Læsetid: 6 min.

LÆSERBREVE

6. januar 2007

KU og det oprindelige folk

Københavns Universitet har den 5. januar en hel side i Information med teksten: »Og tretten år senere opdagede Colubus Amerika« (KU blev grundlad i 1479).
»Opdagede« de oprindelige folk Columbus, da de hjalp ham og hans besætning inden disse begyndte at myrde løs? Selv havde de amerikanske oprindelige folk opdaget Amerika 10-12.000 år tidligere, og den slags opdagelse gør man kun én gang. Jeg »opdagede« ikke Danmark, da jeg kom hertil for første gang – det havde danskere og andre gjort lidt tidligere.

Tove Skutnabb-Kangas
dr.phil., Trønninge

Fasthold grundlæggende rettigheder

Saddam Hussein er død og kan ikke længere supplere med oplysninger om det frygtelige samarbejde, USA og Irak havde dengang, da den fælles fjende hed Iran. To fluer med ét smæk?
Dødsstraf er ikke den rette udvej. Heller ikke i tilfældet Saddam. Det var derfor en alvorlig streg i regningen, at FN’s nye generalsekretær Ban Ki-Moon umiddelbart efter henrettelsen af Saddam var ude at forsvare nationalstaternes ret til dødsstraf. Ban Ki-Moon blev dermed endnu et eksempel på, at en række grundlæggende rettigheder står for skud i en udstrækning, som mange af os næppe havde troet mulig for få år siden.
Så meget desto vigtigere er det, at vi i EU holder fast. Et væsentligt skridt i den rigtige retning er del II af den strandede Europæiske Forfatning. Denne del af forfatningen, som netop handler om grundlæggende rettigheder, må på ingen måde gå svækket ud af de forhandlinger om forfatningens skæbne, som det tyske formandskab skal forestå de kommende måneder.
Nyt Europa støtter derfor varmt den europæiske fagbevægelse, ETUC, som i meget klare vendinger har anmodet stats- og regeringslederne om at fastholde forfatningens bestemmelser om de grundlæggende rettigheder, som er alt andet end en selvfølge i det 21. århundredes verden.

Sofie Carsten Nielsen
Nyt Europa

Floskler om Saddam

Der var ikke meget pluralistisk meningsdækning over TV 2 News lørdag den 30. december, da USA-imperialismens shiamuslimske lakajer knækkede halsen på Saddam Hussein. Michael Ehrenreich, Per Stig Møller, Helle Lykke Nielsen og Troels Lund Poulsen talte som forventet med en tunge: »Vi er der for at hjælpe den irakiske befolkning,« og »irakerne led under den brutale diktator.«
Selvom Hussein i modsætning til de andre diktatorer i Mellemøsten skabte en moderne sekulær velfærdstat, som Information skrev i sin nekrolog den 2. januar, blev de sædvanlige floskler altså luftet endnu engang.
Men værst er, at ovennævnte og folk generelt ikke har noget belæg for at udtale sig om Husseins påståede forbrydelser, og om baggrunden herfor i så fald. Det kunne en fair retssag i Haag under FN bedre have afklaret. Det burde i hvert fald være elementært, at man stiller sig kritisk til de Hussein-fjendtlige kilder, som påstandene om hans »grusomheder« er baseret på, nemlig besættelsesmagten, USA og det shiamuslimske og kurdiske allierede.
I forlængelse heraf lader det desværre ikke til, at de fleste kan se sammenhængen mellem den af USA mediestyrede dæmonisering af Hussein og supermagtens egentlige motiv til at besætte Irak – som jo er at få kontrol over den irakiske olie.

Per Dørup Jensen
cand. scient. soc., Ålborg

Lad os vise vores værd

Nu, nu, nu, må vi som individ, samfund og stat indse, at vi har muligheden men også ansvaret for at påvirke klimaudviklingen, som den ser ud idag.
Det er unikt, at der i den ganske forskningsverden endelig er opstået enighed om klodens klimasituation; vi oplever idag en global temperaturstigning, som højst sandsynligt vil have drastiske konsekvenser.
Jeg er bange for, at trods vor viden og erkendelse af klimasituationen, vil vi ikke gøre en egentlig indsats for at ændre udviklingen.
Jeg er bange for, at vi vil lade os dulme af den forførende djævel siddende på vores venstre skulder, viskende udsagn som »nu er det vel alligevel for sent at gøre noget.« Vi må udfordre vores tilbøjelighed til modløshed og ignorering af simple kendsgerninger.
Jeg vil ikke frarøve individets frihed, men tror på oplysning om det moderne liv og miljøeffekterne. Måske vil det få os til ikke at købe den sidste nye mobiltelefon – for 6. gang.
Allervigtigst er det dog, at Danmark officielt udnytter sin store ekspertviden på miljøområdet, og gør sig forbilledligt bemærket ved at demonstrere mærkbare forbedringer.
Afgifter på tunge transportmidler som bil- og flytransport bør øges, så brugen af disse formindskes. Dette er et opråb – jeg håber, der kommer flere.

Trine Henriksen
København Ø

En interessant winkel på DR

I Deadline den 4, januar kl. 22,30 havde Katrine Winkel Holm en holmgang med Aage Frandsen om upartiskheden i DR.
Hun anlagde den vinkel på sit fremtidige virke i DR’s bestyrelse, at hun ville sikre upartiskheden i institutionen, som hun kaldte DDR! Denne sigende freudianske fortalelse afslører, hvorfor hun er blevet udnævnt til bestyrelsesmedlem. Her er tale om en radio-aktiv udnævnelse, der netop vil beskadige upartiskheden i DR. Sådan går det, når Brian med en Mikkel bag øret laver politiske rævekager med vennerne i Dansk Folkeparti.

Finn Gemzøe
Fårup

Vi har brug for Ungdomshuset

Balladen på Nørrebro kunne være undgået, hvis politiet havde ladet de unge gå deres rute i stedet for at klemme dem ind mellem vognene og køre ind i dem. Den virkelige fare på Nørrebro er dem, der har ondt af, at der findes en livlig, farverig, multikulturel bydel med fredelig sameksistens i det daglige.

Først kom prædikanten Moses Hansen og vandrede rundt i gaderne i sit 'korstog mod muslimer'. Han fik opbakning og følgeskab af Faderhusets medlemmer. De blev imødegået af fredelige demonstrationer med deltagelse af de unge fra Ungdomshuset.

Nu forsøger den fremmedfjendske forening SIAD for tredje gang at få tilladelse til at demonstrere på Blågårds Plads. De erklærer, at de muligvis vil dukke op til en uanmeldt demonstration. Moses Hansen er ven med SIAD, og de vil provokere igen og igen, indtil der bliver rigtig ballade på Nørrebro.

Ungdomshusets antiracistiske brugere skal blive her. De skal ikke sendes langt væk fra bydelen, men treenigheden Faderhuset, SIAD og Moses må gerne være på en øde ø - de kan nok selv gå derover.

Birte Nyholm
København N

Tankemæssige parenteser og ligestilling

Den slags 'tankemæssige parenteser', som Søren Pind laver den 29. december og beskriver i sit læserbrev den 4. januar, udgør en bremseklods for ligestilling mellem kønnene.

I samspil med mange andre tankemæssige parenteser, vi dagligt støder på, bliver hans parentes til et udsagn om, hvordan man kan tænke kvinde og mand. Derfor er den ikke uskyldig, som man i første omgang kunne tænke det.

Gunilla Kurdahl
København S

Medielicens

Jeg har med indignation bemærket, at licensbetalingen er blevet ændret til en medielicens. Nu skal man ikke blot betale tv-licens, hvis man har fjernsyn. Man skal også betale fuld licens, hvis man har en computer og internetforbindelse, der gør det muligt at se tv.

Jeg kan klare frisag overfor den nye medielicens, så længe jeg har en internetforbindelse stillet til rådighed af min arbejdsgiver til min hjemmearbejdsplads. Men mine muligheder som borger for selv at træffe valg og fravalg er blevet angrebet. Og det af en borgerlig regering, der har ført kulturkamp mod smagsdommere og gjort "frit valg" til et mantra. Jeg undres!

Jeg vil have mulighed for at have en internetforbindelse uden at skulle pålægges betaling for de sider, jeg har mulighed for at besøge. For efterhånden lang tid siden valgte jeg et liv uden fjernsyn. Det var et bevidst fravalg. Jeg ville hellere bruge min tid på en anden måde. Den oplysning og underholdning, som tv giver, har jeg måttet finde andetsteds bl.a. via radioen. Derfor har jeg i mange år med glæde betalt min radiolicens. At hævde, at man gør licensbetalingen mere tidssvarende, ved at gøre den til en medielicens afslører en total mangel på forståelse for internettet som medie.

Ole Bønding
Roskilde

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu