Læsetid: 5 min.

LÆSERBREVE

Debat
10. oktober 2006

Ungdomshus og SF

Som en reaktion på mit læserbrev 3. oktober om »De sløve unge i Ungdomshuset« (Informations overskrift) spørger advokat Bjarke Madsen den 5. oktober sig selv, om man fortsat kan regne med støtte fra SF på rådhuset til Ungdomshusets bevarelse.
Jeg håber for advokat Bjarke Madsens klienter, at han er bedre til at læse deres sager, end han er til at læse mine læserbreve. Det fremgår tydeligt, at jeg beklager, at Københavns Kommune skaffede sig af med Ungdomshuset. Deraf burde man kunne aflede, at SF gerne medvirker til en løsning. Selvfølgelig vil SF gerne bevare Ungdomshuset.
Det der var mit ærinde – som Bjarke Madsen behændig undgår at kommentere – er en kritik af, at en gruppe mennesker, der har en selvforståelse som revolutionære og autonome, gør kampen for et kommunalt tilskud og status som kommunal klient til sin mærkesag. Det er efter min mening et dementi af deres ellers sympatiske ideologi. Men det er der ingen af dem der gider svare på. Heller ikke Bjarke Madsen.
Bjarke Madsen spørger også, hvem jeg forestiller mig som SFs vælgergrundlag. Svaret er: Frihedselskende venstreorienterede, der hverken kan lide slavesindet i Foghs minimalstat eller velfærdsstatens klientgørelse.

Ole Riisgaard
folketingskandidat for SF-Nørrebro

Anstændighed

Tak til Anna Beckmann for den 5. oktober at minde os om debatten omkring Jørgen Leths bog Det uperfekte menneske for et år siden.
Sagen er jo, at lynchjustits vilkårligt idømmer helt andre straffe end det officielle retsvæsen. For i retsvæsnet hersker en helt anden holdning omkring, at selv meget uperfekte mennesker alligevel kan genbruges, når de har udstået deres straf.
De der i anstændighedens navn fordømte Leth bør i samme navn tage stilling til, hvor længe udstødelsen skal vare. Med straffeloven som rettesnor, hvor mange måneder eller år?

Carl Bergstrøm-Nielsen
Humlebæk

Vi vil ikke finde os i det

Det glæder os at se, at debatten om Betty Nansen Teatret er i fuld gang.

Vi, der er en del af branchen, må udtrykke vores kæmpe undren og bestyrtelse over, at man ikke genansætter Henrik Hartmann og Peter Langdal.

Når man indenfor Københavns Teatres bestyrelse gerne vil have at teatrene profilerer sig mere, er det komplet uforståeligt at man ønsker at fyre to chefer, som i den grad har skabt en stærk profil med både bredde, politisk stillingtagen og nysgerrighed, både overfor det klassiske teater og det moderne. Og desuden har de været nysgerrige og dygtige nok til at engagere Wilson og Waits og dermed få dansk teater til at skue ud i verden, og blande sig som kompetent internationalt teater.

Vi kunstnere mister to ledere, som har skabt en af de mest interessante og skarpe arbejdspladser i Danmark.

Vi har ikke på noget tidspunkt haft fornemmelse af, at der var opstået afmatning i de to lederes dynamik, kreativitet og visioner.

Så hvorfor? Hvorfor kvæler man Betty Nansens ledelse, som netop er et eksempel på et teater, der til stadighed fornyr sig; som tør satse på projekter, der ikke umiddelbart ser ud til at ville give overskud, men som netop - fordi det er satsninger med vid, vovemod og vanvid - bliver succeser?

Vi håber, det er fordi, I vil give dem et nyt sted at blomstre.

Lukke deres virke, mod og munde vil være det totale nonsens. Vi vil ikke finde os i det. Vi vil ikke finde os i et teater miljø uden dem.

Vi vil findes sammen med dem.

Vi vil ikke finde os i det.

Anette Støvelbæk, Ghita Nørby, Birgitte Simonsen, Sarah Boberg, Jens Jørn Spottag, Anne Marie Helger, Tammi Øst, Sonja Richter, Karina Dichov Lund,Peter Asmussen, Kamilla Wargo Brekling, Line Kromann, William Rosenberg, Maibritt Saerens, Camilla Bendixen, Mette K. Madsen

Anstændighed

Tak til Anna Beckmann for den 5. oktober at minde os om debatten omkring Jørgen Leths bog Det uperfekte menneske for et år siden.

Sagen er jo, at lynchjustits vilkårligt idømmer helt andre straffe end det officielle retsvæsen. For i retsvæsnet hersker en helt anden holdning omkring, at selv meget uperfekte mennesker alligevel kan genbruges, når de har udstået deres straf.

De der i anstændighedens navn fordømte Leth, bør i samme navn tage stilling til, hvor længe udstødelsen skal vare. Med straffeloven som rettesnor, hvor mange måneder eller år ?

Carl Bergstrøm-Nielsen
Humlebæk

Kreativ bogføring

Regeringen overfører forskningsmidler fra ungdomsuddannelserne til globaliseringspuljen. Kreativ bogføring?

Regeringen overfører midler fra u-landsbistanden til Eksport Kredit Fonden til finansministeriet. Kreativ bogføring?

Anders Fogh blev i sin tid fyret som skatteminister.

Kreativ bogføring.

John Jakobsen
Valby

Virkelighed

Troels Lund Poulsen berettede i åbningsdebatten om, at han havde været ude i virkeligheden. Det havde øjensynligt været en stærkt berusende oplevelse for ham.

Det er jeg fuld af forståelse for. Virkeligheden kan være overvældende, især hvis det er lang tid siden, man har beskæftiget sig med den. Men nu da han har fået smag for den, vil jeg foreslå ham et par yderligere ekskursioner.

F.eks. en tur til Bagdad og se på demokratiopbygning. Eller en tur til det sydlige Afrika og se på børn der dør at kurerbare sygdomme (hvert tredje sekund). Eller en tur til Antarktis og se på hul i ozonlaget. Eller et besøg hos en flygtningefamilie på starthjælp.Eller hos en ung under 25 år på kontanthjælp, med en psykisk lidelse. Eller, eller-

Besøg i virkeligheden kan have en meget opbyggelig effekt. Men pas på, Troels Lund Poulsen, det kan risikere at få konsekvenser for din politiske samvittighed.

Peder Hvelplund
medlem af enhedslisten, Hjørring

Medfødt farvevalg

"Den lille forskel triumferer," når piger går i lyserødt tøj (Information den 7. oktober). Men hvorfor gør de det - farvevalg kan da ikke være medfødt?

Jo, mærkeligt nok. En japansk undersøgelse (Lijima et al 2001) viste, at piger bruger meget rødt og lyserødt i deres tegninger. Men piger der har fået for meget testosteron i fostertilstanden, opfører sig som drenge og bruger mest blå farve i deres tegninger - også selv om de er blevet opdraget som piger. I øvrigt er kvinder bedre end mænd til at opfatte fine nuancer i det røde område.

Ideen om at farvekoderne er en ren kulturel instruktion, virker oplagt; men mærkeligt nok er det ikke så simpelt. Medfødte forhold spiller også ind.

Kåre Fog
Veksø

Tallene er ligegyldige

Troels Lund Poulsen siger, at når de kommunale budgetter er på plads, så vil vi se de rigtige tal. Men vi vil slet ikke se tal, hverken forkerte eller rigtige. Vi vil se og mærke ordentlig behandling af os selv og vores medmennesker.

Preben Hammer Jensen
Lille Egede

Juntaen og Muhammed

Det er underligt, at man ikke ekskluderer hele Dansk Folkepartis ungdomsafdeling for latterliggørelsen af islam – men det er åbentbart værre at kritisere juntaen end Muhammed

Lars Larsen
Nødebo

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her