Læsetid: 4 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i dagens Information
Debat
20. april 2007

EU bør ikke skamme sig

I information 18. april lykkes det for næstformand i Mellemfolkeligt Samvirke Niels Brøgger Jakobsen at gå i selvsving i et skingert forsøg på at kritisere EU's handelspolitik. Bevares, EU's handelspolitik er ikke perfekt. Dansk Metal har ved flere lejligheder efterlyst stærkere fokus på grundlæggende arbejdstagerrettigheder i den europæiske handelspolitik. Men EU's partnerskabsaftaler er altså ikke så slemme som Mellemfolkeligt Samvirke fremstiller dem.

De europæiske partnerskabsaftaler er handels og udviklingsprogrammer som EU fører med seks regioner i Afrika, Vestindien og i Stillehavet. Der er tale om partnerskab med krav og pligter til begge parter. EU lover at åbne sit marked og gøre vores indre marked til et vedvarende internationalt marked for de såkaldte AVS-lande. En vigtig målsætning med partnerskabsaftalerne er at styrke deres regionale integration. Potentialet for udvikling er enormt. Eksempelvis udgør Ghanas eksport til EU 49 pct. af landets samlede eksport, mens eksporten til nabolandet Benin kun udgør 2,6 pct. EU støtter denne helt nødvendige proces.

Partnerskabsaftalerne skal være et middel til at integrere AVS-landene i den globale økonomi, og så at sige gøre dem parate til WTO. Det er ikke udbytning, men støtte til bæredygtig udvikling. Det skal man ikke skamme sig over.

Jens Boe Andersen
EU-chef i Dansk Metal

Alle har ret til en rettergang

Ole Espersen skriver i sin udmærkede kronik, at vi skal medvirke til at "forhindre uskyldige menneskers lidelser." Helt enig. Men det er faktisk ligegyldigt, om det gælder uskyldige eller skyldige. Om så samtlige fanger i Guantánamo var skyldige i massemord, ville deres mangeårige internering under uværdige forhold og uden lov og dom stadig være en forbrydelse mod menneskeheden. Selv Göring fik en forsvarer.

Per Vadmand
Ringsted

Information og de sorte fætre

Hver gang pastorerne Søren Krarup og Jesper Langballe får optaget et indlæg i Information, følges det som regel op med en række læserbreve, der i mere eller mindre tilslørede vendinger kræver, at man ikke længere optager indlæg for disse personer.

Selv om jeg ikke deler de omtalte pastorers synspunkter, værdsætter jeg, at Information gang på gang bringer deres indlæg. Uden disse indlæg vil det ikke være muligt, at forstå den ideologiske baggrund for Regeringen og Dansk Folkepart og dermed vil det heller ikke være muligt at tage til genmægle. Derfor en tak til Information for at de bringer indlæg fra de omtalte personer.

Jeg ser Information som den eneste oppositionsavis. Uden den vil der mangle meget i den politiske diskussion. Derfor er det vigtigt at støtte Information både ved at abonnere og desuden støtte den via kronikker og læserbreve.

Klaus Flemløse
Espergærde

1300 tegn alt iberegnet

Godt fire år efter at Danmark med brask og bram lod sig trække ind i en "rigtig nødvendig krig", er en forfatter som Jens Christian Grøndahl og en politiker som Søren Espersen - som i mellemtiden begge har fundet ud af, at krigen i Irak tværtimod er "en fejl" (Sic) - aktuelle i Information.

I den anledning skrev jeg - som hele tiden har ment, at angrebskrigen var en forbrydelse, og at vi (i Danmark) er vidner til forræderi! - et lille indlæg. Men på Information kunne man ikke se perspektivet; debatredaktøren vil i hvert fald ikke bringe noget, med mindre det nedskæres til en tredjedel inkl. mellemrum. Så det må vente. Lad mig så nøjes med at mene, at Grøndahl, som repræsentant for en hastigt svindende 'bram', alene i denne sammenhæng - der har bragt ham Søren Gyldendal-Prisen? - dokumenterer, at han skriver som en brækket arm, og tænker med en anden legemsdel; mens Espersen - der vist af natur er mere til 'brask', om ikke helt bramfri - forekommer mig at skrive med netop denne, anden legemsdel. Hvordan man tænker sig frem til, at "det var ikke rigtigt at gå ind i Irak - men beslutningen var rigtig", kan ingen vel vide? Men perspektivet i, at krigens brask og bram hver for sig og tilsammen indgår i forræderiet - som forbrydelsens element - kan Informations læsere nok selv tænke sig til.

Godfred Louis-Jensen
Charlottenlund

Sæt prisen op

I dag er flytrafikken begunstiget frem for andre transportformer med massiv offentlig støtte. For eksempel koster 1 liter flybenzin kun 1,25 kr!. Det er selvfølgelig rart at kunne flyve gods og passagerer billigt rundt verden. Men når prisen ikke kun gøres op i kroner og ører, men også i udledt CO2, ser regnestykket unægtelig noget anderledes ud. For så er det især de fattige i u-landene, der betaler for vores billige billetter - og de betaler med deres liv pga. de oversvømmelser, tørke, sult, nød, fattigdom og krig, som klimaforandringer fører med sig.

Det er på denne baggrund, at Enhedslisten har taget initiativ til en forespørgselsdebat i Folketinget i dag om flytrafikkens påvirkning af miljøet. Hvis klimaforandringerne skal stoppes, bliver vi nødt til også at begrænse flytrafikken. I det omfang almindelige mennesker rammes på pengepungen, må vi lave andre skatte- og afgiftstiltag, der udligner dette, så kampen for et bedre miljø ikke bliver en 'omvendt Robin Hood'. Flytrafik skal ikke være begunstiget i forhold til andre - og mindre forurenende - transportformer. Tværtimod.

Rune Lund
mf, trafikordfører for Enhedslisten

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her