Læsetid: 8 min.

LÆSERBREVE

26. august 2006

Etniske kvoter frabedes

Det Kgl. Teaters skuespilchef Mikkel Harder Munck-Hansen udtaler den 23. august, at han synes, at skuespillere med anden etnisk baggrund end dansk ikke har et tilstrækkeligt højt fagligt niveau til at være ansat på teatret. En chokerende generalisering og en mavepuster til de mange danske skuespiller med anden etnisk baggrund, der medvirker i talrige forestillinger, film og tv-produktioner på lige fod med etnisk danske skuespillere. Det virker grotesk, at han kategoriserer og derefter kollektivt kvalitetsbedømmer en gruppe skuespillere, som ikke har andet til fælles end dét, at de har rødder udenfor Danmark f.eks. til Serbien, Afghanistan, Jordan, Tjekkiet og Pakistan. De kan være kristne, muslimer og ateister. De kan være uddannet på statslige og private teaterskoler i ind- og udland. Deres faglighed er lige så mangesidet som etnisk danske skuespilleres. Mikkel Harders udtalelse beviser, at der er behov for, at skuespil- og teaterchefer, instruktører og producenter i den danske film- og teaterbranche tilbydes uddannelsesforløb, hvor de lærer at benytte sig af colorblind (farveblind) casting af skuespillere, hvor skuespilleren bliver vurderet alene på sit talent og ikke på sine etniske tilhørsforhold. Kategorisering på baggrund af enticitet må ophøre. Jeg frabeder mig integrationsprojekter, og jeg beder ikke om etniske kvoter eller positiv særbehandling. Tvært imod. Jeg er skuespiller.

Hassan Preisler
skuespiller

September-jubilæum

Den biografaktuelle film United 93 er stærkt anbefalelsesværdig, selvom filmen bygger på den officielle amerikanske redegørelse for 11. september 2001, som er kontroversiel og mangelfuldt underbygget. Et forhold, som har understøttet allehånde konspirationsteorier så som, at flyet United 93 blev skudt ned ikke på trods af, men fordi passagererne havde generobret det.

Myndighedernes totale afvisning af at tage de foruroligende spørgsmål alvorligt, som blandt andre ofrenes pårørende rejser - betyder, at debatten om 11. september stadig er levende, selv om femårsdagen nærmer sig.

Af www.citizenswatch.org fremgår, at over 40 procent af amerikanerne nærer mistillid til den officielle redegørelse og mistanke om, at myndighederne var medvidende og/eller medvirkende i attentaterne.

Et tema i Information om udviklingen i debatten ville således være interessant i anledning af jubilæet.

Det handler trods alt om startskuddet til krigen mod terror, som fortsat kræver menneskeliv, også danske.

Ralf Andersson
Frederiksberg

Firhjulstrækkere og gitre

Det er da tankevækkende at læse, hvordan de konservatives Christian Wedell-Neergård mener, at landbrubserhvervet har behov for store terrængående firehjulstrækkere for at bestride deres job. (Information den 21. august.)

Nu ved jeg jo ikke lige, hvor i landet denne sysler med sit landbrug, men der, hvor jeg kommer fra (Djursland), har langt, langt de fleste landbrug for længst købt sig en til formålet nok langt mere anvendelig traktor. Den finder de så frem, når de skal ud i marken og udføre deres små kunststykker.

Også indkørsler og eventuelle alleer op til stuehusene er oftest i en så god stand, at selv en almindelig personbil har rigtig gode chancer for at nå frem. Så konklussionen må desværre blive: Den holder ikke, Christian.

Havde du da så bare sagt skovbruget.

Så må jeg foreslå, at man skal kunne dokumentere et endog ganske fornuftigt formål for at få prisbegunstigelse på sådan en fætter. Og så mener jeg oven i købet, at det skal være en af slagsen, som er udstyret med fornuftige deformationszoner, og ikke en af disse dødsensfarlige rambukke, med langsgående bjælker som vanger. Og forbyd så de kængurugitre. Jeg, som selv bor på landet, og ofte ser et dyr eller to, har s.. aldrig set en kænguru herhjemme. Gitrene har kun det formål at se potente ud samt gøre ondt værre ved en påkørsel. Tak.

Ole Michael Lunn
Tustrup

Undskyld - men ikke til fysikerne

Tommy Bergstein har den 19. august et svar på mit indlæg den 17. august. Indlægget giver indtryk af, at uenighed om kausalitet med mere består mellem på den ene side en enig gruppe af fysikere og på den anden side nogle 'fagfilosoffer'.

Tænk 15 år tilbage, hvordan vi blev oversvømmet af polemisk superstreng/kaos-populærlitteratur. Det meste var udgivet af fysikere.

Jo mere vi nærmer os 'erkendelsesgrænserne', des mere bliver den enkelte fysikers holdning en trossag. Et spørgsmål, som hvem/hvad, der skabte netop dette univers, og gav det netop de startbetingelser, som førte frem til, at De, kære læser, netop nu læser disse linjer, har komplementaritets-princippet ingen mening om.

Henvisningen til, at 'fagfilosoffer' ikke forstår komplementartiets-princippet, er vist en overføring. I fysikere tror efterhånden på det, men I bliver lige overraskede, hver gang et forsøg med 'ikke-lokalitet' viser, at det faktisk virker. I ligner mere nogen, der danser rundt om et 'magisk objekt', end nogen der får bekræftet noget selvindlysende. At tro på er ikke det samme som at forstå - som eleven, der nikker ivrigt - uden at have fattet en brik.

Den ydmyge undskyldning gælder slutningen af det oprindelige indlæg. Jeg havde læst om forvirringsdæmonen 'Ate' og konkluderet, at en sekt, som tilbad denne, kunne kaldes 'Ate-ister'. En anden af dette blads læsere har oplyst, at det ikke er derfra udtrykket 'ateisme' stammer. A-et er en afstandstagen fra "teisme", som betyder læren om guder.

G. Petersen
Hornslet

Læs Piil, Piil

Livet er for kort til småskænderier med Morten Piil. Men man kan da gøre ham den tjeneste at foreslå ham at slå op i Morten Piils Danske Filmskuespillere og læse, hvad Morten Piil skriver om Otto Brandenburg’s filmkarriere. Og så kan man jo spørge, om den halve snes film, Morten Piil fredag den 25. August påstår, Otto Brandenburg har indspillet før Man sku’ være noget ved musikken er identiske med de fire småroller, som samme Morten Piil opremser og omtaler som »musikalsk staffage«.

Henning Carlsen
filminstruktør

135 cm

Man kan næsten høre Osvald Helmuth udtale det i en monologtekst, men det er dødalvor. Forældre og bedsteforældre, som ikke lige har målt barnet den pågældende morgen, før de kører over til skolen, risikerer at få klip i kørekortet. Justitsministeren har nemlig indført en tåbelig lov om barnestole, her drejer det sig om noget så absolut som en højde på eksakt 135 cm. Ikke noget med plus-minus fem procent. Nu er det jo ikke sådan, at man i sit liv er 135 cm en ganske bestemt dag. Alle mennesker, også vore poder, er længere om morgenen end om aftenen, jo yngre desto blødere er bruskskiverne, og det vil jo kunne medføre, at man om morgenen kan bruge sele til udturen og hjemad skal skifte til barnestol for at være på lovens side? Nu har vi tilfældigvis en ordning, så vi kan nægte politiet at måle vore poder i de måneder, hvor højden bevæger sig omkring de 135 cm. Men nej, det vil justitsministeren (hende med alle indgreb mod vore rettigheder) ændre, så politiet kan måle vore børn – basta. Så problemet er: har man som forælder lov at bede sit barn om at rette sig op eller slappe af, har politiet ret til at kommandere barnet til at gøre det modsatte, eller har man overhovedet lov til at overvære ens barn bliver målt? Skal barnet stå op eller ligge ned – med hvad skal målet tages? En platinstang eller et målebånd, som påvirkes af luftens fugtighed. Hvor bliver retssikkerheden af?

Bent Brogaard
Galten

Putin og oliemilliarderne

Lotte Kaarsholm citerer den 17. august Clifford Gaddys dybsindige videnskabelige forklaringer: Den uformelle afkastdeling, som huserede i den sovjetiske økonomi »er en narkomani: Penge er narkotika, og når folk holder op med at få dem, bliver de vrede og desparate og gør irrationelle, aggressive ting.« På grund af denne pengenes narkotiske effekt ødelægges vejen mod det helligste af alt: en ægte kapitalisme, der automatisk løser problemerne (hvor pengenes narkotiske effekt mirakuløst forsvinder, eller?). Det overses, at kravet om afkastdeling kan have noget at gøre med, at »de øvrige dele af det russiske samfund nærmede sig hungersnød«. Det ses især som slemt, at olieselskaberne overtages af staten, så nogle flere af oliemilliarderne havner i statskassen. Og at Putin fik fængslet et par stakkels skattesvindlere i millardklassen, der blot bestak dumamedlemmer og centrale embedsmænd!
Det er så utænkeligt, at Putin gjorde ret heri, at artiklen bliver forsidens hovedoverskrift – i modsætning til Dalgårds artikel, der viser Ruslands kompleksitet, idet befolkningen får fordel af statskontrollerede oliemilliarder samtidig med, at anden overklasse stjæler af dem. Det sidste er skidt, men er det bedre, at forbrydere stjæler alle oliemilliarderne i kapitalismens navn?

Flemming Bjerke
Hvalsø

Kaarsholm og Curra

Lotte Folke Kaarsholm kalder sin anmeldelse af Lars Bonnevies roman, Ingen Tvivl: ’En håbløs tilblivelse’, hvormed hun tænker på, at den er inspireret af retssagen om drabet på den italienske turist, Antonio Curra. Yderligere kalder hun drabet et overlagt mord – og afviser Bonnevies grundigt argumenterede begrundelse for, at mordet ikke var overlagt, og at retssagen var horribel.
Det er, sagt råt for usødet, ikke god debatform at afvise modpartens omhyggeligt begrundede konklusion uden et eneste argument. Det er heller ikke nogen overlegen intellektuel præstation at tage skråsikker stilling til en sag uden overhovedet at have sat sig ind i den. Selv satte jeg mig ind i den sag og kan sige – hvad jeg er parat til at sandsynliggøre nærmere – at Bonnevies bedømmelse af den er korrekt: Den blev ledet på forfærdende ensidig måde af en dårlig retsformand (Wehner, hedder han), og nævningene havde ikke kun ham, men også et opskruet hysteri i pressen at hamle op med. Hvad de ikke klarede.

Leif Blædel
København

Kære Information

Fornylig modtog jeg en opfordring til at holde bladet igen, sendt til gamle abonnenter, der holder Info-pause. Jeg var lige ved at slå til, især med udsigt til stimen af gratisblade, men noget fratog mig lysten, nemlig at I tre gange i samme tekst anvender udtryk, som normalt bruges hånligt over for det at agere med humanistiske holdninger intakte:
I vil hverken redde verden , flytte mine synspunkter eller drive vækkelse.
Jamen, naturligvis, for I kan ikke redde verden, læserne passer selv deres synspunkter, og vækkelse, næh nej. Men hvorfor bedyre det tre gange, mens teksten er luget for enhver antydning af, at Information prøver at skabe sammenhæng i nyhederne, hvilket vel kun kan gøres ud fra holdninger? Jeg håber, det blot er et pr-stunt og og forbliver indtil videre,
Jeres nysgerrige, sporadiske læser:

Else Hammerich
København

Nogen bestemt i tankerne?

Jens Rohde siger (den 23. august): »Det er vælgerne, der sammensætter parlamentet, og der er idioter i alle partier«. Kunne han da efterfølgende nødes til at fortælle, hvem han har i tankerne fra sin egen folketingsgruppe i Venstre?

Balder Mørk Andersen
Frederiksberg

Den første sten

Om Günter Grass og reaktionerne kun dette: Lad den, der aldrig har skjult noget, han
skammer sig over, kaste den første sten.

Per Vadmand
Ringsted

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu