Læsetid: 7 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i dagens Information
21. februar 2007

Går den, så går den
Den entreprenør, der troede en venstre-politiker bad om bestikkelse, vidste måske ikke, at 'noget for noget' blot er partiets slogan. Et genialt slogan - går den, så går den (partiets næste slogan ?) - når det går galt, er politikeren blot blevet misforstået.

Gorm Petersen
Hornslet

Et sjældent repræsenteret synspunkt

Efter at have læst Mathilde Møldrup Schneiders tekst om Knud Romers bog i Information 20. februar, må jeg konstatere, at det er dejligt at dele synspunkt med nogen, især når der er langt imellem lejlighed dertil. Jeg er student fra Nykøbing Katedralskole 1950 og kommer stadig på Falster, uden at have boet der permanent siden. Jeg købte straks ved udgivelsen Knud Romers Bog, læste den og undrede mig over dens beskrivelser af antitysk mobning, der skulle være foregået i 1960'rne. Det var også underligt med den titel og den håndgranat fra Højbroen. Jeg dannede mig en opfattelse af bogens fremkomst som en protest mod det Dansk Folkeparti-dominerede snæversyn og mig modbydelige holdning til flygtninge og indvandrere.

Jeg prøvede at diskutere denne synsvinkel på bogen med Falstervenner, jeg havde lånt bogen til, de var ikke enige og sendte mig udklip af Folketidendes mange læserbreve.

Jeg glæder mig over debattens drejning med Mathilde Møldrup Schneiders synspunkt i Information

Ruth Philip
Charlottenlund

Balladen om Chalottenborg

Balladen om Chalottenborg er i dette dagblad blevet fremstillet goldt som en modstilling mellem to abstrakte standpunkter. Kunstnersammenslutninger på den ene side, bestyrelse og direktion på den anden. Men så længe artiklerne blot gengiver parternes mudderkasten, når vi ikke frem til det væsentlige: Hvad skal der ske med huset Charlottenborg?

Fra mange års erfaring ved vi egentlig godt, hvad sammenslutningerne repræsenterer i forhold til Charlottenborg. - Og der kunne ærlig talt godt ønskes alternativer og forandring. Men hvad vil den ny direktion og bestyrelse? Hvilke ønsker, ideer og planer har de? Hvad skal betegnelsen kunsthal mere konkret indeholde? Hvilken kunst skal vises, og hvordan? Hvem skal kuratere udstillinger i hallen? Direktion, kunsthistorikere, kunstnere, kollektiver eller hvad? Hvem skal bestemme den kunstneriskevirkelighed? Skal der projekteres og lægges planer, eller skal der dyrkes mere anarkistiske vækstformer i hallen?

Hvis diskussionen skal komme videre, må direktion og bestyrelse ud af busken og indvi den nu interesserede offentlighed i, hvad de vil. Hvilke alternativer har de at byde på? Er de parate til at diskutere med den kunstinteresserede offentlighed?

Mikkel Bo Madsen, Jette Sundbøll
Borup

Chávez gør blot som os

Det kan undre den eftertænksomme læser at Victor Navasky i sin kronik om Chávez og ytringsfriheden (Information 19. februar) ikke så meget som med et eneste ord påpeger, at der ikke findes et eneste demokrati i Vesten som ville handle anderledes end Chávez gør med hensyn til stationen RCTV, såfremt disse lande selv stod i samme situation. I så fald ville ikke kun Chávez, men alle lande ville nægte at forny sendetilladelse til en radio/TV station som opmuntrede til statskup.

Et tankeeksperiment: Tag f.eks. den daværende TV Stop eller for den sags skyld Radio Holger. Havde disse gjort i Danmark som den venezuelanske station RCTV gjorde i Venezuela, nemlig opmuntret stærke igangværende ekstremistiske kræfter til at fortsætte deres statskup og at befolkningen skulle bakke kupmagerne op, er der nogen med deres fulde fem intakt, som ikke ville være overbevist, om at stationen ville blive lukket, og de ansvarlige tillige sigtet for landsforræderi, men selvfølgelig kun, hvis kuppet mislykkes.

Lad os få proportionerne på plads og holde op med at dømme andre med en anden målestok end den som vi måler os selv med.

Troels Schmidt
forfatter og kulturaktivist

Danskernes miljøbevidsthed

Information bragte 12. februar en artikel om en undersøgelse af ACNielsen om danskernes miljøbevidsthed set i forhold til andre nationaliteters. Der er så vidt jeg kan se tale om en helt useriøs undersøgelse. Radioavisen forelagde den for adjunkt Mark Ørsten, som påpegede, at udvælgelsen af deltagere ikke så ud til at være repræsentativ.

Man havde kun kontaktet ca. 500 personer pr. land og disse var fundet via en 'consumer-survey' på nettet - hvilket må betyde, at det kun er personer, som har netadgang, og som har en særlig interesse i at indgå i sådanne forbrugerpaneler.

Undersøgelsen viste bl.a., at der i Rusland og Kina var 98 procent af de udvalgte, der kendte til klimaforandringerne - hvilket burde få alarmklokkerne til at ringe hos en seriøs undersøger. Blandt de danskere, der blev spurgt, svarede 30 pct, at klimaproblemet er 'very serious' og 54 pct., at det er 'fairly serious'. Altså i alt 84 pct. finder det alvorligt. Men ACNielsen konkluderer, at kun 30 pct. finder det alvorligt.

På denne baggrund valgte Radioavisen ikke at dække undersøgelsen. Desværre har andre medier haft ligeså ringe kritisk sans som ACNielsen. Og så går det helt galt, når ACNielsen spørger, om klimaforandringerne 'kun' er menneskeskabte, eller de både skyldes mennesker og naturlige årsager. 41 pct. af danskerne mente, at klimaforandringerne udelukkende skyldes mennesket, mod 49 pct. af europæerne generelt.

Ivar Michaelsen udtaler så, at dette skulle skyldes en 'Lomborg-effekt'. Det rigtige svar er jo, at der er både menneskelige og naturlige årsager, men at den menneskelige er den dominerende.

Det er rystende, at AIM kan lave en sådan undersøgelse uden blot minimalt at sætte sig ind i sagen.

Christian Ege
Formand for Det Økologiske Råd

Fremtidens sprog

Sproget ændrer sig ubønhørligt, om vi vil det eller ej. Og vor tids svar på oraklet i Delfi, Institut for fremtidsforskning, spår da også i bagsidelederen mandag d. 19.02, at gode gamle danske bogstaver som æ,ø og å, i fremtidens effektiviserede og globaliserede verden vil lide glemslens død.

Dermed vil Don Ø være tvunget til at ændre navn til Don Oe, hvorimod mere globaliserede og effektive navne som Aalborg, kan fortsætte ufortrødent med at hedde hvad de hedder.

Men Oraklet i Delfi mangler endnu at give svar på, hvorfor Arboe-Bahr i fremtiden skal hedde Arboe-Baer. Skal vi også skille os af med bogstavet H i den globaliserede fremtid? Og hvorfor skal den gode gamle jyske sætning "a æ o æ ø u i ø å" i fremtiden benægtes øen, og hedder "a ae o ae u i ae aa"? Det er jo en voldsom ændring af sproget hvis man ikke længere kan være på en ø, men bare er på en, og før vi kan stemme for det, må vi altså have en bedre forklaring!

Jon OlsenCand.mag

Sprogpolitik

Medierne har en vigtig rolle at spille i den aktuelle debat om en national sprogpolitik og en eventuel sproglov. På hvilken måde bidrager medierne til at udvikle det danske sprog, og på hvilken måde bidrager medierne til samspillet mellem dansk og andre sprog? Det handler ikke kun om hvad man må og ikke må, om hvad der er rigtigt og forkert. Det handler også om kvalitet.

I den forbindelse kan man stille spørgsmålet, om det sprogligt og kommunikativt er god kvalitet eller dårlig kvalitet, når Christian Monggaard (Information 17-18.2.2007) lader Clint Eastwood udtale: "Denne film kom ud af en nysgerrighed". Hvad mener Information?

Jørgen Chr. Wind Nielsen
bestyrelsesmedlem, Modersmål-Selskabet

Nyheder fra kirkegården

Information havde fredag d. 16. februar ryddet forsiden for at få plads til overskriften 'Aborter begraves på kirkegårde'.

Jeg har en fæl mistanke om, at Information har stjålet denne historie fra et lille vestjysk menighedsrådsblad.

Er der religiøse 5-kolonnefolk på Informations redaktion, der har udsat chefredaktøren for et urimeligt pres for at sætte denne historie på forsiden - eller vidner det bare om hans journalistiske dømmekraft?

Uffe Rasmussen
Risskov

Kontanthjælpsloftet er uberettiget

Social Forskning Instituttets (SFI) nye undersøgelse af kontanthjælpsmodtageres situation i 2006 viser ikke, at kontanthjælpsloftet har sin berettigelse. Kontanthjælpsloftet skaber større ulighed, snarere end det hjælper flere i arbejde. SFI`s undersøgelse viser, at kontanthjælpsmodtagere sætter sig i mindre udgifter i kraft af færre, eller slet ingen, tandlægebesøg, ingen ferie og absolut ingen festivitas. Skal vi uddrage noget af undersøgelsen, må det blive, at kontanthjælpsmodtagerne generelt er blevet bedre til at betale sine regninger, simpelthen fordi det er for dyrt at undlade. Regeringen og Dansk Folkeparti uddyber skellene i befolkningen.

Peter Mikkelsen
kommunalbestyrelsesmedlem i Rødovre Kommune for Enhedslisten

Farligt spil med menneskeskæbner

Man kan være meget bekymret over udviklingen i palæstina-konflikten. Der forgår i Jerusalem et farlig spil med menneskeskæbner. Udenrigsminister Condoleeza Rice er ved at lave en skinmanøvre sammen med den israelske regering mod den nye palæstinensiske samlingsregering.

De kræver af præsident Abbas at samlingsregeringen uden betingelser skal anerkende staten Israel, ellers vil man ikke forhandle. Men det er et komplot EU ikke må gå med til som del af mellemøst-Kvartetten. EU bør lade udenrigsminister Condoleeza Rice forstå, at man vil støtte den palæstinensiske samlingsregering, fordi det er urealistisk at kræve anerkendelse af Israel, hvis man ikke samtidigt kræver fra Israel at anerkende den palæstinensiske stats ret til at eksistere bag sikre 1967-grænser med hovedstad i Østjerusalem. EU må holde op med at rette sig automatisk efter USA's og Israels umenneskelige Palæstina-politk.

Ulla Jessing
Virum

Slaveholdere i rødt og hvidt

Den danske besættelsesmagt i Irak udnytter ikke bare groft fattige asiatiske arbejdere på sin militærbase, men den behandler også dem som undermennesker. Det er ikke overraskende. Besættelse degenererer besættere - især når de er presset af en folkeligt baseret modstandsbevægelse - endnu mere, end de er i forvejen, når de som danskerne og tilmed frivilligt deltager i en FN-stridig krig baseret på én stor løgn om masseødelæggelsesvåben.

For hvilke "mennesker" er det, som i Irak besætter irakernes jord, myrder dem, der gør modstand, og tramper rundt i irakernes huse midt om natten i jagten på modstandsfolk? Det er danskere, Gestapo med Dannebrog. Imens taler disse danske slaveholdere om at sikre demokrati og menneskerettigheder i Irak!

Skam over det danske forsvar og de danskere, der kalder sig soldater, men som er USA's billige lejesvende i Irak og Afghanistan. Skam over dem, der har gjort Danmark til en besættelsesmagt.

Carsten Kofoed
København N

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu