Læsetid: 4 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i dagens Information
Debat
13. april 2007

Flagrant tilsidesættelse af fakta

Irans 'kidnapning' af 15 britiske marinere er ifølge Inf. (leder 4. april) en 'flagrant tilsidesættelse' af de internationale spilleregler. Inf. erkender - modsat de fleste medier - at briterne kan have "forvildet sig" ind på iransk grund. Alligevel burde iranerne høfligt have spurgt om deres ærinde og løsladt dem.

Det ignoreres, at Iran er mål for politiske og økonomiske sanktioner anført af USA og utvetydige krigstrusler. Og briternes allierede har før været engageret i krigseventyr: kuppet mod præsident Mossadeq i 1953, den fejlslagne militærintervention efter USA-marionetten shah Palevis fald i 1979 plus støtten til Saddam-regimet i Iran-Irak krigen.

Var 15 iranere i speedbåde observeret blot i nærheden af britisk, amerikansk eller irakisk farvand, så var de både blevet pågrebet, anklaget for terrorisme og indespærret i et afsides fængsel på ubestemt tid! USA-koalitionens tilsidesættelse af alle internationale normer i Abu Ghraib, i fængslerne i Afghanistan og i Guantànamo, indikerer heller ikke hurtige diplomatiske løsninger i et sådant tilfælde.

Lederen finder det "svært at komme i tanke om" andre stater end Iran, der "i nyere tid" har brugt gidselstagning som udenrigspolitisk instrument. En forbløffende distraktion når man selv refererer til en artikel i samme avis om USA-styrkers kidnapning af fem embedsmænd på det iranske konsulat i Abril i irakisk Kurdistan 11. januar. Gidseltagning som fast udenrigspolitisk redskab har man i årevis kunnet iagttage i Israel. Lederen advarer mod at provokere denne stat til brug af et af de forebyggende angreb, som i sandhed burde kaldes en flagrant og morderisk tilsidesættelse af de internationale normer. En mere nøgtern indfaldsvinkel ville måske være at udtrykke forståelse for Irans agtpågivenhed overfor truslen fra bl.a. en aggressiv magt med regionalt a-våbenmonopol.

Arne Lennartz
København N

Kvinders tålmodighed brugt op

Endelig er ligestillingsminister Eva Kjer Hansen blevet klar over hvor skævt opbyg-get Danmark egentlig er i det såkaldt ligestillede arbejdsmarked. Der skal indføres tiltag, så der kommer flere kvinder ind i ledelserne og i bestyrelseslokalerne. Ligestillingsministerens tålmodighed er ved at være brugt op.

Vi er mange andre, der for længst har mistet tålmodigheden. Danmark er det land med det stærkeste kønsopdelt arbejdsmarked i EU.

2007 er et særligt år. Det er EU's ligestillingsår og det er samtidig 110 år siden, de første kvindelige ingeniører dimitterede fra Polyteknisk Læreanstalt. Efterhånden er vi blevet godt 6.600 erhvervsaktive kvindelige ingeniører. Det svarer til 14 pct, og kun hver fjerde af de nye ingeniørstuderende er kvinde. Pinligt, når man sammen-ligner med andre ac-uddannelser som flere steder har over 50 pct kvindelige studerende.

Ingeniøruddannelsen har vist sig, at være meget egnet, hvis man skal bane sig vej ind på direktionsgangene og bestyrelseslokalerne. Undersøgelser har vist, at det for to ud af tre virksomheder er væsentligt, at toplederen har en ingeniørbaggrund. Så én måde at få flere kvinder ind i virksomhedernes ledelser er, at vi alle arbejder for at få flere kvinder til at søge ind på ingeniøruddannelserne.

Så måske skulle ligestillingsministeren overveje, at lade utålmodigheden ramme de mandlige ministre i stedet for virksomhederne og begynde at indføre effektive tiltag. Det ville være til større gavn for ligestillingen.

Helle Petersen
formand for Kvindeudvalget i Ingeniørforeningen

Var det virkelig det, I ville?

Da Bertel Haarder var i spørgetiden i Folketinget i ugen før påske, blev det helt tydeligt, at han ikke anede, hvad han havde sat i gang med elevplanerne. Jeg fortalte ham om en kollega, der skal lave 250, og han var forbløffet og en smule irriteret: Det var nu også mange! - Som om jeg havde udvalgt et ekstremt tilfælde. Tallet er højt, men takket være kravene om individuelle elevplaner i alle fag bestemt ikke usædvanligt. Der vil findes flere lærere på enhver folkeskole, der skal lave 250 elevplaner - eller flere!

Mine egne beregninger viser, at var jeg fortsat som lærer med mit ønskeskema med kun to forskellige klasser, skulle jeg alligevel have produceret 92 elevplaner!

Men når man så undervisningsministerens irritation forstår man, at han selv og politikerne omkring forliget ikke aner, hvad de har sat i gang! For at lette presset lidt, tillader ministeriet nu anvendelse af smileys i stedet for skriftlighed i elevplanerne. Det beskrivende erstattes af karakterer med mundvige i positur!

Så er det, at spørgsmålet må rettes til socialdemokraterne: Var det virkelig det, I ville? Vi har nu de-facto indført karaktergivning i alle fag på alle klassetrin i Folkeskolen!

Min opfordring til socialdemokraterne skal derfor lyde: Drop det folkeskoleforlig! Jeg har da fuld forståelse for, at I ikke ville lade vores allesammens folkeskole alene med VKO, men ærlig talt: I er endt som gidsler for et forlig, der kun er 'bredt' af navn og ikke gavn!

Så drop forliget, socialdemokrater! Så kan vi efter næste valg få sat et ordentligt reformarbejde i gang, og gennem viden, kendskab og kontakt med det, statsministeren kalder 'frontpersonellet', få moderniseret vores allesammens folkeskole.

Pernille Frahm
folkeskoleordfører for SF

Noget om tro

Man skal ikke tro men vide, at man ikke logisk kan udelukke Guds eksistens

Dion Dühring
Skovlunde

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her