Læsetid: 3 min.

Gratis avis - dårskab eller ond tro

22. august 2006

Kvart i to natten om natten fik jeg det. Det startede med, at jeg blev vækket af løb i trappeopgangen, rytmisk afstemt af knaldende postkasser. En på låget fik de. Nogen havde travlt med at sprede noget, og næste morgen blev det klart, hvad der var hændt mig: Jeg havde fået gratisavis.

Når man hører til dem, som synes, at sloganet 'Den mindst ringe' er noget af det mest præcise, der er kommet fra reklamebranchen, så lyder det jo umiddelbart mistænkeligt, at nogen nu skulle se sig i stand til at lave en blot middelmådig avis helt gratis.

Men jeg læste, og det må jeg sige: Jeg blev glædeligt overrasket. Glædeligt på den måde, det altid er tilfredsstillende at erfare, at der er endnu en del af massekulturen, jeg ikke behøver kære mig om igen, fordi den del af mit immunforsvar, der udgøres af fordomme, let identificerer og afviser angrebet.

Og hvordan blev fordommene så bekræftet? Redaktøren for en avis, der udkommer i rekordstort oplag på 500.000 eksemplarer, siger at hans avis udmærker sig ved, at "Vi tager udgangspunkt i det enkelte menneskes behov i år 2006." (Poul Madsen i '24timer' den 17. august)

Wow!Lige mit år

Hvem kan til den udtalelse lade være at tænke "Wow! 2006 - det er jo lige det år jeg befinder mig i - flippet," for derefter med febrilsk utålmodighed at bladre avisen igennem på jagt efter de 0,005 procent, der tager udgangspunkt i hans monstrøst individualiserede behov? Det skulle da lige være dig, læser, der - hvis du er mere begavet end småt - må være ved at få ticks ved tanken om, at det faktisk skulle være lykkedes JP/Politiken Hus A/S at være kommet i besiddelse af nogle følsomme oplysninger om dit totalt individualiseret og private behov (anno 2006), som du måske egentlig ville have sat pris på ikke at dele med nogen og da slet ikke en koncern, der lever af vidensspredning.

Men man skal ikke skue hunden på hårene - bare fordi redaktøren ikke har noget fornuftigt at sige på udgivelsesdagen. Thomas Hundsbæk - den politiske redaktør - skriver i klummen 'Min mening' under overskriften "Politik handler altid om dig" (aviserne er helt sikkert ikke for folk med tendens til paranoia) om, hvad "mange læsere synes". De er trætte af fnidder og fnadder bag Christiansborgs mure. Politik handler for dem om virkeligheden. Deres virkelighed.

Vi skriver 2006, overophedning, DSB og dårlig ryg af at slæbe affald ned. Det er politik for Hundsbæk. Dit liv, din hverdag - det er politik og desuden det, han og '24 timer' er interesseret i. Individualitet i 500.000 eksemplarer. Det er dårskab eller ond tro, er det. Men man vælger heldigvis selv, om man vil modtage pjecerne. På Internettet, der apropos 2006 for længst har gjort konceptet øredøvende overflødigt, kan jeg sige nej tak til affaldet. Jeg skal skrive til videnssprederne, så de kan springe mig over under spredningen. Det lyder jo udmærket.

Sing-a-long

Men så er det jeg opdager, at jeg for at undgå chikanen, er blevet registreret. Catch 22. Sing-a-long på melodien Pest eller Kolera. For ikke at få fyldt min postkasse med lort, må jeg lade mig registrere. Lort eller registrering. Friheden er dette valg. Jeg ville hellere have været fri. Sådan rigtigt. Det var mit behov 2006. Men det kræver en politik, der handler om os, og det er ikke gratis. Til gengæld er det en mangelvare i overflødighedssamfundet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu