Læsetid: 4 min.

LÆSERBREVE

Debat
2. januar 2007

Et nyt EU?

Det tyske formandskab under Angela Merkel vil ikke lade forfatningstraktaten dø. Dermed bør den såkaldte tænkepause være slut.

Først er det værd at bemærke, at EU ikke blev gjort beslutningslammet efter udvidelsen, som mange ellers påstod. Med færdiggørelsen af REACH er dette klart modbevist. REACH lever ikke op til ønsket om at sikre forbrugerne mod kemikaliekaos, men selve det at man kunne tage så omfattende beslutninger viser, at EU kan fungere med 25 medlemsstater.

Kemikalier er imidlertid kun en af de mange udfordringer, vi står overfor som danskere og europæere. Verden omkring os er fyldt med konflikter, som også påvirker vores tilværelse, og vi har et ansvar overfor de livsvilkår EU påtvinger mennesker i verden omkring os.

Derfor her et forslag til tre nytårsønsker fra Danmark til det kommende EU:

1. EU's manglende handledygtighed overlader den internationale sikkerhed til USA, og EU har ladet Cypern tage Tyrkiets medlemskab som gidsel. Danmark bør fortsat være det land, der sætter udvidelsen højt på dagsordenen og fx stiller modkrav til Cypern, hvor det som bekendt var den græske side, der forkastede FN's mæglingsplan.

2. EU er den eneste magt, der ville kunne styrke et internationalt retssystem gennem FN, så globale spilleregler kan afløse den nuværende tilstand, hvor magt (læs USA) er ret. Danmarks rolle i Sikkerhedsrådet har indtil nu været ynkelig: Konstant og altid med den store flok, som der står i Admiralens vise. Vi burde konsekvent bruge vore kræfter på at sikre overholdelsen af FN resolutioner og konventioner. Danmark kunne starte med at ratificere de FN-konventioner, vi mangler og f.eks. starte et netværk af ligesindede lande, der vil lægge pres på Israel for at få også dem til at overholde internationale spilleregler, eller for sikring af mennesker i Dafur eller Tjetjenien mod et skjult folkedrab. Norge og Sverige har tidligere vist, at små lande kan spille afgørende positive roller i spørgsmål af den type. Og det er i høj grad i et lille lands interesser, at international ret afløser den stærkes magt.

3. Et globalt integrationsprojekt skal sættes i gang som afløser for den såkaldte Krig mod Terror, som marginaliserer grupper, som kæmper for frihed og tålelige levevilkår. EU og USA's terrorlister skal skrottes. I stedet skal diplomatisk aktivitet optrappes, der kan sikre kontakt til de grupper, der i dag står uden for det internationale samfund, for at få gang i en integrations proces.

Pernille Frahm
tidligere medlem af Europa Parlamentet for SF

Pension og skilsmisse

Her ved nytårsskiftet vil jeg tillade mig offentlig at gøre indsigelse mod den nye lov om ægtefællers pensionsrettigheder, som trådte i kraft den 1. januar 2007.

Da jeg og min partner fik vores forhold registreret i 1996, valgte vi udtrykkeligt fælleseje. Dermed har vi allerede givet vores klare besked om, hvordan tingene skulle deles i tilfælde af skilsmisse.Vores beslutning kan efter min bedste overbevisning ikke ophæves af lovgiverne med tilbagevirkende kraft,og den behøver derfor heller ikke nogen genbekræftning i form af en ægtepagt. Skulle det blive nødvendigt, vil vi anke sagen også vedretsinstancer uden for rigets grænser.

Rainer Verhoeven
Frederiksberg C

Købesex er ikke en menneskeret

Det må undre enhver, der følger debatten om kvindehandel og prostitution, at de fleste tiltag til fornyet problematisering og nytænkning i langt de fleste tilfælde strander i en række mere eller mindre eksplicitte kønsstereotype standpunkter. Ved nærmere eftertanke er det måske ikke så mærkeligt.

De mange indlæg og holdninger til kvindehandel og prostitution tager jo netop sit udgangspunkt i et helt fundamentalt spørgsmål om, hvorvidt mænds seksuelle behovstilfredsstillelse kan siges at være en menneskeret. Personligt mener jeg klart, at svaret er nej, fordi det ja blåstempler en underliggende præmis om, at mænd har en naturgiven ret til at købe sig til sex.

Når SF's Pernille Vigsø Bagge undrer sig over mændenes manglende konstruktive deltagelse i debatten, så skyldes det med stor sandsynlighed, at de privilegier, som såvel mænd som kvinder har adgang til, kun kan opretholdes, så længe der ikke rokkers ved deres legitimitet. Mændenes tavshed og kvindernes lyst til fornyet debat er derfor et illustrativt billede på, hvordan disse privilegier fungerer.

Faktum er jo, at det næsten uden undtagelse er kvinder, som handles, og at det er mænd, som benytter sig af ydelserne. Ligeledes ved vi, at fortællingen om den lykkelige luder er en myte. De 'selvvalgte' prostituerede er i langt de fleste tilfælde tvunget til at sælge sig selv af økonomiske og sociale omstændigheder.

Hvis debatten om prostitution skal føre til ændrede sexvaner og i bedste fald en revision af den nuværende lovgivning, er det helt centralt, at mændene i langt højere grad blander sig i debatten og erkender problemet.

Franz Cybulski
kønsforsker og konsulent

Blasfemi

Det nærmer sig blasfemi, når Bertel Haarder erklærer sig som Grundtvigianer, og når Ruth Evensen og de to præstefætre fra DF erklærer sig som kristne.

De to sidstnævnte kan vel nærmest kaldes 'bekvemmelighedspolitikere' og burde derfor kun oppebære starthjælp - eller sendes hjem.

Carl Aage Christensen
Vejle

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her