Læsetid: 8 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i Dagens Information
8. marts 2007

Vort afklædte hjerte
Vi så på den støjende TV-helikopter / hænge over os hele dagen/ mens vi viftede med næverne, summende af liv/ brosten, flasker, blomster og tåregas/ fløj igennem luften

Nedrevet er vort afklædte hjerte nu/ så på gensyn her, lige meget hvor!

Rolf Steensig, digter

Maskeringsforbuddets ophævelse
Jeg troede, der var maskeringsforbud i Danmark? For man skal stå ved sine handlinger. Men det gælder åbenbart ikke for dem, der river ungdomshuset ned - kun for dem der forsvarer det.

Kasper Kjeldgaard Jacobsen, studerende

Lydkatastrofe.

Det ser ud til, at anmelderne af Jerry Lee Lewis koncerten 28. februar i Forum lider af stærkt nedsat hørelse, og derfor beskylder enten publikum for at være 'snorksovende', 'tavse og blaserte' eller Jerry Lee for at gå 'på gravens rand' 'være færdig' osv.

Alt gik sådan set godt, Forums akustik taget i betragtning, indtil mesterens ankomst. Men så gik det helt galt lydmæssigt:

Hvor lydholdet i Farum Arena sidste forår - hvis akustik ligner Forums - formåede at sørge for at piano og stemme fra rockidolet lå foran backing gruppen, så man fik et kick i samme øjeblik Lewis satte poterne på tangenterne, så druknede både piano og Lewis stemme i Forum i en ubestemmelig grød overdøvet af bas og guitar. Især i de hurtige numre overstyrede bassen alt, så selv klaverets bas forvandledes til en del af en forvrænget brummen afbrudt af hylen i diskanten!

Jerry Lee var tydeligt utilfreds med dette. På et tidspunkt satte han demonstrativt begge pegefingre i ørerne for ligesom at gøre det klart, at den var helt gal.

Så blev der ved hjælp af fronthøjtalerne rettet noget op på fadæsen, men da var gejsten droslet ned hos publikum efter en god opvarmningsstart og selv et par gode klassikere til sidst kunne ikke genoprette humøret, og slet ikke da Jerry Lee vanen tro ikke gav ekstra numre.

I Farum Arena var Lewis såmænd hverken nærmere eller længere fra gravens rand end i Forum, men i Farum kunne man høre, at manden såmænd både kan synge og især spille piano, så det rykker og gungrer, hvilket bekræftes fremragende af 'Last man standing' CD'en fra efteråret 2006, men det forhindrede en elendig lyd håndtering i Forum.

Jørgen Garp
Hillerød

Opsigelse

Spørgsmålet er, hvorfor avisen ikke bliver omdelt. Og hvorfor det er værst om lørdagene.

Der er sket en rationalisering og effektivisering af post- og avisomdeling. Det burde vel være det, der er sket. Jeg kan ikke gennemskue det.

Fakta er, at avisen ikke kommer, dvs. af og til kommer den - 5 gange på de sidste 8 weekender. Men når den ikke kommer, skyldes det så underbetaling af omdelerne? Eller at man ansætter folk der ikke kan dansk? Eller som måske ikke kan læse? Ellers som aldrig har ønsket at omdele aviser og derfor ikke føler et ansvar for deres job? Eller ineffektivitet i styringen af arbejdet? Eller er det en ny og snedig måde at myrde dagblade på for at tvinge os til at læse de totalt ligegyldige gratisaviser?

I alle fald gider jeg ikke længere sidde og vente og håbe på at min avis kommer. Jeg må beklageligvis opsige abonnementet pga manglende overholdelse af aftalen.

Lene Dragsdahl
Herlev

Yndlingshus

Hvis det er helt i orden at George, Anders og vennerne raserer et helt land, fordi nogen har væltet deres yndlingshus, hvorfor er det så så forfærdeligt, når københavnske unge og deres venner gør det samme?

Martin Lindegaard
Cand.mag

Rejs og vær glad?

Information er suverænt det dagblad i Danmark, der mest samvittighedsfuldt og sagligt dækker klimaproblemerne i verden, og som mest vedholdende påpeger den patetiske dobbeltmoral og laden stå til, som stadig præger lovgivere i ind- og udland.

Det er også Information, der uafladeligt har gjort opmærksom på flytrafikkens enorme - og hastigt voksende - bidrag til CO2 emissionen. Det er derfor særligt ubærligt, at Information, trods læserprotester (f.eks. fra NOAH, 9. september 2006), ufortrødent fortsætter med at udgive et rejsetillæg, hvis rejsemål helt overvejende er flydestinationer. Komikken truer med at overhale tragikken i weekendens tillæg, idet én af reportagerne er fra Nuuk i Grønland, som gribende beskriver opvarmningens ødelæggende effekt på de lokale livsforhold.

Da Information ikke har reageret på læserhenvendelserne, må det afgørende punkt være de mange annoncekroner fra rejseselskaberne. Det er derfor relevan t at bede redaktionen besvare følgende to spørgsmål: Er Information fortsat 'uafhængig af økonomiske interesser' og hvad kan vi abonnenter gøre for at være med til at sikre, at Information ikke lader sine bedst skrivende journalister agere miljøbelastende turistguider?

Ida Auken
Formand for SF's Miljøudvalg

Redaktionen svarer:

Verden er som bekendt fyldt med paradokser. Vi anser det ikke for bladets opgave at indføre selvcensur, således at alle livets facetter skal reguleres af ideelle forestillinger. Informations læsere (og medarbejdere) rejser mere end de fleste. Også med fly. Derfor er bladet under alle omstændigheder interessant for rejsearrangører.

Det er helt rigtigt, at vi er uafhængige af økononomiske interesser, men vi er dog afhængige af den økonomiske virkelighed. Den indeholder også i morgen flyrejser, oplevelser og ferie, og vi gør os ikke til moralske dommere over læsernes lyster. Derfor vil der også være rejsestof - med eller uden fly - i fremtidens Information. Redaktionen af rejsetillæget foregår selvfølgelig fuldkommen uafhængigt af annoncørerne, men hensigten med rejsestof i Information er også at prøve kræfter med området og se, om det er muligt at lave en dækning, der har en informationsk vinkel og tone. Det er så op til læserne at afgøre, om det lykkes.

Henrik Bo Nielsen, administrerende direktør

Palle Weis, ansvarshavende chefredaktør

Bevidst kalkuleret kaos?

Man kan let få den tanke, at nogle ville have maksimum kaos natten til lørdag. Nedrivningen startede dagen før den første fredag i måneden, der konsekvent altid er natten hvor flest fester.

Mon ikke en mandag midt i måneden havde været taktisk mere begavet, hvis man ville undgå totalt kaos? Man mistænker, at myndigheder bevidst søgte effekten af hundredvis af skidefulde medløbere i spil på de københavnske gader.

For bagefter at give de unge fra Ungdomshus-miljøet hele ansvaret.

Torben Holleufer
Vesterbro

Det er så forbandet vigtigt

En solskinsmorgen, tre døgn efter at ungdomshuset er blevet ryddet ved overlegen magtanvendelse, både politisk og maskinelt, og endnu en nat med fire timers søvn. Fordi jeg som så mange andre har sat mit liv på standby i forsøget på at tage del i en kamp der er vigtig.

For mit vedkommede har en del af den kamp, været forsøg på at sætte ord på hvad kampen handler om, bla her på Information. - Fordi det er så forbandet vigtigt.

Forbandet fordi sproget omhandlende byens mangefacettede brugerskarer i kampens hede er blevet forfladiget til et to komponent ordforråd. "Du er enten med os eller imod os "retorikken kendt fra krigen mod terror, er lækket ud i byens diskurs, hvilket ligesom på verdensplan forsimpler en hver debat. Man er enten voldsbølle eller retskaffen borger.

'Vores Nørrebro brænder...de autonome ud af byen', lyder det på en løbeseddel fra nabosammenslutningen. Ekskluderet fra 'Vores Nørrebro' af min nabo, og jeg forstår det så ufatteligt godt. Som konsekvens af uroligheder accelereret af rydningen af ungdomshuset, er det generelt blevet et hit at tage afstand. Men hvorfor hitter det ikke at forsøge sin analyse med lidt flere ord, som fx civil ulydighed? Byen lever langt hen ad vejen af at lovmæssigheder bliver udfordret, overskredet eller konfronteret.

Det er ikke et spørgsmål om voldstosser eller borgerdyr, men lige der imellem, lige der hvor nogen rejser sig i protest og et mætningspunkt er nået. Kampen for byrummets kringelkroge skjult for kontrolens og reguleringens falkeblik, er vigtig.

Eva La Cour
Ungdomshusredaktionen

Ungdomshus for de gamle

Tak til Information for at have bragt mit vildledte sind på rette spor! Den 6. marts bringes en artikel om 'de unge' fra Ungdomshuset. Her gik jeg og troede, at der var tale om unge under 20 år, hvis forældre ikke var deres opgave voksen, men så viser det sig, at der er tale om her tre voksne mennesker på 24, 26 og 28 år. Øhh, er man så ikke for gammel til at være i Ungdomshus?

Eller beviser det bare, at huset var fyldt med voksne politiske aktivister, som ikke gider arrangere og betale for deres eget hus? Men at de i stedet udøver deres aktiviteter under dække af et såkaldt ungdomshus? De udenlandske aktivisters aktioner bekræfter blot min tese.

Jeg synes, at de gamle, der gerne vil kaldes unge, skal finde deres eget hus, som de selv betaler, for så kan de gøre hvad det vil uden vi andre skal indblandes.

Jeg håber sandelig, at politikerne i min by har mere styr på aktiviteterne i vores Ungdomshus, end de har haft i København.

Helle Oldefar
Odense

Kære Ritt

Der var engang en kommune der solgte et ungdomshus! Måske var det fordi socialdemokraterne glemte at vi er tolerante og har plads til mangfoldighed i vores by.

Vi har så ladet de borgerlige få deres vilje og givet plads til kristne fundamentalister.

Hvis man møder mennesker med noget godt, så vender det tilbage som posetive vibrationer. De unge med overskud hjælper dem, med en negativ og modløs indstilling til omverden.

Vi skal løse denne sag politisk, også fordi vi er visionære og en fremstrakt hånd taber ikke ansigt.

Peter Andersen
Socialdemokraterne, 4kreds,kbh.

Rydderen Ruth

Torsdag i sidste uge slog Ruth Evensen og Faderhuset til i samspil med de højere magter: Politi, antiterrorkorps, politichef, justitsminister, bystyre og applauderende regering.

Rydderen Ruth, der købte huset meget billigt for flere år siden, kan nu glæde sig over en betragtelig værdistigning. Det klogeste hun sagde i et af torsdagens interviews i den anledning var:.."Hvad ved jeg?- i det hele taget vil vi gerne give gode tilbud til alle -, vil jeg tro!" Hvis man var i tvivl, så ved man nu, hvad hun tror på, nemlig: Du må ikke have andre guder end fast ejendom og friværdi.

Københavns politichef udtalte allerede ved politiets nytårsparole, at rydningen af Ungeren ville blive en stor opgave. Hun håbede, at man efter en nedrivning vil lade grunden ligge tom et par år, så den vil miste sin symbolske værdi.

Med rydning og nedrivning har man nu etableret det stærkest tænkelige symbol. En Ground Zero og skamplet for ungdomspolitikken i København.

Denne sag, der har stor bevågenhed ude i verden, må tage sig absurd ud: Det lille frihedselskende og krigsførende land, med masser af ytringsfrihed, kan ikke finde fredelige løsninger på egne konflikter. Så velkommen til verdenspressen. Der er masser af drama og gode billeder i København, hvor systemet viser, hvordan man løser konflikter med borgerne.

John Steen Johansen
cand.pæd.psych

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu