Læsetid: 8 min.

Læserbreve

Læserbreve bragt i dagens Information
16. maj 2007

Instruktør søges
Til gangsterfilm med følgende plot: Få 30.000 kr. kontant her, og betal med dit eller familiens liv i Irak. Henvendelse til Danske Film (DF).

Bodil Hindsholm Hansen
Havndal

Venter på næste krigszone
Siden den borgerlige regering kom til i 2001, er det allerede nu lykkedes at blive krigsførende i Irak og Afghanistan samt på Nørrebro og senest Christianshavn. Vi venter spændt på regeringens næste krigszone.

Morten Andersen
Åbybro

Dårlig sammenligning

Mandag skulle man i tv opleve en Søren Gade, der mener, at det at tage de danske soldater hjem for hurtigt, vil være det samme som at overlade Christiania til dets beboere. Hvad mener manden? er det det samme i Irak som på Christiania? Eller prøver han som resten af regeringen at kaste slør over den fatale deltagelse i en ulovlig krig om Iraks olie ? Samtidig glemmer han alle de Iraks menneskelige ofre for irakkerne i sorg over de danske. Han bør skamme sig sammen med resten af dem, som har sendt danske tropper til Irak.

Erkend dog endelig, at dette var en fatal brøler med mange ofre som følge, så noget sådant ikke gentager sig. Det vil klæbe til vores land i årtier frem. Brug de 10 millioner kroner fra koldkrigsforskning til at belyse alle fejlene ved denne besættelse af Irak.

Jess Thorsen
Aalborg

Ny Alliance - kollaps på vej

Så ser vi et nyt parti - Ny Alliance. Ja, men hvilken alliance? Partiet vil lempe for tilstrømningen af indvandrere til Danmark, men til hvilket Danmark? Et Danmark hvor de rige bliver rigere og de fattige fattigere.

Partiet har en skattepolitik, der er så ekstrem med en topskat på 40 procent, at Enhedslisten så hellere vil have en Venstre-regering frem for det, vi ser med Ny Alliance. Hvordan har partiet forestillet sig, at man vil kunne integrere flere nydanskere i et samfund, hvor uligheden vil blive massivt større og flere og flere(vel og mærke dem, der har råd) vil kunne købe sig til flere og flere private tilkøbsydelser i sundhed og pleje? Solidariteten i Danmark vil høre op og velfærdstaten kollapse totalt.

Partiet fremstår mere og mere som et rent gammelliberalt parti uden nogen som helt forståelse for begrebet social integration. Ny Alliance er en fuser, og jo hurtigere man erkender det des bedre.

Carsten Linding Jakobsen
medlem af Socialdemokratiet

Til begge sider

Synes du, alle skal have en chance, så skal du stemme på Ny Alliance!
De er ansvarlige, de er sociale
- nærmest socialt-radikalt-liberale.
Er du til højre, slut op i geled!
Er du til venstre - så er de det med!
Undrer du dig, er forklaringen, at
alle betaler snart mindre i skat!
Ejer vi intet, så bliver vi rige.
Har vi en indkomst, vil indkomsten stige.
Herrernes Vagthund og Slavens Befrier
- hvem kan dog stemme på andre partier?

Erwin Neutzsky-Wulff
forfatter

Jean de France-agtigt
Det forekomme mig, at Daniel Dennetts konklusion den 12. maj i Refleks er noget Jean de France-agtig, når han til udsagnet "Alle samfund har haft religioner, så de må være godt for noget" siger: "Alle samfund har også haft forkølelse. Det betyder ikke, at forkølelse nødvendigvis er godt for noget".

Det er en irrelevant sammenligning, idet man ikke kan ræsonnere sig til eller fra en forkølelse, men er undergivet virus' (bakteriens) virulens kontra ens egen modstandskraft. Underligt, at redaktør Rune Lykkeberg ikke har fanget den.

V. Brogaard Nielsen
Tarm

Palæstina til Melodi Grand Prix
Mens vi i årtier har set billeder af palæstinensere og israelere i konflikt, er der måske nu mulighed for, at vi kan opleve dem sammen i fredelig sangkonkurrence. Palæstinenserne vil nemlig gerne være med til Melodi Grand Prix, hvor Israel allerede deltager. Det er Palæstinas Nationale fjernsynsstation, der sammen med den palæstinensiske kunstnersammenslutningen Sabreen og den danske kunstnergruppe Superflex har lanceret en kampagne for deltagelse, en vældig god ide, som Danmark skal bakke op om. Der er uendeligt meget mere perspektiv i at synge sammen end i at slås.

Ideen bag Melodi Grand Prix er netop at skabe enighed og forståelse ved at fejre den kulturelle forskellighed. Hvis Palæstina også kommer med, kan det derfor give et lille bidrag til en normalisering af forholdet mellem Israel og Palæstina.

Palæstina er endnu ikke er et selvstændigt land, men FIFA har allerede godkendt, at Palæstina kan deltage i Verdensmesterskaberne i Fodbold. At deltage i Melodi Grand Prix kan yderligere bidrage til at skabe anerkendelse og respekt omkring den palæstinensiske kultur og identitet. Det er vigtigt i en tid, hvor befolkningen i Palæstina føler sig mere marginaliseret end nogensinde.

Melodi Grand Prix er mere end blot en sangkonkurrence. Det er en vigtig platform for kulturudveksling og for at skabe forståelse og tolerance mellem mennesker. Derfor: Vær med til at sikre, at Palæstina kan deltage i Melodi Grand Prix allerede næste år.

Christian Friis Bach
International Chef i Folkekirkens Nødhjælp

Fortolkning og tekst

Fortolkningen er vigtigere end teksten, kundgør Roskildebispen, og tanken flyver tilbage til den vantro pastor Grosbøl, som blev kaldt til kammeratlige samtaler hos selvsamme bisp. Hvem af de to var det nu, der var teksten, og hvem fortolkningen? Spørgsmålet er ren retorik. Det handler alene om magt, og hvem, der sidder på den, og dermed på fortolkningen, aflæses af, hvor mange kors, der bæres - på brystet naturligvis.

Er der nogen, der har et vognlæs elastikker, så har jeg manden, der kan sælge dem i metermål.

Claus Heinberg
Brumleby

Medier er magt

Hvis f.eks. Patientforeningen havde fået lige så meget omtale i den licensbetalte sender, så havde vi fået endnu flere medlemmer end Ny Alliance.

Erik Bach
formand for Patientforeningen

Dragsdahl og PET
Informations artikel i weekenden om PET's og min diskussion om kilder til diverse oplysninger om min artikel om Jørgen Dragsdahl i januar 2007 bygger ensidigt på PET's fremstilling af sagen.

Det oplyses således ikke, at jeg havde forelagt artiklen til godkendelse hos PET allerede i september 2006.

Det er ikke rigtigt, at PET først i sin vurdering af sagen den 30. april udviser stor forståelse for, at der ikke findes entydige og klare regler om, hvad der kan offentliggøres i et forskningsprojekt. Det har PET og jeg (og alle andre undtagen Information) været klar over hele tiden.

Det er heller ikke, som Information lader forstå, statsministeren, som personligt uddeler adgangstilladelser til PET's og andre arkiver. Det er ganske vist en forestilling, som Socialdemokratiets retspolitiske ordfører forsøger at bilde befolkningen ind, ligesom han offentligt har påstået, at jeg har en betinget dom, altså er straffet. Han er ganske utroværdig.

Mærkeligt nok interesserer det ikke Information, at bladets gamle medarbejder af PET anses for at have haft så ringe offentlig betydning, at det ikke berettigede til en offentlig omtale af PET's karakteristik af ham som agent.

Bent Jensen
professor, dr. phil.

Sorg eller kondolence
"Den største sorg i verden her, er dog at miste den man har kær." Replikken falder i Blichers Hosekræmmeren, og her er der virkelig tale om den ultimative sorg. Cecilie har mistet sin elskede.

Derfor er det også med stærkt ubehag, jeg efter den seneste danske soldats ulykkelige død i Irak hører statsministeren og Bendt Bendtsen udtrykke henholdsvis "den største sorg" og "stor sorg" i samme anledning.

Pardon my friends, men gu' gør de ej. De føler måske et vist ubehag og måske lidt angst for de kommende opinionstal, men sorg er reserveret de pårørende og kammerater og skal ikke postuleres! Sorg er det mørke, der sænker sig, når et elsket menneske pludselig ikke er mere.

Kunne man for fremtiden bede de pågældende herrer, som i høj grad er medansvarlige for døde danske soldater i både Irak og Afghanistan, at nøjes med en kondolence og eventuelt give udtryk for medfølelse.

Det er vel for meget forlangt, at de siger undskyld!?

Nis Rasmussen
Hundested

Merkels uskyldige spørgsmål
I anledning af det skrantende EU's 50-års jubilæum har kansler Angela Merkel stillet medlemslandenes repræsentanter 12 spørgsmål som led i genoplivningen af den af den franske og hollandske vælgerbefolkning vragede EU-forfatning.

Kansler Merkel spørger blandt andet om, hvordan landenes repræsentanter stiller sig til at droppe de artikler i forfatningen, der refererer til EU's symboler. Tilsyneladende ganske uskyldigt, men også kun tilsyneladende.

For kansler Merkel spørger også, om det er muligt at ændre terminologien i forfatningen uden at ændre det juridiske indhold og således finde på nyt navn til traktaten, EU-lovene og titlen på EU-udenrigsministeren. Efter planen har regeringerne skullet svare på kanslerens spørgsmål ved konsultationer mellem den 23. april og den 4. maj 2007.

Spørgsmålene har ikke fyldt meget i pressen. Regeringens svar endnu mindre.

Det er naturligt at stille spørgsmål om, hvad regeringen har svaret det tyske formandsskab? Og hvor har regeringen så hentet sit mandat? Har støttepartiet, Dansk Folkeparti, leveret mandatet? Meget tyder på, at EU's regeringschefer for alt i verden vil gennemføre en traktat, en forfatning, der i indhold er identisk med den forkastede EU-forfatning. At det vil ske uden demokratisk debat, synes underordnet.

Peter Mikkelsen
bestyrelsesmedlem i Udfordring Europa

Reddede min weekend
Lige da jeg troede, at jeg var meget alene vedrørende mine holdninger til ligestilling mellem kønnene og den altdominerende kønsliggørelse, som vi udsættes for dagligt og i alle livets gøremål, dukker to dejlige kvinder op i Paradoks (fredag den 11. maj). Jeg overdriver ikke ved at sige, at I reddede hele min weekend med jeres argumenter og klarsyn!

Johanne Myginds analyse af Familie- og Arbejdslivskommisionens forslag indeholder mange gode kommentarer, der kan tåle at blive husket på mange gange.

Især 'reminderen' til feminismens vision af et samfund, hvor både mænd og kvinder deler husmoderens og lønarbejderens arbejde frem for at knokle på fuld tid og ud- eller benytte os af andre til at gøre det kedelige arbejde for selv kun at interessere os for os selv og vore egne, er en væsentlig pointe, som let risikerer at forsvinde i markedskræfternes ukrænkelige navn.

Af mig får du roser, Leonora Christina Skov, fordi du er skarp, du er modig, du bliver ved, du tør være vred, indrømme, at du er et seksuelt væsen og gøre op med provinsialismens kvælende normer. Jeg er ikke altid enig, men vil til enhver tid tage dine (og andre feministers) argumenter seriøst, hvilket vel egentlig er det sværeste ved at være feminist - at blive lyttet til, taget alvorligt og føle sig værd at diskutere med!

Henriette Stampe
stud.mag. i pædagogik og kønsstudier

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu