Læsetid: 7 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i dagens Information
19. maj 2007

Fredsforstyrrere

Kære ateister! Når i engang kommer til at svæve rundt i jeres 'intets ikke-observation af intet', så pas for Guds skyld på, ikke at komme i nærheden af en ægcelle og en sædcelle, der netop er smeltet sammen. De siges at være i stand til at forstyrre selv den dybeste fred.

G. Petersen
Hornslet

Metz forvrænger udtalelser

Jeg har hæftet mig særligt ved et enkelt ord i Georg Metz' indlæg i weekendens udgave af Information: Intermetzo. Intermezzo betyder jo egentlig "hvad der er i midten" - f.eks. et lille stykke musik mellem to akter. Og når jeg læser Metz' indlæg, tænker jeg, at intermetzo måske også kan betyde pauseklovn. For Georg Metz forvrænger mine udtalelser, så det kommer til at minde om et stykke fra et absurditetens teater.

Jeg har sagt, at man som borger i Danmark skal kunne identificere den offentligt ansatte, som man møder i den ene eller anden sammenhæng. Jeg har også understreget, at det ikke tilkommer den offentligt ansatte at diskriminere mellem mænd og kvinder. At insistere på ikke at hilse på mænd er jo et åbenlyst eksempel på diskrimination.

Georg Metz' udlægger mine udtalelser, som om ingen ansatte må bære solbriller, og at der skal gives hånd til alt og alle ved enhver given lejlighed.

Jeg tror, det er på tide, at Metz finder vej ud af sit elfenbenstårn og møder virkeligheden. En undersøgelse fra den virkelige verden viste for nylig, at mere end otte ud af ti danskere kræver, at de kan se ansigtet på offentligt ansatte, og at man skal være villig til at give hånd. Det er ikke til at tage fejl af.

Claus Hjort Frederiksen
beskæftigelsesminister

Dennett og Danmark

En stor del af de danske filosoffer og øvrige intellektuelle samt repræsentanter for flere medier - heriblandt Information - var mødt op, da den amerikanske filosof Daniel Dennett den 10. maj holdt foredrag om sin seneste bog Breaking the Spell - Religion as a Natural Phenomenon på Københavns Universitet. Den overvældende interesse må dog desværre siges at være omvendt proportional med indholdet af, hvad Dennett sagde.

Dennetts grundlæggende pointe er, at vi skal "bryde fortryllelsen" og begynde at studere religionen videnskabeligt. Ja? Har de ikke religionsvidenskab i USA? Eller er det blot Dennett, der ikke har opdaget det? Hans pointe burde næppe kunne chokere mange i et så sekulariseret samfund som det danske. Det fremgår da også af, at konklusionen på hans foredrag var, at skolerne burde undervise i alle slags religioner! En behjertet sjæl burde have fortalt ham, at det faktisk sker i Danmark.

Dennetts pointer er muligvis relevante i et samfund, hvor præsidenten mener at modtage råd fra Gud, og hvor intelligent design diskuteres som en seriøs teori. Men i Danmark, hvor alle, selv fætrene Langballe/Krarup, går ind for at adskille religion og politik, tjener de højst som en påmindelse om, hvor anderledes et samfund USA på nogle punkter er.

Jon Rostgaard Boiesen
specialestuderende i filosofi

Blodpenge

Onsdag - få dage efter, at endnu en dansk soldat mistede livet i Afghanistan - kunne man på forsiden af Information - under overskriften Forsvarsindustriens store dag - se et billede af en storsmilende forsvarsminister Gade, trykkende hånd med USA's ambassadør, James Cain. Mænd med fede checkhæfter og spendérbukserne på fra den amerikanske forsvarsindustri var på besøg for at give lidt igen for Danmarks deltagelse i krigene i Irak og Afghanistan.

Ak, hvorfor spildes der dog så mange ord i forsøget på at retfærdiggøre den danske krigsdeltagelse, når forklaringen jo i virkeligheden er så enkel og indlysende!

Flemming Schreiber Pedersen
Skanderborg

Til Brian Mikkelsen

Fremsend venligst en liste over mobiltelefoner, der ikke er tvangsindlagt af medielicensen. Herudover ønsker jeg at meddele dig, at jeg nu melder dig og DR til menneskerettighedskommisionen. Jeg er et frit menneske og skal ikke påtvinges hjernevask af medierne, derfor har jeg valgt fjernsyn fra i mange år.

Hvert eneste år får jeg et trusselbrev fra DR, hvori man truer med alverdens ting, grundet jeg ikke ønsker at købe de varer, det vil sælge til mig. Herefter går man ud fra, at så snyder jeg. Nu prøver I så at ramme mig via min mobiltelefon. Har du virkelig forestillet dig, at jeg sidder og ser fjernsyn på min mobil telefon?

Derfor søger jeg nu en mobiltelefon, som ikke bliver ramt af din medielicens. Så send gerne hurtigt en mail med hvilken mobil telefon, jeg kan købe og dermed kan fortsætte mit lovlige og frie liv. Henvis ikke til mobiltelefonforretningerne, da de overhovedet ikke kan tyde jeres paragraf 1 stk. 2 nr. 4. Jeg ønsker et klart svar fra dig om din mærkværdige kontrollerende lov.

Christina Kirstinesgaard
projektleder

Find mormors tørklæde frem

Nu vil Pia Kjærsgaard have tørklæder forbudt. Så må hun altså have indset, at det, som i hendes øjne er dansk kultur, er alt for svag en plante til, at den kan klare sig uden magtanvendelse. Kvinder, vis jeres muslimske medsøstre solidaritet. Find mormors tørklæde frem eller køb et nyt og brug det et par dage. Bare for at markere kvindefriheden.

Johs. Lind
Esbjerg V.

Lad os få den analyse

Lad mig med det samme slå fast, at gældseftergivelse er et vigtigt middel til at skabe økonomisk udvikling i verdens fattigste lande. Frigørelsen af ressourcer fra gældseftergivelse har været med til at øge investeringerne i f.eks. sundhed og uddannelse i en række af verdens mest forgældede lande. Men grundlaget for gældseftergivelsen skal være i orden, og Danmark har derfor en moralsk forpligtigelse til at garantere, at en nu forældet bistandsform kun finansieres over udviklingsbistanden, såfremt den har haft en positiv effekt på fattigdomsbekæmpelse. En sådan analyse er aldrig foretaget. Danmark begår dermed samme fejltagelse som mange andre lande - i modsætning til Norge, der sidste år erkendte, at eksportkreditlån fra 1970'erne snarere sikrede beskæftigelse til en kriseramt norsk skibsindustri end udvikling i verdens fattigste lande.

Det borgerkrigshærgede land Sudan vil forhåbentlig inden for en årrække opnå varig fred og står derefter på spring til at modtage international gældseftergivelse. Sudans oprindelige gæld til Danmark er på 505 millioner kroner. Men med 25 års renter og renters rente vil beløbet minimum være det tredobbelte, svarende til mere end 10 års dansk udviklingsbistand til Sudan. Burde Danmark ikke i denne situation gå forrest og vurdere, om danske eksportkreditlån reelt har bekæmpet fattigdom? Danmark kan dermed sikre, at gældseftergivelsen til Sudan ikke blot ender i lommerne på de europæiske finansministre - men også i praksis giver flere penge og dermed den nye chance, som Sudan har brug for.

Morten Emil Hansen
politisk rådgiver i Folkekirkens Nødhjælp.

I Reagans fodspor

Ronald Reagan levede ikke forgæves. Lige nu er han mere populær end nogensinde blandt republikanere i USA. Og her i Europa-Parlamentet nævnes han på linje med Margaret Thatcher ofte af de borgerlige kræfter, når vi diskuterer skattepolitik. Måske er det det, der har påvirket mine to kollegaer Samuelsen og Seeberg til at tage tilbage til Danmark for at reformere det danske samfund. I hvert fald var Reagan også stor fortaler for den skattemodel, som de to foreslår.

Ny Alliances skattepolitik er et opgør med den progressive beskatningsmodel, hvor det er de bredeste skuldre, der bærer den tungeste byrde. Deres forslag vil ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd betyde, at de rigeste 10 procent af den danske befolkning skal betale 64.000 kroner mindre i skat om året. Reagan ville have været stolt.

Dan Jørgensen
medlem af Europa-Parlamentet (S)

Ny forurenings-alliance
Det mest markante budskab fra Ny Alliance er, at marginalskatteprocenten skal sænkes drastisk. Det er farligt for den miljømæssige bæredygtighed, da sænkning af skatteprocenter flytter forbrug fra offentlige virksomheder til private konsumenter. Private bruger det ekstra økonomiske råderum til flere og længere rejser, større biler og huse og øgning eller udskiftning af blandet andet elektroniske apparater. Undersøgelser har flere gange vist, at det private forbrug pr. krone er mere miljøbelastende end offentligt forbrug.

Sænkning af indkomstskatten kan kun få en miljømæssig gunstig effekt, hvis den kompenseres af øgede miljø- og energiafgifter. Og i forhold til miljøskatter har den nye alliance været forbavsende tavs. Kan vi ikke få nogle klare meldinger fra partiet? Hvordan stiller det sig til f.eks. øgede CO2-afgifter, afgifter på brændstof, kunstgødning, flyrejser etc?

Hvis partiet ikke vil forholde sig seriøst til klimatruslen, er den nye alliance formodentlig lige så kulsort som den nuværende regering var i sine første fem-seks år.

Uffe Rasmussen
Risskov

Kulturadikalt angreb
Ny Alliance ser ud til at være et velgennemtænkt kulturradikalt, taktisk angreb på den herskende statsledelse, vi har haft i Danmark siden 2001. Partiet kan muligvis i en overgangsfase skabe politisk kaos, men dets fundament holder ikke. Partiet er en blanding af kulturradikalisme og af økonomiske overklasseinteresser. Partiet vil give asylafviste permanent opholdstilladelse her i landet. Det fører til fri islamisk indvandring, da alle så har opholdsret her, når de kommer og siger asyl og nægter at rejse hjem igen. Dette vil føre til kaos og vil ikke i længden være en vindersag.

Partiet går ind for 40 procent skat til alle. Det vil sige, at de højest lønnede sættes 50 procent ned, mens de fleste blot sætte 20 procent ned. Hvor skal finansieringen til dette komme fra? Fra beskatningen af boligen, hvor mange lavtlønnede har foretaget deres opsparing? Fra mere brugerbetaling? Fra dårligere arbejdsvilkår på arbejdspladserne i kommunerne? Mon Ny Alliances kulturradikale venner i dele af S og i SF vil lægge mandater til?

Niels Erik Søndergård
Odense SV

Mænds overgreb

Ifølge Statens Institutfor Folkesundhed bliver cirka hver femte kvinde udsat for seksuel chikane før de 25 år. På grund af seksuel chikane på arbejdspladsen har en del danske virksomheder en politik herom. Samfundet har store problemer med voldlige mænd i parforhold samt voldtægter, og så er der åbenbart mænd, der tilsyneladende ikke har skrupler med at købe ydelser fra tvangsprostituerede og narkoludere, og der er mænd, som ikke bruger kondom ved utroskab og efterfølgende smitter deres partner. Hvad i alverden er der i vejen med mange mænd?! Jeg skammer mig over mit køn!

Anders Johansen
Humlebæk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu