligheden.
Det er forståeligt, man skulle mene:
Det er så trist at spise helt alene.

Erwin Neutzsky-Wulff
forfatter

Flov Tørnæs-udmelding

Som ulandsarbejder for forskellige danske NGO’ere gennem 20 år i Bolivia er jeg skuffet over, at vores regering overvejer at stoppe dansk bistand til Bolivia, fordi den bolivianske regering arbejder for, at en større andel af værdierne fra den bolivianske undergrund skal gå til det bolivianske folk og en mindre del til de multinationale selskaber.
I 20 år har vi, med danske bistandskroner i baglommen, arbejdet for at mindske fattigdommen især blandt befolkningsflertallet i landområderne og mineområderne. Udover aktiviteter indenfor sundhed, undervisning, rent vand, landbrug m.m. har vi altid haft en styrkelse af civilsamfundet med i vores anstrengelser dvs. undervisning og diskussion af de demokratiske processer, kvinders rettigheder, retten til jorden, de politiske partier, etc. Og det har vi haft, fordi det var og er dansk politik at styrke den folkelige deltagelse i udvikling og fattigdomsbekæmpelse.
Nu har civilsamfundet, dvs. det store befolkningsflertal, overtaget regeringsmagten fra overklassen, der har styret landet og delt kagen med udenlandske selskaber i over 500 år. Når så denne regering tager skridt til en mere retfærdig fordeling af Bolivias råstoffer bla. for at imødegå en børnedødelighed på 10-25 procent i de landområderne, en analfabetisme på 50 procent blandt kvinderne, en total mangel på sociale sikkerhedsnet for flertallet af befolkningen – ja, så truer den danske regering med at stoppe samarbejdet med Bolivia.
Det er flovt og i mine øjne ikke i overensstemmelse med linjen i dansk bistandspolitik, hvor fattigdomsbekæmpelsen og styrkelsen af civilsamfundet er hovedhjørnestene, ihvertfald i det arbejde vi NGO’ere udfører med vore lokale samarbejdspartnere.
Når et civilsamfund pludselig får del i magten og styringen af deres eget land, vil fejlskud selvfølgelig forekomme; men en genforhandling af fordelingen af overskuddet fra Bolivias råstoffer står de fleste bolivianere bag, og et ønske om en retfærdig fordeling er vel ikke en gyldig grund til at stoppe dansk bistandssamarbejde med Bolivia på.
Da det bla. er civilsamfundets deltagelse i de demokratiske processer, dansk bistand arbejder for, så kan seriøse bistandsarbejdere da kun hilse udviklingen i Bolivia velkommen.

Erik Jørs
formand, Ulandsforeningen Dialogos

Brian igen igen

Nu vil kulturministeren med den traumatiske barndom opkræve yderligere licens for derefter rundhåndet at uddele den til private tv stationer som f.eks. TV3 og Kanal5.
I praksis: Han tager flere penge fra mig (er det ikke et brud med skatteloftet?) for at give dem til nogle, der så igen kræver penge af mig, for at jeg kan få lov til at se deres programmer finansieret af mine penge.
Den mand burde da klynges op i en lygtepæl, hvis det er hans forståelse af public service.

Ib Jensen
Søborg

Intet at frygte

Per Fibæk Laursen tillægger studieformen med grupper stor betydning, når det gælder om at fastholde de studerende (Information den 13. maj). Hvis det er rigtigt, har man jo heller intet at frygte ved afskaffelse af gruppeeksamen.
Vi blander os ikke i, om de studerende laver gruppearbejde. De nye regler betyder, at såvel undervisningen som forberedelse til eksamen fortsat kan foregå i et samarbejde mellem flere studerende.
Det vil fortsat være muligt at forberede sig i grupper til eksamen. Hvis der er udarbejdet en fælles rapport forud for eksaminationen, kan der eksamineres i rapporten, som også kan indgå i bedømmelsen i det omfang eksaminanden demonstrerer kendskab til alle rapportens kapitler. Det styrker det seriøse gruppearbejde, hvor deltagerne har et ægte samarbejde, så de alle står inde for rapporten.
Mange indvendinger skyldes den misforståelse, at man troede, at regeringen har villet afskaffe gruppearbejde, og det er jo ikke tilfældet. Eksamen skal give det bedst mulige billede af, hvor eleven står. Det er centralt for både elev og lærer og censor. Det sikres bedst ved individuel eksamination.

Bertel Haarder
undervisningsminister (V)

Æresdrab

Der går et stød af voldsomt ubehag igennem mig, når jeg hører ordet »æresdrab« i forbindelse med likvideringer af unge kvinder, som har ønsket at vælge deres egen partner – eller leve et liv, som familien ikke kan acceptere.
Pt verserer en sådan retssag mod en familie, der har afholdt en privat standerret og likvideret en datter – og forsøgt at likvidere den
mand, hun havde giftet sig med.
Hvordan definerer man ordet ære? Er der en fælles betegnelse for dette? Eller er det den enkelte, som afgør hans eller hendes ære?
Ordet ’æresdrab’ romantiserer familiers likvideringer af egne medlemmer. Kan vi ikke blive fri for dette ord i forbindelse med disse mord. Det hører ikke hjemme i en demokratisk retsstat.

Bitte Jacobsen
København V

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu