Læsetid: 4 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i dagens Information
21. maj 2007

Khader og Irak

Pressen flommer over af kandestøberier omkring Ny Alliances mulige indvirkning på en kommende regeringsdannelse, og man forstår, at Ny Alliance er åben for at pege på Fogh, hvis han 'justerer' eller 'ændrer' politik på udvalgte punkter.

Et parti eller en statsminister kan naturligvis 'justere' f.eks. sin skattepolitik - men gjorte gerninger kan ikke ændres. Og her savner jeg svar på, hvordan Ny Alliance ser på Irakkrigen og dens mulige efterspil.

Et sådant svar har jeg ikke kunnet finde.

Khader har som radikal været med til at kritisere den danske deltagelse i Irak, og Seeberg har skrevet meget klart, at USA skal leve op til egne idealer, og at tortur, hemmelige fængsler etc. derfor er helt uacceptabelt. Fogh har foretaget en eklatant fejlvurdering ved at klæbe Danmark til Bush-regeringen og til det morads, som Irakkrigen og dens udløbere udgør.

Det har skadet Danmarks omdømme mange år frem i tiden. Er Khader og Seeberg parate til at tilgive Fogh for dette? Eller skal der efter et valg foretages de uvildige undersøgelser, som Dansk Folkeparti sammen med VK så ihærdigt afviser?

En logisk konsekvens af Ny Alliances midterprofil og ønsket om at kunne samarbejde til begge sider - uden at give køb på anstændigheden - vil jo være at sige:

VK er en mulighed, men først må Venstre udskifte Fogh.

Forløbet omkring Irakkrigen viser klart, at han ikke er kompetent til at være indehaver af sin nuværende stilling.

Lars Pehrson
Bagsværd

Foghs ansvar

Statsministeren er fortørnet på Villy Søvndal, fordi denne under Irakdebatten fremhævede, at det var regeringens ansvar, at endnu en dansk soldat er dræbt i Irak. Søvndal har selvfølgelig ret! Var det måske ikke Fogh, der var så ivrig efter, at vi skulle følge Bush i et og alt og altså også gå med i denne vanvittige krig? Derfor må Fogh selvfølgelig også tage det fulde ansvar for, at danske soldater bliver dræbt. Hvem ellers?

Når det amerikanske krigseventyr, som jo var baseret på løgne, men som vi absolut skulle være en del af, har udviklet sig så katastrofalt, som det har gjort (og hvor der ikke er udsigt til andet, end at det bliver endnu værre), må Fogh selvfølgelig også tage det fulde medansvar. Han har hjulpet Bush med at styrke al Qaeda og gøre Mellemøsten og dermed også verdensfreden meget mere usikker.

Ingvard Buchreitz
Viborg

Rævene vogter gæs

Man kunne på billedet på Informations forside forleden lige se øjnene køre som tal i kasseapparater hos dødens købmænd, forsamlede på Hotel Hilton: 400 milliarder dollars. Og amerikanerne er her for at sige tak. Forsvarsministeren har halet en rammeaftale, der giver Danmark særstatus som samarbejdspartner på forsvarsområdet, ud af USA. Og en missilforsvarsaftale og en udviklingsaftale om JSF- kampflyet.

Takket være terroristerne kan vi nu få fordel for industrien, for forsvaret og for vore befolkninger som helhed, mener ministeren. Ingen tvivl om de to første fordele, men det er befolkningerne, der betaler gildet. Det er der ingen fordele ved.

Al historisk erfaring viser, at penge, der ofres på militæret, er givet dårligt ud. Samfundet får langt, langt større udbytte af civile investeringer. Hvorfor graver medierne ikke i tidligere eksempler på 'Århundredets våbenhandler' og afslører bedraget? Penge brugt på militæret er i bogstaveligste forstand død kapital.

Det er på tide, vi får en fredsskat, så der kan skaffes midler til at afsløre rævestregerne. Vi er allerede langt ude på skråplanet.

Geo Horn
Gandrup

Danmarksbillede

I Danmark er jeg født. - Det må jeg glemme.
Jeg føler skam, hvor jeg i verden går.
Du danske sprog er rødt som blodets stemme,
så hårdt og vredt du spreder savn og sår.
Du danske, friske strand er plettet af de grave,
som ligger spredt ved Eufrats smukke have.
Dig elsked jeg! - Hvor er mit fædreland?

Palle Larsen
pensioneret lærer

We are the champions

Finansministeren praler med, at vi er rige nok til at købe resten af verden! Statsministeren skryder, at vi skal være bedst til alting!

Vi skal have verdens bedste sygehuse, verdens bedste skoler, verdens bedste plejehjem, verdens bedste energipolitik, verdens bedste asyllove. Kort sagt, vi skal være bedst til alting!

Alligevel dør kræftpatienter på venteliste, mens sundhedsministeren sidder på sine hænder, hvorefter han vasker dem. Skolerne skranter under uopnåelige målsætninger, kontroller og cirkulærer, mens lærermanglen vokser faretruende. Plejepersonale flygter fra deres jobs på grund af nedslidning og elendig løn. Dybt traumatiserede irakere trues med hjemsendelse til borgerkrigens ragnarok.

Men statsministeren gør sig til gengæld godt både i snestorm på Grønland, i battledress i Afghanistan eller på den gennemsigtige talerstol i statsministeriet.

Hvor længe endnu skal vi tåle denne arrogante slendrian? Hvor længe skal vi stå model til dette narreværk? Hvor længe endnu skal vi lægge ører til disse store ord og fedt flæsk?

Nis Rasmussen
Hundested

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu