Læsetid: 8 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i dagens Information
Debat
2. maj 2007

Det rette navn
Hvis Udlændingestyrelsen absolut skulle have et nyt navn, hvori ordet service indgik, burde den da rettelig have heddet Folkepartiservice.

Torben Ethelfeld
Krogsbjerg

Primus inter pares
Koldkrigsforskeren Bent Jensen siger til Weekendavisen, at universitetsverdenen er jo fyldt med sladrekællinger. Mon han selv er den største?

Hans Børsting
Birkerød

Det ene Nørrebro og det andet

Én ting er at Jan Andreasen og dele af hans parti, Socialdemokraterne, vil et andet København end det Ungdomshuset stod for, men det er for pinligt at se på de skrøner, de gang på gang forsøger at forsvare sig med (Information 1. maj). At Ungdomshuset skulle have været grund til "den tiltagende vold og ødelæggelse i kvarteret, hvor vi bor" er for længst tilbagevist af politiet, der ville have lukket det længe før 1. marts, hvis det påviseligt havde været tilfældet.

At Ungdomshuset "udelukker andre unge mennesker fra at bruge det, fordi de ikke lige er som Ungdomshusets kernebrugere" er en anden skrøne, der gang på gang er blevet fremført. Men hvad er det da for nogle 'talrige' unge fra Jan Andreasens kvarter, som er blevet udelukket fra Ungdomshuset, og hvorfor? I den årrække ,jeg er kommet i Ungdomshuset, har jeg aldrig oplevet ikke at være velkommen, selvom hverken jeg eller - i endnu mindre grad - mine ledsagere ligner Jan Andreasens billede på en klassisk autonom. Vi har brugt huset, fordi der dér var mulighed for at opleve en type koncerter, som der ikke var mulighed for at opleve andre steder i København, og fordi der var en god atmosfære.

Fordi det var et fristed i det spekulant-helvede af en yuppie-by, som Ritt og hendes kohorter er ved at skabe. Men det er klart at uden Ungdomshuset stiger værdien af Andreasens bolig da sikkert en del. Tillykke med det.

Jon Albjerg Ravnholt
København S

Engelbreth - nu med personfnidder

Normalt er Rune Engelbreth Larsen en sober debattør, som går efter bolden, ikke manden. Det gælder dog ikke hans artikel i Information 28/4 - hvor hans ærinde bl.a. er at nedgøre min kollega Manu Sareen, herunder at han skulle være båret ind i politik ved at iscenesætte sig selv som en ny Naser Khader.

Sareen er båret ind i politik af sig selv. Ærgerligt at Rune Engelbrecht pludselig forfalder til den form for retorik, som han ellers altid - og med rette - opponerer imod. Politikere bør bedømmes på deres politik, på hvad de siger. Ikke på hverken deres tøjstil eller eventuelle bekendtskaber. I øvrigt har Engelbrecht fuldstændig ret i, at det er mærkeligt at kristne folketingskandidater ikke skal afsværge sig diverse bibeltekster for at blive godtkendt som sande demokrater.

Elsebeth Gerner Nielsen
mf, Det Radikale Venstre

Paranoidt sludder

Rune Engelbreth Larsen (REL) anklager mig for, at jeg mener at politiske partier bør stille krav til minoritetskandidater, som man stiller krav til alle kandidater. Jeg vil bare minde REL om, at etnicitet ikke kvalificerer til noget.

REL anklager også Information for hykleri, fordi avisen har spurgt mig, om 'Asmaa sagen'. Det kan man ifølge REL ikke tillade sig, da jeg er fra et andet parti. Jeg formoder at REL følger med i debatten i Danmark. Stort set alle politiske artikler bliver kommenteret af politikere fra forskellige partier. Det vil svare til, at jeg ikke lod REL kommentere mine synspunkter på grund af hans tilknytning til Minoritetspartiet. REL kommenterer selv politiske sager, som formand for Minoritetspartiet og den ret må vel også gælde for os andre.

Kæden falder dog af, når REL skriver, at den 'superliberale Naser Khader' skulle have båret mig ind i dansk politik og at jeg skulle lanceres som en ny Khader af 'Khader himself'. Det er det mest paranoide sludder jeg længe har læst. Det er korrekt, at Khader og mange andre radikale for en del år siden spurgte, om jeg ville stille op til BR, da Khader valgte Folketinget. Man kunne bruge min viden på minoritet og det sociale område. Og så måtte jeg som alle andre kandidater uagtet etnicitet udspørges, om min politik og holdninger.

REL tror åbenbart, at det DRV er en bananrepublik, hvor en enkelt mand som Khader bare kan 'bære' mig igennem til valg. Det er at underkende de radikale tillidsfolk og mit politiske arbejde de sidste 6- 7 år.

Manu Sareen
medlem af Borgerrepræsentationen for Det Radikale Venstre

Vi er vel enige om problemet?

Britta Thomsen (S) har meldt sig ind koret af kritikere, der beskylder mig for at blande politik og religion. Men koret synger falskt. Religion og politik skal holdes adskilt - det har altid været min holdning. Men ikke alle deler den holdning. Vatikanet er ikke bleg for at spille på sin dobbeltstatus som både kirke og stat.

Sammenblanding af politik og religion betyder, at den katolske lobby i kristendommens navn fører korstog mod f.eks. abort og homoseksualitet og forsøger at gøre politiske spm. til spm. om kristen moral.

Jeg er meget kritisk over for den katolske lobby. Ligegyldigt, hvor meget vi råber om, at religion og politik skal holdes adskilt, så fortsætter de.

Derfor forstår jeg ikke BT's kritik. Jeg ønsker netop at stoppe Vatikanets sammenblanding af politik og religion. Men Vatikanet har for let spil.

Derfor foreslog jeg en protestantisk tænketank, der kunne hjælpe os politikere med at afdække Vatikanets dagsorden.

Efter mit forslag kom for dagens lys, er jeg blevet opmærksom på de kanaler, der findes i EU.

Det har givet mig en mere pragmatisk tilgang: Jeg kunne ønske mig en stærk protestantisk organisation med dansk islæt, der kan tale for de moderne og rummelige kristne værdier.

Mit forslag har skabt en masse debat. Men jeg vil hellere tage tæsk for mine forslag end læne mig tilbage og bare lade stå til.

Karin Riis-Jørgensen
næstformand i den liberale gruppe i Europa-Parlamentet

Og så var der Viggo, Erling og Clemens

I Lotte Folke Kaarsholms velkomne og velformulerede smerteskrig over radio-montagens nedlæggelse manglede lige et par navne. Peter Kristiansen har været den længe vedligeholder af traditionen for montager i Willy Reunerts og Viggo Clausens spor.

Som bidragyder i nogle år havde jeg lejlighed til at samarbejde med de to store teknikere på området: Clemens Johansen, som producerede Turbo med Højholt og Erling Christensen som med andre, men ikke mindre indre dæmoner tog over efter Viggo Clausen med en genre, som kostede dyrt at vedligeholde i genrens formative år, hvor Christian Steentoft og flere var med på banen. Roman på radio-bane. Dem kunne jeg fortælle sjove historier om, som alle handler om stort potentiale og aldrig svækket engagement. Men lad det i denne omgang blive ved navnene.

Mogens Faber
fhv. radiomontør

Har Krarup en skjult dagsorden?

Søren Krarup har kaldt homoseksuelle for handicappede. I følge. FN's Standardregler om 'Lige muligheder for handicappede' (som Danmark har tiltrådt), beskriver betegnelsen 'handicap' en relation mellem et menneske med funktionsnedsættelse og dets omgivelser.

Når Søren Krarup betegner homoseksuelle som handicappede, pålægger han samtidig sig selv som lovgiver en forpligtelse til at sørge for, at disse 'handicappede' borgere særbehandles, således at de kan opnå ligestilling med alle andre borgere i Danmark.

Jeg venter i spænding på at se, hvilke initiativer Søren Krarup vil tage for at rette op på homoseksuelle medborgeres handicap, idet jeg naturligvis regner med, at Søren Krarup føler sig forpligtet til at overholde de beslutninger Folketinget har truffet.

Tom Eriksen
Nykøbing Sjælland

Feminisering

30. april skriver Karina Søby Madsen en replik til et tidligere indlæg af Mads H Odgaard om feminisering af institutions- og skolelivet for børn. Hun beskriver blandt andet om en af sine egne oplevelser i en institution hvor en dreng beder om saftevand og får et par kander i hånden af en pædagog og bliver bedt om at hente noget - men nej det gad han ikke. Det ender så med at en pige henter saftevand.

Se, nu vil jeg vædde på at den pædagog, var en kvinde. Jeg ser netop ovennævnte som et klart eksempel på den manglende autoritet og konsekvens i opdragelsen i institutioner og skole.

Det er så meget lettere for den (sikkert kvindelige) pædagog at lade drengen slippe i stedet for at tage kampen og rent faktisk få ham til at hente saftevand. Hvordan skal den dreng nogensinde få respekt for hvad en kvinde beder ham om. Der er jo ingen konsekvenser og han får sit saftevand hentet af en pige. Hvis det ikke er specielt kvindeligt at lade drengen slippe på den måde, så er det i hvert fald slapt og upædagogisk i mine øjne.

Jens Mose Pedersen
Lyngby

Er omskæring af drenge en forbrydelse?

Da omskæring af drengebørn foretages "blot med begrundelse i religiøs skik", mener Kit Louise Strand (i Etisk Talt 28.-29. april), måske ja.

Enten er hun uvidende om omfattende medicinske evidens eller har hun bevidst undladt at komme ind på den.

Nogle dokumenterede fordele: reduceret urinvejsinfektioner, reduceret betændelsesreaktioner ved glans penis og forhud, reduceret penis cancer og reduceret livmoderhals cancer i partnere.

KLS har valgt at beskrive komplikationer hos en lille gruppe af voksne mænd, der blev omskåret pga. penis sygdom, mens mulige fordele ikke blev nævnt.

KLSs indlæg afspejler dog den aktuelle debat. Interessegrupper, bl.a. en jødisk, er imod omskæring. Omskæringer er faldet i USA fra 63 pct til 57 pct på 10 år.

Den American Academy of Pediatrics konkluderede: medicinske fordele er påvist, rutineomskæring anbefales ikke, forældre burde afgøre det. Omskæring burde foretages af kirurger med anvendelse af lokal bedøvelse. Drengeomskæring er jo blevet et hot og følelsesladet emne! Jeg vil dog argumentere for, at debatten bygges på oplysninger.

Man er næsten fristet til at kalde KLSs 'etiske' indlæg 'umoralsk', når både WHO og UNAIDS har anbefalet at drengeomskæring bliver tilføjet som en metode til at begrænse AIDS i Afrika.

David Sherson
specialeansvarlig overlæge

Vilkår for kritik

Rune Lykkeberg beretter i Informations reflekterende weekendtillæg (28.-29. april) om en konference, hvor der ytres nogen frustration over kritikkens gennemslagskraft eller svigtende forandringspotentiale, hedder det måske.

Jeg synes, det er godt, at der forskes i, hvad der kan siges, og hvad der ikke kan siges i samtiden, for jeg ville også gerne kunne se mig selv udefra, tror jeg nok, og i hvert fald gerne kunne se det, jeg ikke kan få øje på, men jeg fik lyst til at gøre opmærksom på, at mange voksne mænd, der både har gået i skole og løbetræner, ikke tør skrive et kritisk læserbrev, og at følsomheden over for kritik og ikke mindst kritikere er særdeles veludviklet ude i samfundet.

Så problemet er måske slet ikke, at kritikken ikke virker, men at der bare er for lidt af den?

Vagn Smed
København SV

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her