Læsetid: 7 min.

LÆSERBREVE

Debat
24. august 2006

Rrrring rrrring

"Goddag, det er det Radikale Venstre i Horsens."

"Ja, god dag, mit navn er Jens Jensen, jeg vil gerne melde mig ind i partiet."

"Fint! Har du tidligere været politisk aktiv?"

"Ja, jeg er det endnu, jeg er faktisk autonom, men jeg synes, jeres politiske programlyder helt rigtigt".

"Det' godt, vi sender dig en indmeldelsesblanket".

"Fint. Hm, jeg vil lige spørge, om det gør noget, at jeg har en voldsdom?"

"En voldsdom?"

"Ja, vold og hærværk mod politiet under en demonstration mod zionister i Krystalgade."

"Nå? Men, ja, hvad skal jeg sige, du må gerne melde dig ind, men lad være med at nævne det der med vold mod politiet."

"Det skal jeg nok."

"Tak. Jeg sender dig blanketten. Farvel."

Rrring rrring...

"God dag, det er det Radikale Venstre på Fredriksberg."

"God dag, mit navn er Jens Jensen. Jeg vil gerne melde mig ind"...osv.

Ovenstående er frit opfundet, men jeg er sikker på, at lokale formænd for de radikale, Enhedslisten, SF og Socialdemokratiet ville svare på samme måde, hvis man opstillede samme fælde for dem, som Ekstra Bladet opstillede for Dansk Folkeparti.

Geoffrey Cain
Hellerup

Retten til et drømmekøkken

Charlotte Dyremose argumenterer den 16. august med en himmelråbende mangel på viden for skattenedsættelse til de rige. Hun giver et eksempel: Den vellønnede ingeniør skulle få råd til at ansætte en hushjælp og dermed hjælpe de svageste ud på arbejdsmarkedet, så ingeniøren ville få mere lyst til at blive længere på arbejdsmarkedet, fordi han så kunne bruge en del af sin løn på at ansætte folk! Men vellønnede folk har allerede råd til hushjælp og meget mere: nyt køkken, badeværelse, bil, holde fest med kok samt bruger oftest sort arbejdskraft. En grund til at folk arbejder sort, er, at de har for lave lønninger eller er arbejdsløse. Det er svært at få arbejde for mange indvandrere eller ældre, dvs. folk over 45 år? Men det ved Charlotte Dyremose nok ikke. Hvad gør de så? Arbejder sort for de rige, som åbenlyst taler om det, for det er blevet deres ret ? man er da bare smart! Folk med politiske holdninger både til højre og venstre bruger sort arbejdskraft. Magen til så asocial opførsel har jeg ikke kendt til tidligere. Gør det egentlig noget? Ja, det gør det, for det enkelte menneske, der arbejder sort, har dårlige arbejdsbetingelser. Knokler for hver en krone. Ingen løn under sygdom, ingen tryghed i ansættelsen, ingen pension, ingen løngaranti eller mulighed for at blive medlem af en A-kasse. Samt for fællesskabet, der har en langt større betydning for os alle end de velstillede gider sætte sig ind i.

Nina Vedelsby
sagsbehandler

Svigter Lilholt for Madonna

Kulturudvalg svigter kanonkunstner: Medlemmerne af Folketingets kulturudvalg deltager ikke alene i torsdagens Madonna-koncert i Horsens på de danske skatteyderes regning.

Hvad værre er:

De svigter dansk kultur.

Ikke bare et hvilkensomhelst stykke dansk kultur. Men kanoniseret dansk kultur. I skikkelse af Lars Lilholt, der netop har fået kanoniseret sin eviggrønne schlager "Kald det kærlighed".

Af kulturudvalgets 'rejseplan vedr.: indenlandsk studietur til Jylland den 23. ? 25. august 2006' fremgår det, at denne studietur oprindeligt skulle have bragt udvalgsmedlemmerne omkring Lystanlægget i Holstebro til en koncert med Lars Lilholt torsdag den 24. august klokken 19.00.

Men samme aften spiller det amerikanske popfænomen Madonna som bekendt i Horsens, og da kulturudvalget fik mulighed for at overvære Madonna-koncerten, gled den folkekære danske troubadour lige så stille ud af programmet.

Det er selvfølgelig synd og skam, at vores folkevalgte hellere render efter internationale meganavne med uforpligtende sex og blasfemi på programmet, når de i stedet kunne nyde Lars Lilholts opbyggelige syng-med-epos 'Kald det kærlighed'. En sang, der netop i år har 20 års jubilæum.

Uwe Max Jensen
Egå

Demokratiets pris

I en påtale i Information den 17. august skriver Søren Krarup om de besværlige radikale. Hvorledes disse politikere ulejliger ham med endnu et møde i integrationsudvalget, hvilket ifølge ham er "overflødigt og meningsløst, tjenligt mest til at udstille den radikale virkelighedsforfalskelse".

Andre vil måske mene, at demokratiet arbejder.

At man sikrer, at alle kan blive hørt. Prisen for et demokrati er, at alle selv de Radikale (eller en yderligtgående præst) sikres en stemme. Hvor ville det være nemmere uden det besværlige (og overflødige) demokrati?.

Mødet, Søren Krarup beklager sig over, er jo i hans terminologi overflødigt, da han har defineret virkeligheden. At anfægte denne er et forsøg på virkelighedsforfalskelse. Er det demokratiet, vi med våben forsøger at påtvinge andre? Jeg tror, mange vil betakke sig.

En flygtning er en flygtning, ikke et menneske slås indirekte fast. De skal hjem, basta! Søren Krarup nævner de tyske flygtninge efter Anden Verdenskrig som et eksempel. Den måde, disse flygtninge (ikke mennesker) blev behandlet på i Danmark, er et af de sortere kapitler i dansk historie, som vores historieglade statsminister sjovt nok er gået ganske let hen over. Her var der ellers en lektie for eftertiden.

Prisen for demokrati, Søren Kraarup, er "overflødige" møder.

Peter Ahlburg
Højbjerg

Tellers tågetale

En forfatter ved navn Janne Teller har fundet en sær måde at gøre reklame for sig selv og sine værker, nemlig ved at bruge grove ord om Israel. Teller burde være klar over, at det vedensomspændende jødehad ligger lige under huden som et gevaldigt Jantelovskompleks hos mange små sjæle. Teller har skruet proppen af flasken til stor glæde for Jonny Hansens Grevesender. Efter hendes udsagn vil israelerne have hele Palæstina. For det første er der ikke noget, der hedder Palæstina i dag. For det andet blev tre fjerdedele af Palæstina-området i 1922 skilt ud og blev til Transjordanien, i 1946 kongedømmet Jordan.
Som bekendt afslog palæstinaaraberne i 1947 FN-delingsplanen, og i 2001 ville de heller ikke modtage Baraks og Clintons forslag trods lovning om at kunne få hovedstad i Jerusalem. At 130.000 bosættere i den grad plager Teller er sært, al den stund der i selve Israel dog er rum for mere end 1.2 millioner arabere, som er blevet israelske statsborgere med alt andet end ønske om bosættelse i nogen muslimsk stat. Godt at Information og DR-2 har vist Janne Teller frem. Så ved vi hvem vi skal være bange for.

Birte Frandsen
journalist

Ekstremister ud af politik

En række lokalformænd i Dansk Folkeparti har udtrykte sympati for nazisterne. Det var ikke smart for dem, men for Ekstra Bladets oplag. Helle Thorning Schmidt og Villy Søvndal var berettiget forargede, men kunne ikke undertrykke et smørret grin. DF’s ledelse har imidlertid hurtigt ekskluderet de formastelige og formentlig lukket sagen. Nu må vi så forvente, at medierne kaster sig over Socialdemokraterne og SF for at få dem til at ekskludere de gamle kommunister og andre ekstreme elementer, som fjæler sig i rækkerne. SF kan passende starte med Ole Sohn. Og glem ikke islamisterne og deres sympatisører. Hvis Enhedslisten skal ekskludere sine ekstreme medlemmer, bliver der ikke mange tilbage. Eller er der forskel på ekstremister?

Poul Ancher Larsen
Lyngby

Informations blinde øje

Regeringen har gjort en betydelig indsats for alkoholikere og narkomaner. Regeringen har også bedret forholdene for de hjemløse. Det indrømmer Preben Brandt, formanden for Rådet for Socialt Udsatte. Alligevel påstår Informations leder den 17. august, at regeringens eneste bud på hjælp til de svageste er integration på arbejdsmarkedet. Det passer tydeligvis ikke.
Men selvfølgelig skal det kunne betale sig for arbejdsduelige mennesker at tage et arbejde. Derfor har vi sat loft over kontanthjælpen. Og samtidig har vi satset massivt på at give de ledige kompetencer, der åbner arbejdsmarkedet for dem. Dertil kommer, at regeringen faktisk har forbedret ydelserne til de mennesker, der slet ikke kan arbejde, og som derfor kommer på førtidspension!
Det overser Rådet for Socialt Udsatte og Informations leder. Hvorfor vil I absolut sætte kikkerten for det blinde øje

Eva Kjer Hansen
socialminister

Singler og stress

Artiklen ’Singler stresser lige så meget som småbørnsforældre’ (Information den 16. august) beskriver, at også singler bliver stressede. Nyheden understreger, at stress ikke nødvendigvis er forbundet med en tidsmangel og det pres, som mange børnefamilier oplever, når børn, mad, mand og kone skal fungere. Snarere at singler – som alle andre – underlagt de samme anerkendelsesmekanismer, f.eks. titel, prestige, økonomi og magt. At blive et ordentligt menneske kræver arbejde, helst det rigtige arbejde. Derudover higer mange singler efter disse anerkendelsesmekanismer, fordi de har en attraktionsværdi på kærestemarkedet. Det er trods alt ikke et ukendt fænomen, at penge og magt for mange virker stærk tiltrækkende.
Udover en masse stress er det ligeledes menneskeligt forarmende, at måden vi omgås hinanden på oftest sker ud fra identitetsmarkører hentet fra arbejdsmarkedet, altså titler og løn. Uanset om man er far, mor, single eller pensionist, er man ikke rigtigt noget, førend relationen til arbejdsmarkedet er etableret.
Det er derfor ikke let at sige fra, som flere råder singlerne til. At sige nej til arbejde er ikke comme il faut. Tværtimod. At sige nej til arbejde og derved penge og status, er, som at underskrive sin egen dumhedserklæring. Hvilket jo er ret dumt.

Finn Janning
filosof

Eksisterer social arv?

»Den negative sociale arv eksisterer kun i Skandinavien, hvis forvaltninger har mishandlet borgerne med den, siden psykiater Gustav Jonsson skrev sin doktordisputats i 1967. Begrebet kendes ikke uden for Norden.« Således kunne man læse i Information på debatsiden (Elisabeth Rift, den 22. august). Ovenstående påstande er imidlertid ikke korrekte. I f.eks. denne engelske forskningslitteratur anvendes følgende begreber, der dækker det fænomen, som Gustav Jonsson beskrev: Continuities in childhood disadvantage (Essen & Wedge, 1982), Inter-generational transmission of deprivation, Transmitted deprivation, Cycles of disadvantage (Rutter & Madge, 1976).
Det, der optog forskerne dengang som i dag, er: Hvilke forhold i familierne og i samfundsstrukturen forårsager en sådan overførsel af chanceulighed fra den ene generation til den næste. Forhåbentlig kan man derigennem få bedre indsigt i mulighederne for at bryde dette mønster.
Mogens Nygaard Christoffer
senseniorforsker

Spørgsmål til de radikale

I England modtager børnene undervisning i engelsk, fra de er født. Hvorfor sikrer det ikke England en absolut økonomisk, videnskabelig, kulturel og politisk international førerstilling?

Jan Krag Jacobsen
lektor

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her