Læsetid: 8 min.

LÆSERBREVE

9. november 2006

Krigsherrreretten

I forbindelse med dommen over Saddam Hussein er det værd at huske på, at det, han dømmes for, blev begået, da han stadig tilhørte 'vennekredsen.' Element i "Ondskabens akse" blev han først efter den mislykkede invasion af Kuwait. Det er værd at huske på, fordi det giver næring til det naive håb, at vi også efter den mislykkede invasion af Irak, får mulighed for at stille vore egne ansvarlige til regnskab.

Vel og mærke, når krigen er tabt - også officielt.

Jørgen Aanæs
Roskilde

Den danske pædagogik

Danske skoler og børnehaver i Sydslesvig har så attraktiv en pædagogik, at de vælges af forældre uden interessere i det øvrige danske islæt. Det er meget bemærkelsesværdigt. Søren Krarup citerer i Information 6. november formanden for Sydslesvigsk Forening for, at forældre uden tilknytning til det danske mindretal vælger danske skoler og børnehaver på grund af pædagogikken.

Dansk pædagogik er i stigende grad under indflydelse af andre landes praksis. Alt efter temperament taler pædagoger om inspiration eller pres fra f.eks. Norditalien og USA. Heldagsskolen er et eksempel på importeret pædagogisk praksis. Erfaringerne er, at den giver børnene flere konflikter, mere gråd og flere frustrationer

Tilbage i 1999 skrev den senere formand for Børnerådet Jytte Juul Jensen om den respekt, udenlandske fagpersoner giver udtryk for ved mødet med dansk pædagogik og praksis. Som aktiv udøver af faget er det mit indtryk, at det er gået tilbage siden. Dansk pædagogik er stadig et studieobjekt i internationale kredse. I arbejdet med integration har jeg flere gange oplevet, at indvandrere har fremhævet pædagogikken som et gode for deres børn. På samme måde som de tyske forældre. Jeg håber, det bliver ved med at være sådan - både i Sydslesvig og Danmark.

Bjarne W. Andresen
pædagog, Risskov

CIA, krigen i Irak og folkedrab

I forbindelse med krigen i Irak vil jeg gøre opmærksom på et studie af dødeligheden i den irakiske befolkning udført af CIA. Ifølge CIA's beregninger er der 6,02 og 5,37 døde pr. 1000 individer pr. år i henholdsvis 2002 og 2006. Med en befolkningsstørrelse på ca. 27 mio. betyder det, at der i 2006 forventes, at være ca. 17.000 færre dødsfald i sammenlignet med perioden før invasionen. For hele perioden skønnes ud fra CIA's tal, at der har været ca. 50.000 færre dødsfald. Den irakiske befolkning har dermed haft gavn af krigen og den efterfølgende invasion. Det må være konklusionen ud fra CIA's vurderinger.

Med Danmarks støtte til USA i krigen i Irak er det ikke overraskende, at den danske regering og de store dagblade afviser en dødelighedsanalyse publiceret i det lægevidenskabelige tidsskrift the Lancet. I denne analyse skønnes, at der efter invasionen har været en overdødelighed på ca. 600.000 personer. Det vil ikke være forkert at skrive, at den danske regering har givet anledning til eller deltaget i et folkedrab i Irak.

Op til krigen kopierede den danske efterretningstjeneste CIA's analyser med det resultat, at Danmark deltog i krigen på et falsk grundlag. Efter krigen er man tilsyneladende forsat denne linie.

Klaus Flemløse
Espergærde

DF svigter førtidspensionisterne

Så blev vi førtidspensionister på den gamle ydelse igen snydt på den elendige finanslov, som nu er blevet vedtaget af den borgerlige regering med støtte af Dansk Folkeparti, der som altid står frem og lover guld og grønne skove til de fattige, men aldrig har holdt deres løfte.

Hvem husker ikke, at DF stemte imod, da der blev indført en form for apartheid i Danmark den 1. januar 2003. Og lovede os at være med til at ændre denne uretfærdige lov, der skaber stor ulighed for førtidspensionister, alt efter om man er på den nye eller den gamle ydelse. Men hvor er de gode holdninger blevet af?

De er borte med efterårsblæsten og for altid. Nu kan ingen tro på DF mere, for der kom et godt forslag fra Socialdemokraterne sidste år om at ændre denne apartheid-lov fra 1. januar 2003, så alle førtidspensionister på den gamle ydelse skulle have ret til at komme over på den nye ydelse.

Men her glemte DF alt om, hvad de havde lovet, og ville ikke være med til at ændre loven, bare for at frede den borgerlige regering. Så derfor bliver vi med en ægtefælle eller samlever stadig 'snydt' for ca. kr. 20-25.000 kr. netto om året. Kan vi dog bare snart få en regering, som vil de fattige og syge det bedre.

Claus Rasmussen
formand, Førtids- og Skånejobforeningen

Radikal socialpolitik

Det virker helt absurd, at mens statskassen bugner, og den mest velstillede del af danskerne køber firhjulstrækkere og fladskærms-tv som aldrig før, så medvirker de radikale sammen med Dansk Folkeparti og regeringen til yderligere et indgreb overfor de almene lejere - den fattigste fjerdedel af befolkningen - der nu selv skal betale for byggeriet af almene boliger.

Og det bliver endnu mere grotesk, når man tænker på det faktum, at de rigeste danskere har tjent milliarder på skattestoppet på boligskatten og øget deres friværdier de sidste fem år. Derfor er jeg nødt til at spørge de radikale om, hvad det helt præcist er for en tankegang, der ligger bag dette indgreb, som øger uligheden yderligere?

Morten Homan
MF, boligordfører (SF)

Vinderen bestemmer

Robert Fisk's Synspunkt den 7. november, "Endnu 'en stor dag' for Irak" understreger, hvad der burde være almen viden: Magthaverne skriver historien - eller prøver.

I den tid Saddam Hussein stadig havde magten, skrev han sin egen historie med ikke så lidt hjælp af de venner, som senere blev hans fjender. Da han prøvede at gøre sig mægtigere, end hans venner brød sig om, måtte han fjernes, og derfor måtte historien skrives om.

Meget mægtigere mænd end Saddam Hussein har længe været i gang med historieomskrivningen. Det gør ikke Saddam Husseins evt. forbrydelser større eller mindre. Spørgsmålet som trænger sig på er, hvor store forbrydelser de endnu mægtigere mænd er parat til at begå for at omskrive historien.

Kurt Loftkjær
Lyngby

Større globaliseringsfond

EU-kommissionen vurderer at 50.000 arbejdstagere årligt vil få gavn af EU's nye globaliseringsfond. Alligevel er regeringen modvillig. Globaliseringsfonden kan ellers blive et effektivt redskab, der hurtigt kan iværksættes ved massefyringer og høj arbejdsløshed i hårdt ramte regioner - et omstillings- og udviklingsinstrument.

EU's globaliseringsfond på 500 millioner euro er en del af kompromisset omkring EU's budget for 2007-2013. 500 millioner euro er desværre et alt for lille beløb - kun cirka en krobe pr EU-borger - men det er trods alt en begyndelse.

Allerede ved revisionen af EU's budget i 2008/09 bør Danmark kæmpe for at tilføre globaliseringsfonden nogle af de ca. 40 milliarder euro, som i dag bruges på den europæiske landbrugspolitik. Frem for at fokusere på behov, vi havde efter Anden Verdenskrig, bør globaliseringsfonden bruges til at få de mindst udviklede egne af EU op i gear, så der kan konkurreres med den omgivende verden.

Globaliseringsfonden skal ikke bruges til at bevare eksisterende sektorer, men til at udvikle spirende og kommende virksomheder, hvor EU i forhold til den omgivende verden er konkurrencedygtig. Globaliseringsfonden skal således pleje nye erhvervsprojekter ved at bidrage til egnsudvikling, efteruddannelse af arbejdsstyrken og satsning på forskning og innovation.

Steen Gade
SF's globaliseringsordfører

Snydt

Nej, hvor har jeg dog savnet Pia Fris Laneth og hendes gode artikler i bladets spalter. Så mange tak for det interessante uddrag af hendes bog den 4. november.

Men i samme avis ser jeg så, at der er noget der hedder Taskeholdet på en blog, hvor Pia Fris og tre andre kloge kvinder diskuterer ligeret.

Jamen, jeg betaler jo for min avis, for at få den leveret hjemme, trykt på papir, så jeg kan læse den i min sofa eller ved morgenbordet. Og så ser jeg, at en så vigtig diskussion som den om ligeret - som tidligere har været dækket i avisen af flere gode kvinder - kan jeg kun nyde godt af, hvis jeg kan komme på nettet, og vil sidde og læse avis på skærmen.

Ja, så føler jeg mig snydt, virkelig snydt.

Hanne Willert
Frederiksberg C

SVAR: Information er mere og andet end papir. På Information.dk inviterer vi læsere til at deltage i debatten - og vi tillader også os selv en større grad af frihed her. Eksempelvis Taskeholdet - vores blog om ligeret, hvor det er ambitionen, at både vi og læserne skal blive klogere på ligeret. Alle er velkomne til at deltage, men for de som ikke ønsker at deltage, vil det bedste fra Information.dk nok finde vej tilbage til den trykte avis.

red.

Brev til en fængslet

Kære Etaf Elyan, Hasharon fængslet, Israel. Jeg er en dansk kvinde, og jeg skriver til dig igen - som jeg har gjort flere gange, siden du blev ført væk fra dit hjem i Ramallah af den israelske hær den 22 januar 2005. Siden har du været administrativt interneret i et israelsk fængsel uden anklage, rettergang eller domfældelse.

Jeg har lige læst, at din fængsling nok en gang er blevet forlænget med tre måneder. Det blev meddelt dig dagen før, du havde forventet at blive løsladt den 26. oktober. Og nu sidder jeg her i Brønshøj og mangler ord at skrive på det lille postkort til dig. Der er så langt herfra til din hverdag med trusler, ydmygelser og tæv.

I dag fortæller oplæseren i Radioavisen, at den israelske hær har likvideret seks mand i en minibus og adskillige huse i Gaza-Striben er tromlet ned af bulldozere. Er det udført af "Mellemøstens eneste demokrati"? Selv Saddam Hussein har været for en domstol, søndag blev dommen afsagt.

Jeg skriver gerne til dig, Etaf, og jeg tænker mere på dig, end du aner. Men jeg forstår bare ikke, hvorfor Danmarks udenrigsminister ikke skriver til sin kollega i Israel og protesterer over de talløse overtrædelser af internationale konventioner, som Israel begår. Og jeg forstår slet ikke, at der ikke er en massiv international protestbevægelse mod Israels fremfærd, og deriblandt mod opførelsen af en mur langs veje og tværs gennem landsbyer i Palæstina. Hvor længe skal vi sidde passivt og følge nyhedsstrømmen?

Danmark må kræve sanktioner mod Israel i FN's Sikkerhedsråd, og kræve i EU, at associeringsaftalen med Israel som handelspartner ophæves. Det ville være nyheder, jeg kunne være bekendt at skrive til Hasharon-fængslet til en kvinde, jeg kun kender af navn.

Bedste hilsner

Hanne Nielsen
Brønshøj

Næste gang er det vores tur

For 15 år siden brød plan-økonomien sammen (pga. ineffektivitet). Nu venter vi bare på, at markeds-økonomien skal bryde sammen (fordi der er grænser for vækst). Først da kan den politiske tanke blive fri.

Carl Bloch, Tåstrup

DF og de druknede

Det er en venlig påstand, at Dansk Folkeparti kun vil lade muslimen drukne – jvf. kontrovers mellem Søren Krarup og Peter Norsk (indlæg den 2. og 8. november). I DF vil kun Søren Espersen redde jøden, mens den anden Søren kun vil redde den kristne, hvis det er hans lokale nabo.

Ivan Gullev
Frederiksberg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu