Læsetid: 8 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i dagens Information
Debat
7. marts 2007

En Engell på jord

Indrømmet. Jeg er vild med Informations nye stil med blikfangsforsider. Dog må det være et krav, at disse ikke misinformerer. Forleden så vi en, hvor budskabet var, at 'vi' ser passivt til i spørgsmålet om trafficking. Det er jo ikke helt sandt. F.eks. er tidligere folketingsmedlem og spritbilist Hans Engell meget aktiv i sin støtte til trafficking. Bare se al den spalteplads hans avis stiller til rådighed.

Ib Jensen
Søborg

Overvold
Hvad man end mener om Ungdomshuset: politiet reagerer med en ekstrem overvold. I mine 35 år på Nørrebro har jeg ikke set noget lignende

Jan Danø
København N

PFLP og den kritiske sans

Har journalist Charlotte Aagaard mon lagt den kritiske sans på hylden? Det

fristes man til at tro, når man læser hendes artikel om Blekingegadesagen hvor hun tager udgangspunkt i en ny bog af Peter Øvig Knudsen 'Blekingegadesagen I'. I artiklen (Information 3.-4. marts) betegner Charlotte Aagaard flere gange den palæstinensiske organisation PFLP (som Blekingegadegruppen angiveligt samarbejdede med) som en terrorgruppe der udførte 'terrorkrig mod Israel'. Væk er i Charlotte Aagaards optik den israelske besættelse og statsterror der er udgangspunktet for al palæstinensisk modstand. Væk er en historisk analyse af PFLP fra dannelsen i 1967 og til i dag.

En sådan ville have vist at PFLP har gennemgået en udvikling fra en ensidig satsen på den væbnede kamp og til en i dag langt bredere politikforståelse der udover den væbnede kamp rummer kulturelt og socialt arbejde, parlamentarisk arbejde (PFLP her borgmesterposter og medlemmer af det palæstinensiske parlament), uddannelse osv. PFLP har en stor folkelig opbakning blandt palæstinenserne og er medlem af PLO der officielt er anerkendt som den legitime repræsentant for det palæstinensiske folk. Det er derfor paradoksalt at PFLP, på et tidspunkt hvor fronten politisk er blevet langt bredere, af både Øvig Knudsen og Charlotte Aagaard gøres til terrororganisation!

Irene Clausen
medlem af Internationalt Forums Mellemøstgruppe

Kluntet håndtering

Overborgmester Ritt's ansvar. Tænk at man kan håndtere en sag så kluntet (salget af Ungdomshuset) og så samtidig ikke forsøge at klinke skårene og få fundet et par alternative bygninger til de unge. Selvfølgelig skulle et velment forsøg have været gjort i starten af året. Københavns kommune kunne tilbyde en gammel fabriksbygning el.lign. som de unge selv kunne have istandsat, brandsikret og indrettet til deres formål. En kontrakt på 3-5 år kunne være blevet lavet og så kunne en eller anden form for driftstilskud være blevet aftalt. Er spørgsmålet i virkeligheden ikke om Ritt og bystyret egentlig vil de unge og en ungdomskultur?

Tingene sættes i perspektiv sådan landspolitisk synes jeg. For hvordan kan regeringen ved det næste valg i Danmark overlades til socialdemokraterne. De er jo ikke engang i stand til at sætte sig igennem og få løst et så relativt lille "problem" som et ungdomshus i København? PS jeg havde ellers set frem til et systemskifte sådan landspolitisk. Nu er jeg ikke så sikker på at jeg ønsker det mere.

Henning Egholk
Jystrup

Something's really rotten

Noget galt I toppen - noget der trænger til at skiftes ud. Igen I år tilsvines flaget I udlandet, igen I år fralægger danske politikere sig ansvaret og "vil ikke forhandle med voldsmænd" præcis som Fogh sidste år, da han ikke ville i dialog med ambassadørerne. Vore siddende politikere vil ikke parlamentere, vil ikke dialog og diplomati, men blot bruge politistaten som våben. De unges 'sprog' kan vel ikke undre når vi har prop fodret dem med vold fra 42 tv kanaler fra morgen til aften. København er gidsel og politikerne vil ikke forhandle. Dialog, forhandling og parlamentarisme skulle da ellers høre til et demokrati også i en krigstilstand, sådan er fredsprocesser altså. Endnu engang er det farligt at være dansker fordi politikerne ikke varetager deres ansvar, denne gang er fjenden bare ikke 'de fremmede' eller religion Men vore egne bysbørn, og dermed også politikernes børn, også fru Espersens!!!

Pernille Schiøtz
Ry

Udmærket med en undersøgelse, men

Det er udmærket, at fagbladet Journalisten og Syddansk Universitet i fællesskab laver en undersøgelse af dokumentarfilmen Den hemmelige krig og det forløb, der fulgte efter. Det vil på denne måde også være en vurdering af, hvordan andre medier har forholdt sig i den efterfølgende diskussion. Her er ikke mindst Nyhedsavisen interessant, fordi avisen åbenbart har sat sig for med alle mulige og umulige midler at svine DR til. Angrebene på DR er helt usædvanlig og uden sidestykke i nyere tid og begrænser sig åbenbart ikke kun til sagen om Den hemmelige krig. Men det er åbenbart en måde, avisen søger at gøre opmærksom på sig selv i kampen for dens overlevelse. Undersøgelsen er også noget helt andet end det, der lå i Anders Fogh Rasmussens politisk pression med påstanden om, at DR "har et meget, meget stort troværdighedsproblem i hele denne her sag" og hans opfordring til DR om at undersøge sig selv. Noget som 'Lytternes og seernes redaktør' i DR i øvrigt alligevel lavede. Det er udmærket, at en bred undersøgelse laves. Det paradoksale er dog, at selve Afghanistan-sagen, herunder regeringens ansvar, ikke undersøges, og at der er relevante dokumenter til sagens udforskning, som regeringen ikke vil udlevere.

Aage Frandsen
medlem af DR's bestyrelse

Et symptom

Nu myldrer de atter i tusindvis frem,
de hjemløse finder på gaden et hjem,
på torvene flammer fortvivlelsens bål
og kvases med næver af gummi og stål.

Men der er nu også en anden slags vold,
der ikke er hed, men beregnende kold,
som stjæler begærligt af loven i læ
for egen mund frugten af samfundets træ.

Så længe man trænger os op i en krog,
vil brostenen tale sit åndløse sprog.
Den synlige vold er jo kun et symptom.
Og SYGDOMMEN taler vi slet ikke om!

Erwin Neutzsky-Wulff
digter

Enhedslisten støtter EU-kommissionen

David Munis Zepernick fra Nyt Europa skriver i Information 1. marts, at vi i Enhedslisten skulle være imod et forslag fra EU-kommissionen om at udfase gammeldags strømslugende pærer til fordel for energisparepærer, da det ville være et udtryk for centralisme.

Det er selvfølgelig det rene vrøvl. Spændende at høre, hvor Zepernick har den oplysning fra. Det er i hvert fald nyt for mig, at Enhedslisten skulle være tilhængere af strømslugende pærer.

I Enhedslisten er vi meget stærke modstandere af centralisme, men rent teknisk ligger dette forslag faktisk inden for reglerne for det indre marked. Der vil derfor ikke være tale om mere centralisering, end der allerede er i forvejen.

Det indre marked er i dag en forhindring for at indføre de bedste regler, fordi de enkelte lande ikke kan indføre skrappere regler end dem, der gælder i EU - for så er det nemlig i EU-kommissionens øjne en teknisk handelshindring. Absurd.

Vi så hellere, at der var - høje - minimumstandarder samtidig med, at medlemslandene kan indføre bedre og skrappere regler, hvis de vil.

Men indtil dette sker, forhindrer det os altså ikke i at tage aktivt stilling til konkrete forslag - og stemme for forbedringer, hvor det er muligt.

Rune Lund
MF, EU- og Europaordfører for Enhedslisten

Grov manipulation om hvaler

I en farveannonce 16. februar griber dyreværnsorganisationerne WSPA og Dyrenes Venner til direkte manipulation med grønlandske interesser. Annoncekampagnen, der opfordrer til et nej til kommerciel hvalfangst, placerer det grønlandske flag ved siden af et stort NEJ.

Længere nede i teksten skriver annoncørerne, at det er i Grønlands interesse, at der er forbud mod kommerciel hvalfangst og opfordrer læserne til at hjælpe (!) Grønland. Alt sammen i direkte modstrid med grønlandsk politik på området.

Vi støtter nemlig bæredygtig fangst på alle havets ressourcer. Sild, torsk, sæler, tun eller hvaler - vi ønsker erhvervsmæssig forvaltning af havets ressourcer og ikke uvidenskabelige forbud.

Jeg finder derfor det overgreb som annoncen bruger overfor vores helt legitime politik, dybt problematisk. For det vi er vidne til, er en

kampagne, hvor budskabet er helt forkert, metoderne dybt tvivlsomme og påstandene udokumenterede.

I år 2006 oversteg indsamlingerne til dyreværn i Danmark for første gang indsamlingerne til mennesker i nød. Mon ikke det er her, man skal søge det sande motiv bag disse organisationers annoncekampagner.

Så pas på hvad jeres eventuelle mailssvar vil blive brugt til. For her helliger målet åbenbart midlet.

Kuupik Kleist
MF

Lars med de to tunger

Meget kan man sige om Lars Rasmussen, S-medlem af borgerrepræsentationen, men i sine udtalelser er han altid meget eksplicit.

Desværre er der sjældent megen konsistens i det, han siger, og nogle vil måske derfor gå så langt som at kalde ham en smule polemisk.

Således siger han fx i weekendens Information om Ungdomshuset: "Denne bygning har længe været en skamplet for vores by, og derfor skal den selvfølgelig væk." Årsagen skulle være brugerne af ungdomshusets "voldsforherligende ideologi", der "i den grad har vandaliseret de ideer som arbejderbevægelsen har stået og står for."

To uger tidligere - fra Borgerrepræsentationens talerstol - beskriver selv samme Lars Rasmussen Ungdomshusets kriterier for adgang til huset: "Mig bekendt så er det, man må ikke være racistisk, man må ikke være homofobisk, og man må ikke være sexistisk" og slutter af med at sige: "jeg har været i Ungdomshuset adskillige gange og er kommet fredeligt ind og fredeligt ud igen -. jeg forstår ikke, hvorfor man er så meget imod de kriterier."

Muligvis er det mig, der ikke er i stand til at se en eller anden subtil overordnet sammenhæng i de to udtalelser, men for nuværende må jeg nok sige, at jeg har lidt svært ved at forstå, hvad pokker manden egentlig mener.

Rikke Lauritzen
medlem af borgerrepræsentationen (Ø)

Til Fokusredaktionen

Er der noget som helst fornuftigt eller agtværdigt formål med at bringe navnene på de personer, der i sin tid var deltagere i og blev dømt i Blekingegadesagen? Så vær så venlig at fortælle læserne det!

Og hvad er dækningen for at bringe en forside-kioskbasker som en afsløring i sagen om gruppens tilknytningsforhold?

Den findes hverken i artiklen eller i virkeligheden. Alle der i sin tid har haft noget at gøre med sagen vidste om tilknytningen til PFLP. Og i øvrigt også om det manglende samarbejde mellem PET og det almindelige politi.

Misforstå ikke: jeg har ingen sympati for gruppens forbrydelser eller ideologi, stor respekt for Peter Øvig Knudsen som forfatter og i øvrigt intet at bemærke til Charlotte Aagaards artikler om bogen og sagen.

Jeg kan ikke huske, jeg ikke har holdt Information, som jeg har regnet som næsten lige så troværdig og alsidig som journalisterne på P1's Orientering. Men der har i det seneste års tid været en tendens til mere sensationspræget journalistik i avisen, som i hvert fald jeg ikke har brug for.

Og at bringe navne på folk, der har udstået deres straf for mange år siden er utilgiveligt ud fra et retsbeskyttelseshensyn. I bærer derudover ved til den hetz, der af og til blusser op om de pågældendes nuværende, helt igennem legitime arbejds- og ansættelsesforhold.

Lise Koch
Vanløse

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her