Læsetid: 8 min.

LÆSERBREVE

20. december 2006

Myter kan dementeres

For at myterne ikke skal vokse ind i himlen, vil jeg gerne dementere Torben Kroghs påstand om, at jeg "til en nærtstående partifælle" skal have sagt, at jeg ikke længere kunne stå inde for at skulle skrive under på "indlysende ubegrundede afslag" om opholdstilladelse i Danmark. Det er ganske enkelt utænkeligt, at jeg skulle have formuleret mig sådan. Og jeg er sikker på, at den såkaldte "partifælle" ikke findes eller er blevet misforstået. Jeg er ikke blevet tvunget til at skrive under på noget som helst. Det er en myte.

Tidligere har Information bragt ligeså frit opfundne påstande om, at jeg ikke skulle kunne fordrage at forhandle med Pia Kjærsgaard. Da jeg aldrig har forhandlet med Pia Kjærsgaard og i øvrigt altid har respekteret hende på lige fod med alle andre politikere, må jeg også dementere denne påstand.

Derimod er det rigtigt, at jeg skændtes med Jesper Langballe om handikappedes muligheder for at få statsborgerskab. Jeg fik min vilje, men er ikke stolt over min udtalelse om, at man "fandme ikke skulle tro, du var præst". Ikke på grund af bandeordet, men fordi man aldrig skal kræve mere af præster end af andre.

Det er uluthersk og lige så forkert, som når visse præster tager kristendommen til indtægt for deres egne synspunkter og hæver sig op over menigheden som farisæere!

Bertel Haarde
rundervisningsminister

Ukvalificeret i DR-bestyrelse

Guderne må vide, hvad der har drevet Kulturministeren til at udpege Katrine Winkel Holm til bestyrelsesmedlem i DR?

Katrine Winkel Holm har, så vidt vides, ikke udrettet noget som helst, der kunne kvalificere hende til den magtfulde position, som en plads i DR's bestyrelse er.

Hendes meritter (om man vil) består i at være Søren Krarups datter, flittig bidragyder til Tidehverv, medstifter af det islamofobiske Islamkritiske Netværk og forfatter til en lang række ualmindeligt reaktionære debatindlæg, hvori hun blandt andet forsvarer ytringsfriheden i form af 'krænkefrihed' og giver den som en indædt modstander af vore dages ubærlige lighedstyranni. For nu bare at nævne et par eksempler.

Er det virkelig nok til en plads i DR's bestyrelse?

Er det et udtryk for kulturministerens kamp mod den såkaldte kulturelite og smagsdommere? Et ønske om at skabe en modvægt til imaginære røde lejesvende i landets ubetinget største kulturinstitution? Eller handler det om, at Kulturministeren har indgået en aftale med Dansk Folkeparti om, at der skal sidde mindst et medlem af Krarup-familien i DR's bestyrelse?

Og hvordan kan det være, at der ikke er defineret nogen kriterier, så som relevante kvalifikationer, som kandidater til bestyrelsesposterne i DR skal opfylde?

Monica Garrido
København V

Bekvemmelighedskristne

Ufatteligt at ikke flere teologer tager til genmæle mod (Søren Krarups) bekvemmelighedskristendom, skriver Georg Metz i lørdagens Information. Ja vist! Men vi er altså en del, der arbejder hårdt med at forkynde et uamputeret evangelium, der indbefatter næstekærlighed ikke blot i teori, også i praksis - og også i forhold til de p.t. mest foragtede og udstødte i Danmark, flygtninge og asylansøgere.

Men det er ikke kun teologers (og præsters) ansvar. Det er alle kristnes og døbtes ansvar at tage afstand fra det amputerede evangelium, der resulterer i bekvemmelighedskristendom, hvor det er ufattelig nemt at skyde ansvaret for verdens elendige fra sig. Alle bør være med i det opgør, naturligvis også de, der har meldt sig ud af Folkekirken i protest mod et par sorte præster.

Her op til jul har Præsteinitiativet trykt julekort med en forside af tegneren Claus Andersen, der i en enkel streg fanger kontrasten mellem danskernes julefejring ved det overdådige julebord og Josef og Maria, der kigger ind ad vinduet. Men døren er lukket, der er stadig ikke plads i herberget.

Julekortene indgår i Præsteinitiativets protest mod den umenneskelige behandling af asylansøgere, og alle kan deltage! Integrationsministeren har fortjent rigtig mange julekort, for der er stadig ikke plads i herberget.

Bodil Hindsholm Hansen
sognepræstmedstifter af Præsteinitiativet

Trafik, æbler og pærer

Jørgen Bülow Hansen, der er ingen grund til at hovere over, at politikere tilsyneladende ikke altid får ret med hensyn til trafikdræbte (19. dec.) . Det er en sammenblanding af æbler og pærer at påstå at de øgede hastigheder har været medvirkende faktor i dette. For det første omfatter de kun omkring halvdelen af vore motorveje, og disse rammes i forvejen stort set ikke af dødsfald eller så få, at det i denne sammenhæng er uden statistisk betydning. For det andet har vi gennem de seneste snese år oplevet en stor investering i fosikrere veje især i og omkring byerne og de såkaldte sorte huller. For det tredje er den demografiske udvikling ved at fjerne den generation, som 'fik' kørekort i 1920'erne og 30'erne samtidig med, at den unge generation får væsentlig bedre køreundervisning i dag. Husk at det altid er den menneskelige faktor, der afgør om en ulykke opstår eller ikke.

Bent Brogaard
Galten

Brug for håndvaske

Blot en forespørgsel: Har man på Københavns Rådhus og Christiansborg forud for salget af Ungdomshuset på Nørrebro lavet en forhåndsaftale med et sanitetsfirma om opsætning af flere håndvaske? Der må dog i høj grad blive brug for dem, hvis man vil undgå kødannelse!

Inge G. Larsen
cand. phil. og pensioneret sygeplejerske

Befri Villy

Den 19. december forsøger Villy Søvndal og hans tro væbner Morten Homann at tale sig fri af den aftale, SF har indgået med Socialdemokraterne, og som indebærer en accept af skattestoppet. Ifølge de to herrer handler det om at få "en anden regering og en anden politik," og det må ikke drukne i personspørgsmål. Det er jeg 100 procent enig i, men så er det da virkelig mærkeligt, at SF har valgtbåde at gøre det til etpersonspørgsmål ved allerede nu at lægge sig fast på, hvem der skal være statsminister, og at SF på forhånd - det vil sige før der overhovedet har været et valg - har accepteret at lægge stemmer til en socialdemokratisk regering med samme skattestop, udlændingepolitik og skolepolitik som Foghs og Kjærsgaards. Hvad bliver det næste? Er SF også klar til at sidde i enregering, der forvalter den samme politik som Fogh? Det var Ole Sohn ikke i stand til at svare klart på under Folketingets finanslovsdebat. Der er kun en måde at befri Villy og SF fra de mangeselvmodsigelser: Meld klart ud med de radikale, at SF kun peger på Helle Thorning, hvis vi kommer af med Foghs skattestop, udlændingepolitik og skolepolitik.

Martin Lidegaard
MF for de radikale

Lær af Berlin

Selvom Egon Weidekamp (S) ikke var meget for det, gav han de unge i BZ-bevægelsen et brugshus og var dermed til at skabe et København med kulturel diversitet og plads til alle. Det sammen kan ikke siges om hans efterfølger Jens Kramer Mikkelsen(S), der frem for at vælge berlinermodellen med en brugerfond, der overtog huset, sælger det til en kristensekt, godt nok forklædt i human a/s. Men hvor naiv har borgerrepræsentationen lov til at være?

Københavns Kommune har ansvar for at skabe en by, hvor alle har mulighed for at leve og ytre sig kulturelt på andre måder, så det ikke kun er en by for dem med ejerlejligheder og børn. Lære dog af Berlin, der har været Europas kulturcentrum i mange år.

Geneve konventionen kan gradbøjes, siger Anders Fogh. Men Ejendomsretten er ukrænkelig! Er det det Danmark vi ønsker?

Bjarne B. Stendahl
Socialdemokrater for Ungdomshuset

Frivillig prostitution

I Information den 14. december efterlyser Pernille Vigsø Bagge, at mænd kommer frem i prostitutionsdebatten. Jeg er selv aktivt medlem af SF, mand og har aldrig været hos prostituerede, så jeg opfylder vel hendes betingelser for at kunne deltage i debatten. Men jeg kan ikke glæde hende med at deltage i hendes og ligesindedes moralske korstog.

Tværtimod er jeg blevet dybt rystet over de synspunkter, som nu breder sig i SF. Vi har altid været et parti, der satte den personlige frihed højt; vi har altid ment, at der skulle være højt til loftet både i SF og generelt i samfundet. Den seksuelle frigørelse i 1960'erne har været en del af vores identitet, og vi er i hvert fald aldrig tidligere gået ind for at bruge straffeloven til at styre seksualiteten mellem voksne, uafhængige mennesker.

Det, der er sket, er, at grupper af kvinder, der af feministiske og seksualmoralske grunde vil straffe mænd for deres grimme lyster, sætter lighedstegn mellem trafficking og frivillig prostitution. De udnævner kvinder, som frivilligt har valgt at tjene penge på deres køn, til ofre på linie med tvangsprostituerede, og mener derfor, at det generelt skal gøres strafbart at gå til prostituerede. Jeg håber, at SF vil tage sin prostitutionspolitik op til fornyet overvejelse og rive den ud af hænderne på en flok seksualfjendske kvinder og deres følgesvende.

Carl Erik Foverskov
SF i Allerød

Politisk berøringsangst

Endnu en politiker udtaler sig (den 15. december) om Ungdomshuset uden at vide noget om det, endda fra mit eget parti, nemlig Jan Andreasen, der en lørdag så kendte mennesker, som han aldrig har set på Nørrebro før. Hvad er der galt i, at de kendte forfattere kommer og læser op hos de unge? Gæstfriheden skal Ungdomshuset også lige høre for, men har du nogensinde spurgt, om du måtte komme inden for, Jan? I april var DSU Nørrebro på besøg i Ungdomshuset. Måske skulle du prøve din påstan,d før vi andre skal læse dine fordomme i avisen. Jeg forsvarer ikke vold og hærværk, men i stedet for at give Ungdomshuset skylden for hash-handel på Nørrebro, burde Jan fjerne skyklapperne og se hvem der kan tilskrives en stor del af ansvaret. Politikerne, Jan selv. Vi på Nørrebro har ikke brug for politikere med løsningsforslag, der tør tage det nødvendige ansvar.

Jonas Bjørn Jensen
næstformand i DSU, Nørrebro

Søvndal og Enhedslisten

Kære Villy! Går det ikke lige lovlig stærkt for tiden? Den ene dag kritiserer du Enhedslisten for at lægge sig på maven for Helle Thorning-Schmidt ved at pege på hende som regeringsleder "uden at bede om noget som helst." Den næste dag angriber du Enhedslisten for at "støtte Fogh" ved at have tilladt sig at kritisere Helle Thorning-Schmidt for at have overtaget dele af regeringens program. Kritiserer du Enhedslisten for at støtte Helle Thorning eller at støtte Fogh? Jeg forstår selvfølgelig godt, at du har et behov for at skyde på Enhedslisten i en situation, hvor du netop har indgået en aftale med Helle Thorning om at udskyde en ændring af det asociale skattestop til efter, at en skattekommission ad åre er kommet med en betænkning. Men måske skulle du alligevel give dig tid til at overveje, hvad det egentlig er du vil bruge Informations spalteplads og læsernes tid til at kritisere Enhedslisten for.

Else Jakobsen
Søborg

Landsbytosser

*Hver gang jeg læser noget af Søren Karup, kommer jeg til at tænke på, om ikke et eller andet behjertet menneske vil fortælle Pia Kjærsgaard, at forsøget på at holde landsbytosser ude af folkepartiet, er mislykkedes.

Torben Ethelfeld
Krogsbjerg

Eftertanke

*Der er én god grund til ikke at smide sten mod politiet. Man kunne jo risikere at ramme.

Jens Bak-Andersen
faglærer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu