Læsetid: 8 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i dagens Information
Debat
26. april 2007

Underkendelse af muslimers frie valg

Det er med stor forundring, at jeg har måttet erfare, at de fordomme jeg troede var forbeholdt den kulturelle højrefløj, nu viser sig at være udbredt langt ind i de venstreorienteredes rækker. Med forbløffelse kan jeg konstatere at flere medlemmer fra både SF og De Radikale har underkendt de muslimske kvinders frie valg, overbevist om at burkaen aldrig er personlig vilje, men udenfrakommende tvang, som derfor udtryk for en kvindeundertrykkelse. En overbevisning der reducerer alle de stærke iblandt til svage.

Jeg føler mig derfor politisk hjemløs, og med mindre der kommer klare udmeldinger fra de to partiers top i modsat retning, føler jeg mig nødsaget til at boykotte dem ved næste valg, og jeg vil opfordre alle der deler mit synspunkt til at gøre samme.

Jakob Mathias Kofod
København N

Informations elitære skolesyn

Informations bagsideleder 'Koks i kortet' 24. april afslører et elitært syn på hvordan problemer i vores skolesystem skal løses, og det vidner om rygmarvsrefleksioner, som ikke er avisen værdigt.

Lederen lægger ud med at latterliggøre paratviden og morgensang i anledning af dagbladet Politikens påvisning af 9.klasseelevers manglende geografiske viden.

Dernæst fastslår lederen at "udenadslæren skaber sjældent indsigt og sans for sammenhæng."Nej, hvem i al verden har dog påstået dét? Derimod er udenadslæren muligvis forudsætningen for indsigt og sans for sammenhæng. Dét er jo en anden sag. Jeg går ud fra at en vis minimumsviden på det geografiske område er en forudsætning for ansættelse på Informations udenrigsredaktion - på trods af at denne viden er udslag af udenadslæren.

Spørger man mødre til hvad deres vigtigste værdi i opdragelsen af deres barn er - hvilket sociologen Erik Jørgen Hansen har gjort - så svarer socialgruppe 5 at det er 'god opførsel', mens socialgruppe 1 svarer at det er 'fantasi'. Eliten sørger naturligvis for at god opførsel er en selvfølge, ligesom eliten sørger for at Nakskov er på deres børns indre kort. Andre samfundsgrupper har brug for at den danske skole tager undervisningsopgaven alvorligt.

Informations leder slutter af med et fuldstændig forkælet synspunkt om, at den bedste geografiske læring findes ved at rejse ud i verden! Prøv lige at tænke dén igennem - sammen med Ejvind Larsen.

Hans-Christian Uth
skolebibliotekskonsulent

Tak til Plummer og DR-bestyrelsen

For første gang i Danmarks historien gennemføres en besparelse, der umiddelbart ser ud til at gavne kvinder.

DR's bestyrelse har besluttet at spare på DR-sporten, det er en lys dag for kvinder og familielivet. Der er nu mulighed for at mænd tager sig af børn og familieliv, når der er verdensmesterskaber og OL. Flot at prioritere den positive særbehandling fra som sporten har været udsat for igennem hele min barndom og liv. Altid har jeg skullet acceptere min far og senere min mand sidde klistret foran skærmen og råbe og drikke til diverse sportsarrangementer. For en gang skyld er det et mandedomineret område, der er sparet på !

I 1999 vedtog Folketinget, at vi i Danmark går ind for mainstreaming, dvs at ligestillingsperspektivet tænkes ind i alle beslutninger. Det har DR's bestyrelse levet op til. Endelig en kønsafbalanceret besparelse.

Susanne Jensen
Valby

Trim nyhederne på DR

Sporten og underholdningen ser ud til at betale for gigantprojektet i Ørestaden. Spørgsmålet er om dette er rimeligt? For begge afdelinger er vokset sig enormt store i de sidste år og selvfølgeligt kan det være ok med en prioritering. Det samme kan roligt sige om nyhederne. Hvorfor skal denne nyhedsafdelingen ikke trimmes?

P. Henriksen
Odense C

DR sat på plads

I erhvervslivet anvendes en meget effektiv metode hvis en stor virksomhed af politiske grunde vil lukke eller skære ned i en besværlig division. Gennem indflydelse i bestyrelsen opstilles uhensigtsmæssige rammer for driften. Risikable beslutninger der bunder i såkaldt store fremtidsvisioner gennemføres. Når dette har ledt divisionen i økonomisk uføre fyres direktøren. Så ansættes en ny og dynamisk direktør uden kendskab til branchen. Den vigtigste egenskab for denne direktør er, at han vil være lakaj for virksomhedens ledelse og er indstillet på at skære divisionen ned til sokkeholderne. Den i forvejen dårlige økonomi bruges som undskyldning. Brian Mikkelsen og DF har sandelig lært noget af det private erhvervsliv og er i færd med at få sat DR på plads en gang for alle.

Finn Andersen
Nykøbing F

Folkeafstemning i Ecuador

Der har indsneget sig en fejl i Jesper Løvenbalks ellers udmærkede artikel 'Populisme eller ansvarlig fordelingspolitik?' i Information 23. april. Det anføres ukorrekt, at Ecuadors præsident efter jordskredssejren i sidste uge nu kan sammensætte et udvalg, der skal give landet en ny forfatning. Tværtimod - de politiske partier er lige nu ved at opstille kandidater til valget til den nye grundlovgivende forsamling, der skal udforme den fremtidige forfatning. Folkeafstemningen herom gennemføres i oktober måned. Den senere vedtagne forfatning skal formentlig bekræftes ved en ny folkeafstemning.

Bjarke Madsen
København K

Per Fly-forestillinger

Jeg læser i dagens Information den 23. april, at seertallet til Per Flys 'Forestillinger' er raslet ned. Selvom anmelderne over en bank har været positive. Men heldigvis har lektor Peter Schepelern forklaringen. For se: Hvis man kan lide 'Forestillinger' så er man del af et publikum, der kan lide smalle, højkulturelle og intellektuelle produkter. Hvis man ikke kan lide 'Forestillinger', så er man en bonderøv - en almindelig dansker - der gerne vil rives med (!) og glemme tiden (!) med noget, som er underholdende og bevægende (!). Som om det er modsætninger iøvrigt.

Hvad med os, der faldt fra, fordi vi synes, at 'Forestilinger' er en dårlig forestilling? En forestilling med indbygget navlepilleri, til tider stort og kraftigt overspil og en ikke særlig original idé. Det krævede hverken særlig intellektuel eller højkulturel indsats at forudsige den historie. "Du æder mennesker, du udnytter dem", siger Eva til Marko, da hun konfronterer ham med hans livsløgne. Hold kæft, sikke et højkulturelt og intellektuelt statement.

C. C. Rasmussen
Højer

Et stille tørklæde

Det er trist at se socialdemokratiets formand blive oprørt over, at en muslimsk kvinde ikke ønsker at give hånd til en mand. Det er småligt at blive så stødt over en anden adfærd end ens egen. Det er ikke nødvendigvis udtryk for kvindeundertrykkelse, men kan sagtens være et bevidst valg i den kulturelle dagligdag, som kvinden befinder sig i. Der er mange forskellige kulturer, hvor man ikke berører hinanden, men bruger andre gester, når man siger goddag og farvel. Hvis Helle ikke kan rumme denne lille kulturforskel, så er jeg desværre bange for, at hun ikke kan rumme det frie samfund, som jeg ønsker. Og det er jo ret uheldigt i vores to-polede politiske virkelighed.

Henning Strange
jurist

Jobkonsulenternes kvalifikationer

Som kollega til jobkonsulenterne i det statslige jobcenter på Frederiksberg er jeg noget forbavset over den debat, der har været ført i Information og Politiken. Det er en helt forkert vinkling, der har været på medarbejdernes kvalifikationer, og jeg forstår til fulde, hvis de er fortørnede over at blive fremstillet som ikke egnede til det job, de udfører.

Lad mig nævne, at der blandt de jobkonsulenter, jeg har arbejdet sammen med, var AC'ere, folkeskolelærere, socialrådgivere, pædagoger, lærere fra tekniske skoler, faglærte inden for mange forskellige brancher, virksomhedsledere m.v. med andre ord en bred vifte af kolleger. Det er de samme medarbejdere, som nu er ansat i den statslige del af jobcentrene i kommunerne, og som dækker et bredt spektrum af faglig kompetence til fordel for de ledige, som jo også kommer fra forskellige fagområder. Det er måske der, medarbejderne i den statslige del af jobcentrene adskiller sig fra medarbejdere i den kommunale del som i højere grad har en fælles faglig profil som socialrådgivere eller kommunalt uddannede sagsbehandlere. Vi skal i jobcentrene selvfølgelig følge med i forhold til de krav, der hele tiden stilles til at blive bedre til vores arbejde. Det gælder alle, men lad os få en ordentlig debat på et ordentligt grundlag, så vi kan få et samarbejde mellem den kommunale og den statslige del af jobcentrene til fordel for de ledige, virksomhederne på den samlede beskæftigelsesindsats.

Brigitta Volsted Rick
fuldmægtig i jobcenter Frederiksberg

25 dåser per kilometer landevej

Ja, det drejer sig om tomme øl- og sodavandsdåser ved de danske landeveje. Danmarks Naturfredningsforening holdt søndag 14. april 2007 en landsindsamling af affald. Over 130 tons affald blev samlet op og over 130.000 tomme blikdåser blev fundet i grøftekanterne eller i skoven. Indsamlingen blev ikke dækket særlig godt i medierne, så kun et fåtal af danskere dukkede op. Problemet med ødelæggelsen af naturen kan ikke løses ved hjælp af en håndfuld danskere med gule veste, en tang i den ene hånd og en sæk i den anden. Danmarks Naturfredningsforening må alliere sig med medierne og få kendisserne aktiveret, som de gør ved andre indsamlinger. Penge eller affald er ét fedt. I mange år kæmpede Danmark mod øl på dåse. Det er sandt, at øldåser er grimme og forurener, men det var også sandt, at EF harmoniserede. I 2002 valgte Danmark at opgive modstanden og harmoniseringen er sket. Forureningen med øldåser er fuldbragt. Dåseøl vejer ikke så meget som en flaskeøl, og kan desuden købes billigt i udlandet uden betaling af pant. Der er ingen grund til at gemme dåserne, når de er blevet tømt for øl. De kan bare smides ud af bilvinduet eller i græsset, ved stranden eller i skoven.

Overskriften '25 dåser per km landevej' kom til at passe på det korte stykke jeg var på. 43 dåser på 1,6 km landevej det bliver til ca. 25 per kilometer. 80 pct. af dåserne var uden pant, så det er klart, at vi mennesker passer bedre på dåserne, når vi kan få penge for dem. Den tåbelige politik med køb af 'pantløse' dåser syd for grænsen skal stoppes.

Knud Christensen
Helsinge

Muslimer forstår bedre end Krarup gør

Et behjertet menneske har efter hagekorssagen opfordret mig til at tale Søren Krarup til rette. Det agter jeg end ikke at forsøge, da jeg ikke tror, det er menneskeligt muligt.

Til gengæld vil jeg sige, at jeg har mødt mange muslimer, som bedre end Søren Krarup synes at have forstået Jesu ord: "Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig!"

Stephen Egede Glahn
Humlebæk

Hvis man i fuld alvor mener, at der ikke må vælges eller forekomme tørklædeklædte kvinder i Folketinget, skylder man først demokratiet en ny definition.

Jørgen Aanæs
Roskilde

Asmaa Abdol-Hamid må gå med alle de tørklæder hun vil, så længe jeg kan se hendes ansigt.

Kan Enhedslisten se det?

Henrik Ljungberg
Birkerød

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her