Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
30. maj 2007

Gode og onde staters atomvåben

Tak til Rune Lykkeberg for artiklen 'Den rigtige side' i Informations Refleks 26. maj. I årevis har jeg efterlyst en sådan vurdering af hykleriet omkring 'gode' og 'onde' staters atomvåben.

Godt, at få påpeget de gamle atommagternes ulidelige dobbeltmoral, når de forarges over Irans eventuelle planer om a-våben, mens de selv bugner af og nyudvikler a-våben, skønt de alle har lovet af afskaffe dem!

Aase Bak-NielsenNibe

Brændende broer

Mine partifæller Anne Grethe Holmsgaard og Margrethe Auken har i Informations spalter en intens diskussion med Enhedslisten om venstrefløjens internationale strategi. Og det er helt fint.

Men når de 29. maj tilsviner medlemsskab af Europaparlamentets venstrefløjsgruppe GUE - af Auken og Holmsgaard kaldet 'kommunistgruppen' - påkræver det vidst en korrektion.

Grupperne i Europaparlamentet er brogede skarer, som ofte er mindst lige så tekniske som de er politiske fællesskaber. Mange af SF's gode venner som svenske Vänsterpartiet og græske Synaspismos er medlem af GUE.

Og SF's norske forbillede, regeringspartiet Sosialistisk Venstreparti, er såmænd også associeret medlem af 'kommunistgruppen'. Og SF selv ville også have været medlem af GUE, hvis partiets hovedbestyrelse havde fået sin vilje. Men i sidste ende bestemmer parlamentarikerne den slags, og Margrethe Auken træf et andet valg end SF.

Auken og Holmsgaard kan sagtens fortsætte deres opgør med Enhedslisten i Informations spalter. Men de bør overveje hvilke broer de brænder på vejen.

Kasper Bjering Jensenmedlem af SF's Hovedbestyrelse

Svar til Marie Heinskou

I bedste fald har du med din Påtale i Information 26.-27. maj helt misforstået vores kommentar (Information 23. maj). Ganske vist citerer du os rigtigt nok for at skrive, at, "prostitution gør sexuallivet til et økonomisk mellemværende og kvinder til en brugsting, der kan sælges og købes", men i værste fald fordrejer og misbruger du os derefter til fremme af Seksualpolitisk Forums interesser uden overhovedet at forholde dig til essensen af vores kritik.

Der er nemlig ikke tale om en kritik af fri sex mellem voksne mennesker, men af sex i form af 'et økonomisk mellemværende' med f.eks. fænomener som trafficking til følge. Meget a propos har Amnesty International blandt de centrale kritikpunkter i sin årsrapport for 2006 kritiseret Danmark for ikke at gribe ind over for vold mod handlede kvinder (Politiken 24. maj).

Hanne Hostrup og Bente Thygesen hhv lic.psych. og cand.psych.

Stakkels Henrik Nordbrandt

Man kan stille spørgsmålet: Hvad er der i det offentlige rum? Svaret er ganske nemt: Der er alt det, som ca. 5 mio. frie danskere bringer ind i dette offentlige rum.

F. eks. er der mange, der interesserer sig for sport, og derfor er der meget sport i det offentlige rum.

Der er selvfølgelig også mennesker, der ikke kan fordrage sport, men de bliver nødt til at finde sig i, at det offentlige rum er fyldt sport, for de kan jo ikke forbyde sport i det offentlige rum og dermed begrænse de sportsinteresseredes frihed.

Det samme er tilfældet med religion. Fordi der er så mange, der dyrker religion, vil religion altid fylde en hel del i det offentlige rum.

Og det harcelerer Henrik Nordbrandt så over i Information 19. maj, men man kan kun sige til ham: Det er godt nok synd for dig, når du nu ikke kan fordrage religion, men du bliver nødt til finde dig i religion i det offentlige rum, så længe vi lever i et land, hvor der er ytrings- forsamlings- organisations- og religionsfrihed.

Og i øvrigt: Hvis Henrik Nordbrandt kan frabede sig religion i det offentlige rum, så kan andre med lige så stor ret frabede sig religionskritik i det offentlige rum, og alle mulige mennesker kan frabede sig alt muligt i det offentlige rum, som de nu lige tilfældigvis ikke kan lide. Til sidst vil der ikke være andet tilbage end den daglige vejrudsigt.

Ole Reuss SchmidtKastrup

En lang historie med HUSET

Dette er en opfordring til byrådet til at genoverveje lukningen af HUSET i Århus. Dette jo selvfølgelig også fordi at jeg læser i dagspressen at der er fundet et overskud på 473 millioner på kommunens budget.

Det allerførste jeg lavede på HUSET var en lang rød og violet nederdel farvet med voksbatik. Mange, mange af mine ansøgninger om udstillinger og legater er blevet skrevet på HUSETS elektriske skrivemaskiner, og senere på edb værkstedet. Mørkekammeret har jeg brugt meget; først til at arbejde med sorthvide fotos og senere til at arbejde med fotopolymergravure. Mange plakater til udstillinger har jeg lavet her. Nogle er trykt på trykkeriet og en enkelt er lavet som silketryk på atelieret. I Træværkstedet har jeg fået hjælp til at lave store rammer til at spænde lærred op på. Da MUSIKTEATERET var en del af HUSET har jeg hørt utallige gode koncerter der. Jeg har udstillet i MUSIKTEATERET og på TRAPPEGALLERIET.

En lukning af HUSET vil være et forfærdeligt savn. HUSET bliver brugt af rigtig mange indvandrere og bliver således et mødested for mange kulturer. HUSET er et sted hvor den kultur der eksisterer, ikke er en nyderkultur, men en kultur hvor du selv skal være aktivt skabende. Det er vigtigt at HUSET består, enten i sin nuværende form, eller at der bliver mulighed for at alle værkstederne kan bevares samlet.

Birthe Reinau maler og grafiker

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu