Læsetid: 4 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i dagens Information
Debat
2. marts 2007

Jeg er rasende
Jeg har sjældent været så rasende, som jeg er nu - på alle de, der er ansvarlige for rydningen af Ungdomshuset. Jeg vil opfordre alle, der har den mindste smule menneskelighed, ønske, kreativitet og frihed i sig til ved næste Københavnervalg ikke at stemme på et eneste af de partier, der ikke har sat bremserne i over for rydningen. Der skal være plads til besatte huse, Christiania, de skæve steder i København, der alt for hurtigt er ved at udvikle sig til et helvede af beton og pengemagt. Jeg vil aldrig tilgive dem, der i den grad har kludret i processen omkring Ungdomshuset ved at sælge det til en helt igennem obskur og egocentrisk sekt som Faderhuset og ikke har gjort alt for at forhindre det, der skete i morges i mulm og mørke. Hele denne sag lægger op til, at alle frie borgere kalder til kamp for livet og friheden mod både feje uduelige politikere og religiøse foreninger

Charlotte Mathiassen
København Ø

Bøh til Henrik Bang-Møller
Henrik Bang-Møller kritiserer i Information den 26. februar venstrefløjens "påtagede indignation" og spørger, om ideologikritikken er blevet borgerlig. Jeg tror, det handler om, at man er nødt til at udtrykke sig værdiorienteret i politik i dag, hvis man vil ud med et budskab. At nogle politikere kan blive "rystede" over begivenheder er vel ikke værre, end at DI, den måske mest hykleriske organisation i dette land, kan være "forarget" over et overenskomstudspil. Begge fløje spiller spillet. Problemet er ikke, at ideologikritikken er blevet borgerlig. Problemet er, at den er blevet væk, neutraliseret af tom forbrugerisme. Henrik Bang-Møller, endnu en teolog, der ytrer sig og dermed demonstrerer, at moderniteten langtfra er et fuldendt projekt!

Morten Svenningsen
København V.

Al Gores Oscar
"Dette show er officielt blevet grønt." Sådan lød skuespilleren Leonardo Di Capricios udtalelse ved Oscar-uddelingen i søndags. Han stod på podiet sammen med den tidligere vicepræsident Al Gore, der fik en Oscar for den bedste dokumentarfilm En ubehagelig sandhed.

Denne sandhed var afdækningen af følgerne af den globale opvarmning, som blev vist i filmen. Ifølge Al Gores takketale betød det, at økologisk tænkning var trængt ind i Oscar-uddelingerne. Og han fortsatte: "Vi har lang vej at gå, men enhver af os kan gøre noget i vores hverdag for at gå mod denne udvikling."

Oscar-uddelingen til Al Gore og hans hold var belønningen for filmens kamp mod den globale opvarmning. Nu er det efter grøn opfattelse op til den enkelte forbruger og den danske regering at praktisere det udenfor filmens verden.

Kai Dalsgaard
De Grønne

Hvornår var det nu, det var?
Jeg er sikker på, at jeres meget flittige artikel-oversætter Niels Ivar Larsen er vældig kompetent, men jeg synes ofte, der mangler noget finish, hvad der kan medføre ,at passager bliver uforståelige. Et eksempel fra Robert Fisks tankevækkende Skygger af en blodig fortid (Information den 28. februar):

"Jo, for ved Slaget ved Maiwand den 27. juli blev en hel britisk brigade rendt over ende og næsten udslettet af væbnede afghanske stammefolk, hvoraf nogle i den senere officielle undersøgelse af katastrofen skulle blive betegnet som talebs."

At den sidste sætning er forvrøvlet er til at leve med (omend typisk), men man er virkelig ladt i stikken, når man kun får datoen for slaget, men ikke året (eller for den sags skyld århundredet) at vide. Slaget stod i 1880.

Morten Levy
Frederiksberg C

Pærer og elbiler
Martin Sørensen præsterer (den 27. februar) både, at argumentere glødende (undskyld!) for glødelampens afskaffelse ved lov og for elbiler - også ved lov må man formode. Jeg ser ikke logikken. Argumentet mod glødelamper skulle være den CO2-belastning, der resulterer af deres større elforbrug sammenlignet med lysstofrør. Men giver elbiler ikke også i det samlede regnskab en større CO2-belastning? Er den energi, der skal til for at producere elektricitet, bringe den ud til de stikkontakter, elbilerne oplades ved, omsætte den til kemisk energi i batterierne, tilbage til elektricitet og endelig til bevægelsesenergi, mindre end den energi, der forbruges i effektive forbrændingsmotorer (plus raffinering af brændstof plus transport af det)? Noget helt andet er, at elbiler bliver CO2-fordelagtige, hvis vi antager, at elproduktionen er CO2-neutral. F.eks. 100 procent vindmølleproduceret. Under den antagelse falder argumenterne mod glødelamper naturligvis også til jorden.

Poul Erik Hornstrup
Frederiksberg

Sild og sovs
Så uddrag fra de kongelige nytårskure i tv med stiv, nærmest forstenet mimik i de højrangstyngede fysiognomier med sildesalat og sovsekander i lange baner samt den efter sigende nærmest udrikkelige Rosenborg-vin, der drikkes behørigt, som var det den kosteligste nydelse osv. Utroligt at noget sådant kan finde sted i det herrens år 2007! Utroligt at de (må man tro, frivilligt) implicerede tilsyneladende ikke kan få øje på det latterligt opstyltede i menageriet!

Tænk engang, hvis det blev for stor en anstregelse for en eller anden af dem at holde masken og så pludselig ufrivilligt brød ud i en skraldende latter. Det ville være alle pengene værd!

Søren Blaabjerg
Hørning

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her