Læsetid: 8 min.

LÆSERBREVE

8. juli 2006

Gode og onde våben

Hvis man midt i skolegården møder ham bestemmeren, bøllen med overmagt, så har man vel to muligheder, nemlig at ignorere fjolset – og blot håbe på at koldfronten virker – eller selv puste sig op med trusler og klaptræer. Selv har jeg altid valgt den første mulighed, men kender alt for godt det andet valg – lige nu Nordkoreas og Irans higen efter våben der kan matche USA’s og Vestens.
Vi, USA og Vesten, har svigtet vores forpligtelse til nedrustning, og tilmed i en periode med absolut overmagt. Civilsamfundet tilsvines nu med propaganda om ’gode våben’ (vores) og ’onde våben’ (deres). Det er pubertetsagtigt og uværdigt og bevidner, at den kolde krig blot fortsætter og fortsætter.
Hvis Vestens våben er gode, så vil Østen osse have dem. Det er simpel bølleforståelse og giver mig brækfornemmelser. Mon Bent Jensen ikke skulle kigge på det – mon Forsvarsakademiet kan forstå noget som helst?

Mogens Clausen
Glesborg

Ingen beklagelser

Palle Weis skriver i Information den 7. juli, at han kan forstå, at jeg har haft en trist barndom. Det er forkert og en underligt materialistisk tilgang til livet.
Min far var ikke milionær. Men min barndom var skam rig både på familie, venner og oplevelser. Det var den, både da vi havde plasticmøbler i stuen, og da der senere rigeligt blev råd til at skifte dem ud. Palle Weis skriver videre, at virkeligheden afhænger af de øjne, der ser. Havde Weis set sig bedre for i sin egen avis, havde han opdaget, at jeg på ingen måde beklager mig. Jeg besvarer blot ærligt hans kollegas spørgsmål med fakta.

Charlotte Dyremose
MF(K)

Sex uden grænser ?

Mandens sexlyst har historisk set vist sig i evnen og viljen til dominans i forhold til kvinden og til at forsvarer ejerskab til hende og andet jordisk gods. Kvindens sexualitet er i sin urform knyttet til ønsket om at stifte familie, at føde børn og at få en partner, der kan forsvare familien og hjælpe med til at skaffe føde. Den særlige dimension – at lysten til sex også er med til at holde sammen på et menneskepar, en måde at udtrykke glæde og tillid på – er en tillægsgevinst i et godt parforhold.
Det oprindelig formål med sex, at sikre artens overlevelse er opfyldt til overflod. Derfor bliver den uhæmmede sexdrift mere og mere problematisk . Mænd som Anders Johansen fra Humlebæk (indlæg den 5. juli lever i den forvildelse, at de har ret til at få enhver sexfantasi tilfredsstillet. Om galt skal være af en til lejligheden købt kvinde.
Mænd har ingen naturgiven ret til at bruge andre mennesker som et par sko. Brug nu fantasien hr. Johansen og forestil dig, at du skulle tilfredsstille mange mænd sexuelt hver dag. Eller at det var din kone, datter eller mor, der måtte lægge diverse øren og huller til fremmede mænds bankepul?
Der findes ingen undskyldning for prostitution. Det er uværdigt, det er vold.

Hanne Møller
Slagelse

Det dystre finske formandskab

Umiddelbart skulle det tegne godt for udsigterne til mere åbenhed og demokrati i den Europæiske Union, at det nu er Finland, der har overtaget formandskabet for EU.
Den finske statsminister Matti Vanhanen arbejdede jeg sammen med i det konvent, der skrev udkastet til den nu forkastede EU-forfatning. Her hørte han til blandt os, der kæmpede for mere åbenhed, nærhed og demokrati i det europæiske samarbejde. Samtidigt støttede han kravet om, at forfatningen skulle til folkeafstemning i alle medlemslande – således at befolkningerne kunne få lov at tage stilling.
Nu hvor Vanhanen er blevet statsminister, ser det dog mindre godt ud. Den åbenhed, han selv arbejdede for, har vi endnu ikke set meget til. Desværre. Væk er indsatsen for mere åbenhed og for mere demokrati i det europæiske samarbejde – og væk er åbenbart også respekten for befolkningen.
Vanhanen, der tidligere mente, det kun var retfærdigt at spørge befolkningerne om noget så vigtigt som en EU-forfatning, har for nyligt presset på for at få det finske parlament til at underskrive den samme forfatning. Det skete samme dag, som finsk tv kunne afsløre, at kun 22 procent af finnerne støttede forfatningen. Er det demokrati?
I JuniBevægelsen mener vi, at vejen frem for det europæiske samarbejde går gennem mere åbenhed, nærhed og demokrati – desværre ser det ud som om, det finske formandskab arbejder i stik modsat retning.

Jens-Peter Bonde
medlem af EU-parlamentet for JuniBevægelsen

Krig i Kongens København

Da politiet i stort antal visiterede og udviste ’backpackere’ fra Christiania i forbindelse med dette års Roskilde festival, gjorde de et stort nummer ud af at understrege, at de folk opholder sig på Christiania på eget ansvar. Også overfor almindelige turister, der besøger fristaden, gør politiet en særlig indsats for at understrege (efter de har kropsvisiteret dem), at de ikke kan garantere for deres sikkerhed på Christiania.
Det åbner for flere spørgsmål; det mest nærliggende: Hvor kan politiet garantere for borgernes sikkerhed? Nørrebro, Istedgade, starten af strøget midt om natten ?
At Anders Fogh er en krigens mand ved alle, men at han også vil føre krig i på dansk jord, midt i Kongens København bør være nyt for de fleste. Anders Fogh; hvad har du egentlig gang i ?

Esben Just
København V

Den næstbedste løsning

Til alt hvad der foregår i Palæstina, er der kun et at sige: Israel har ret til at forsvare sig selv (forøvrigt en ret ingen nogensinde har nægtet en besættelsesmagt). Sådan må det nødvendigvis være - dels på grund af kontrollen over USA, dels fordi Israel råder over et støt voksende atomarsenal, som måske en dag vil være verdens største.

Vi kan lige så godt være ærlige: Historien viser, at ikke-jøder udgør en sikkerhedsrisiko for jøder. Mange tror, Holocaust er eneste eksempel, men progromer mod jøder har fundet sted mange gange før.

Som ikke-jøde priser jeg mig lykkelig over, at jøderne lader sig nøje med den næstbedste løsning: At afskrække mig fra at angribe med et støt voksende atomarsenal. Jeg håber og beder til, at de ikke kommer i tanker om, hvad der ville være den bedste beskyttelse mod truslen fra ikke-jøderne - mens atomarsenalet vokser og vokser.

G. Petersen
Hornslet

Spejder Hommel

Efter frifindelsen af Annemette Hommel må man spørge, om det kan være rigtigt, at den anklagede kan undskylde sig med, at hun ikke fik besked om, at de forhørsmetoder, hun brugte, ikke længere måtte anvendes. De kvindelige tolke protesterede jo mod den umenneskelige behandling, Hommel udsatte fangerne for.

Hommel har været spejderleder, og man må forvente, hun kender spejdernes værdier. Det er utroligt, at hun nu, efter hun trådte ud fra retsbygningen torsdag, kunne sige: "Nu er spejder Annemette tilbage for fuld skrue." Hvad siger KFUM-korpset til det?

Har man glemt dommene fra Nürnberg; at man selv er ansvarlig for sine handlinger i en krigssituation?

Ulla Jessing
Virum

Plejehjem kontra dyrefabrik

Angsten for at komme til at tilbringe slutningen af livet på et underbemandet plejehjem, bliver i stigende grad opvejet af glæden over ikke at være blevet født som en gris eller en høne.

Med ønsket om en god sommerferie slap regeringen af sted med at slette den sidste begrænsning for antallet af 'fabrikssvin'. Mens vi fuldt berettiget forarges over dårlig behandling af gamle på plejehjem, lukker vi øjnene for landbrugets udvikling til industri. Høns og kyllinger presses sammen, så de ikke kan røre sig, og dyr fragtes i lag uden vand i timevis.

Regeringen taler om værdier, men mener penge. De værdier, som har et menneskeligt mål: Omsorg, ansvarlighed og medfølelse for dyrs og menneskers situation fejes til side. Vi skal bare tjene penge.

Hvis vi mennesker mister medfølelse og omsorg for dyrene, mister vi noget af os selv, vores menneskelighed - det at kunne sætte sig i andres sted. Hvis der ikke findes bønder eller landmænd mere - kun producenter - har vi tabt store værdier.

Min lærer i skolen sagde til os, at vi skulle være dyrenes Vorherre. Jeg må sige, at hvis jeg var en høne eller en gris på et fabrikslandbrug, ville jeg hurtigt miste troen på, at min "Vorherre" ville mig noget godt. Hvis forbrugerne kendte en burhønes liv, ville appetitten blive til kvalme. Kan vi fortsat holde samvittighedskvalerne væk fra vores bevidsthed ved at lukke øjnene? Hvis vi ikke reagerer, er vi medansvarlige.

Karen Olesen
bestyrelsesmedlem, Frie Bønder - Levende Land

Rigtige missioner

I lederen den 3. juni opremser Glen Mikkelsen (glm) fejltagelse på fejltagelse i USA-koalitionens krig i Afghanistan, men konkluderer alligevel; "Vi skal være med i Afghanistan. Det er en rigtig mission."

For krigsskeptikere forekommer alle militære missioner ens: Civile dræbes i hobetal, generationer vokser op dybt traumatiserede og med et inderligt had til aggressorerne. Krigen i Afghanistan ligner genbrug af opskriften 'mere af samme slags', nemlig én i en lang række af militære fiaskoer anført af først og fremmest England, men nu og da og hidtil senest også af Rusland.

For den almindelige afghaner er der næppe forskel på, om landsbyer udslettes af amerikanske eller russiske kampvogne, om voldtægter og mord begås af amerikanske eller russiske soldater. Så kære glm, hvad er egentlig missionen? Og hvorfor er den rigtig?

Fordi den efter alle tidligere fiaskoer endelig vil lykkes? Fordi terrorisme besejres ved at smadre små, fattige lande? Glm ser utvivlsomt krigsskeptikere som naive utopister. Men i lyset af Afghanistans og for den sags skyld Iraks (og Irans) historie, hvem er så egentlig de naive? I samme historiske lys står Afghanistan næppe bag mere statsfinansieret terrorisme, end landet selv har været udsat for. Uanset om regnestykket gøres op krone for krone eller liv for liv.

Henning Haugaard
Farum

Tak til Jelved

Peter Mogensen analyserer den 6. juli Jelveds chancer for at blive statsminister. Punkt for punkt gennemgåes, hvordan denne ambition er en taktisk umulighed, og han sætter trumf på ved at undre sig over motivet til at kaste sig ud i en sådan halsløs gerning.

Måske Jelveds pointe er at minde os om, at politik sidst og først ikke handler om taktiske alliancer, men om at kæmpe for de synspunkter, man tror på. Uanset om den taktiske virkelighed understøtter éns synspunkter eller ej.

Hun skal have tak for at minde os om det. Måtte hendes kolleger på borgen lytte efter og tage ved lære.

David Mondrup
Åbyhøj

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu