Læsetid: 5 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i dagens Information
Debat
27. marts 2007

Svar udbedes

Hvis det er rigtigt, hvad hr. Bjørn Hansen giver udtryk for i Synspunktet 24. marts, er det jo helt hen i skoven. Hvis Ritt Bjerregaard virkelig fravalgte en løsning, ville jeg gerne høre hendes egen kommentar hertil. Hvorfor fravalgte hun dog den? Hvis det kun er populariteten, tør hun da ikke skrive det, men må finde på noget andet. Jeg vil kort sagt gerne høre flere meninger om denne sag.

Sand Jespersen
Medlem af Socialdemokratiet

Hvad skal det forestille?

Kan nogen oplyse undertegnede om hvad Jenz Koudahls tegning til artiklen 'Velfærdsstat i forsvarsposition' i Weekendudgaven d. 24 - 25 Marts skal forestille? eller om den overhovedet har noget med indholdet at gøre.

Tove Marie Petersen
Nærum

Endnu en faktura til DR

Jeg har sendt denne faktura til Danmarks Radio, idet jeg går ud fra, at princippet om 'at har de adgang, skal de betale' gælder begge veje.

FAKTURA:

Det er med fornøjelse, at jeg fremsender denne faktura på kroner 2.150,- for anvendelse af min hjemmeside www.franskogmad.dk i 2007.

Min fornøjelse skyldes, at DR gennem opkrævningen af medielicens har givet mig den strålende idé at sende regninger til Gud og hvermand, der kunne tænkes at komme i nærheden af mit eget netprodukt. DR's filosofi synes at være, at 'når vi lægger vores programmer på nettet, bliver alle med netadgang helt automatisk kunder og derfor skal de betale'.

Den tankegang har jeg fundet yderst inspirerende, og den første faktura for min ikke-rekvirerede tjeneste sender jeg derfor til jer i tryg forvisning om jeres fulde forståelse. I tiden før medielicensen havde jeg ganske vist valgt at fravælge tv. Det valg har jeg nu forstået er helt forkert i et samfund med frit valg på alle hylder - bare det er det samme valg som alle andres.

Jeg imødeser med smil på læben indbetaling af beløbet til min konto i Merkur bank, hvor pengene uden tvivl vil gøre mere nytte end i hele Danmarks DR by(ggeplads). Venlig hilsen

Eva Bertram
København Ø

SF er ikke blevet tilhængere af ØMU'en

I forbindelse med 50 års dagen for Rom-traktaten har flere politikere vist mistet fodfæstet i ren eufori over hjertebarnets runde fødselsdag. Det må i hvert fald være sket for Anne Grete Holmsgaard, som 24. Marts udråber SF som tilhængere af ØMU'en.

Denne udtalelse skal kun ses som del af AGH's personlige festtale til EU, for SF's holdning til ØMU'en er en ganske anden. SF er modstandere af ØMU'en i enhver form. ØMU'en er en liberalistisk konstruktion, som bygger på en forfejlet opfattelse af, at man kan føre en fælles økonomisk politik i EU styret af økonomerne i den Europæiske Centralbank og som fratager landene muligheden for at føre en social ansvarlig økonomisk politik, der fremmer beskæftigelsen. At få lov til at hælde flere penge ud af statskassen, som AGH foreslår, gør ikke op med den politik. SF's synspunkt bakkes op af en netop offentliggjort britisk undersøgelse, som viser, at halvdelen af borgerne i de 13 Euro-lande ønsker deres gamle valutaer tilbage, bl.a. fordi de er utilfredse med den økonomiske politik, ØMU'en fordrer.

Der er god grund til at fejre EU's 50 års jubilæum, men ØMU'en er ikke en af grundene. Derfor kunne en festtale fra SF indeholde en opfordring til at afskaffe ØMU'en og skabe et socialt ansvarligt EU, hvor beskæftigelse og velfærd står i centrum.

Jane A Sørensen, Torben Kastrup
SF's Forretningsudvalg

Trine Mach
SF's Hovedbestyrelse.

I krig er sandheden det første offer

Khalid Sheik Mohammeds tilståelser synes at bevise, at i krig er sandheden det første offer. Terrorismeeksperter udtaler, at der er grundlag for at han taler sandt, andre, at tilståelsen er led i al-Quaedas pressestrategi - skabelsen af en ny superterrorist, som terrorismespirer kan se op til. Ord som 'waterboarding' (= tortur = 'udvidet afhøringsteknik') nævnes i en bisætning på trods af, at selv kort tids anvendelse vil kunne få de fleste til at tilstå, at have stjålet vandet fra ørkenens sand. Er det mediernes bidrag til krigen - kollektivt hukommelsestab vedr. nogle af de mest basale retsikkerhedsgarantier og menneskerettigheder?

I krig er sandheden det første offer - måske en underdrivelse - for blev sandheden og hidtil gældende folkeret ikke allerede ofret som forudsætning for, at såvel krigen mod terrorisme som Irak krigen overhovedet kunne komme i gang? Vil vi overhovedet være sandheden bekendt?

Manglende svar giver guldrandet næring til spekulation og konspiration; fjender der måske vil vise sig at være mere reelle og farlige end alskens terrorister, da frygten for at ikke alting er som man tror, er manipulationens bedste allierede og derfor måske den farligste frygt af alle.

Lidt som historien om Peter og ulven, eller er det når vi ikke kan se skoven for bare træer?

Lise-Lotte Gümoes
Cand.jur.

En empatisk socialdemokrat

Det er fremragende, at der findes empatiske og anstændige socialdemokrater som Michael Bjørn Hansen (Synspunkt i Information 24 marts). Ritt Bjerregaard har med sin holdning til konflikten omkring ungdomshuset, skuffet rigtig mange mennesker, som blandt andre i hende så et håb om en ny, åben, mere demokratisk og diversitetsimødekommende samfundsledelse, når socialdemokraterne kommer til magten - en gang. Den kendsgerning at Helle Thorning og Ritt Bjerregaard's handlinger, attitude og retorik ikke var til at skelne fra f.eks. Geertsens tilsvarende i sagen om Ungdomshuset, efterlader os uden håb om at socialdemokratiet repræsenterer et reelt alternativ til det mistillids- og kontrolsamfund som Fogh er ved at opbygge. I øvrigt inspireret gud ved hvorfra.

Socialdemokraterne bør om nogle møde Foghtalitarismen med udsyn, tolerance og en grundlæggende lyst til at inkludere istedet for at udgrænse mennesker, der er anderledes og tænker anderledes på basis af deres egne erfaringer og oplevelser i samfundet. Det ægte danske er ikke en småborgerlig, angstpræget, fremmedforskrækket og konform enhedskultur, men en åben, dialogisk og demokratisk mangfoldighed af forskellige mennesker der finder ud af det sammen. Det havde Socialdemokratiet en stor del af æren for, og den arv er ved at blive ofret på spintænkningens og meningsmålingernes alter.

Søren Bak Sørensen
Skoleleder

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her