Læsetid: 4 min.

Forandringens vinde blæser i Tanzania

Morogoro ligger for foden af Ulguru-bjergene. Her bor bl. a. walguru-folket, hvor det er kvinderne, der har det store ord at skulle have sagt i alle sager
14. juni 2007

MOROGORO - Områdets historiske berømmelse synes primært sikret ved, at det ligger overskrævs på den gamle arabiske rute, ad hvilken Stanley, da han drog ud for at finde Livingstone. I nyere tid har Ulguru-bjergene, som troner mageløst smukt over byen Morogoro, desuden været træningsterræn for sydafrikanske ANC's partisaner.

Hvorom alting er har jeg en svaghed for Morogoro og omegn. Jeg besøgte byen første gang for 40 år siden, og jeg husker, at min chauffør insisterede på at køre i den forkerte side af jordvejen. Det betød ikke noget dengang. Nu, på en bredere, nyasfalteret vej i tjærebeton, er trafikken tæt.

Muslimer og kristne, indere, afrikanere og arabere færdes og lever tilsyneladende gnidningsløst blandt hverandre. Sukkerrør, kaffe, bomuld, solsikkeolie, hirse og majs foruden fødevareforarbejdelse og mindre fremstillingsvirksomhed har for alvor sat byen på landkortet i Tanzania - et nation, hvis vækstrater i en årrække har ligget stabilt på seks procent og forventes at nå op på nydelige syv til næste år.

Denne gang er jeg tilbage for at lede et fire dages kursus finansieret af USAID og organiseret af ngo'en Pact i samarbejde med Media Institute for Southern Africa. Efter at have vist dem Watergate-klassikeren Alle præsidentens mænd og belært dem om nødvendigheden af altid at sikre sig belæg i flere kilder og tjekke kendsgerningerne, sendte jeg dem af sted for at afdække nogle af de historier, jeg aldrig selv har haft tid til at skrive.

Kvinderne styrer

Omegnen her byder på lidt af et stykke succesrig postmodernisme: Det er i sandhed kvinderne, der har bukserne på i waluguru-folket. Al arv går igennem den mødrene slægtsgren, og kun døtre kan arve. Piger værdsættes mere end drenge, når nye børn kommer til verden. 'Husmoder' er her et ukendt begreb. Mænd har ikke andet valg end at være deres hustruer tro - i modsat fald vil disse forlange og opnå øjeblikkelig skilsmisse, som vil medføre, at manden fortaber sin ret til at være medejer af hus, jordlodder foruden forældreretten til børnene. De eneste mænd, som har en vis status er kvinders storebrødre.

Da mine studerende kom tilbage, stillede jeg dem to spørgsmål: Er mændene lykkelige? Mindre og mindre, lød svaret. De foretrækker nu i stigende grad at gifte sig med ikke-waluguru-kvinder. Er der færre aidstilfælde? Det vidste de ikke, men de har nu fået to måneder til at forberede en opfølgningsartikel og finde svaret, før jeg er tilbage igen.

At finde frem til sandheden om børnedødeligheden i dette område er vanskeligere. Dr. Pascal Mbena, embedslæge i Morogoro, hævder, at den er hastigt faldende, men lokale og regionale eksperter påstår, at den tværtimod er markant stigende. Angea Ndomba fra Umati - en lokal ngo, der arbejder for børn og deres sundhed - insisterer på, at dødeligheden for såvel børn som deres mødre vokser på grund fattigdom, uvidenhed om hygiejne og sundhed og ringe transportfaciliteter til sundhedscentrene.

At antallet af trafikdræbte stiger kan der til gengæld ikke herske tvivl om. Vi interviewede lokale taxichauffører, som fortæller, at mange unge trafikanter er under indflydelse af alkohol og marijuana. Alle taler tillige om politikorruption. Imod passende bestikkelse vil politiet se de anden vej i tilfælde af hensynsløs kørsel eller nedslidte dæk. De lokale busselskaber klarer den 200 km lange tur til Dar es Salaam på to timer imod normalt to en halv.

Præsidentens fortjeneste

Morogoro var førhen berygtet for sine mange væbnede røverier. Mine unge reportere kunne dog glædestrålende melde tilbage, at kriminaliteten er for hastigt nedgående. Mange af dem henviste her til den indsats, Tanzanias præsident, Jakaya Kikwete, der overtog magten for 18 måneder siden, har ydet. Han har gjort ganske meget for at reformere politiets arbejdsmetoder og et konstant omkvæde er, hvordan politiet er blevet stadig mere tjenstvillig og åben over for offentligheden. Den lokale politidirektør og hele den øvrige politiledelse har således oplyst deres mobilnumre offentligt.

Antallet af aidssyge og hivsmittede falder støt i Tanzania, men ligger stadig på et uacceptabelt højt niveau. Bill Gates' Global Fund, giver bistandsmidler til slægtninge såsom bedstemødre til forældreløse børn, således at de kan købe tøj, skolebøger og andre fornødenheder. 4.686 familier er begyndt at modtage disse støttebetalinger. Desværre ser byens og de lokale ngo'ers demokrati ud til at lægge beslag på en stor del af Gates-fondets penge, og alt for mange organisationers medvirken i distributionsarbejdet har ført til en betydelig grad af forvirring.

Hvad angår erhvervslivet her i Morogoro er der entydigt gode nyheder. Økonomien spinder af sted. En irriterende beskatning af handel er blevet frafaldet. Det samme er reglen om, at virksomheder skal have fornyet deres licens hvert år for at kunne fortsætte.

Det bliver sent på denne sidste aften. Vi er forsamlet i Pema Bar. Kun vi mænd er tilbage til at danse med os selv. De kvindelige journaliststuderende ser ud til at være smuttet hjem. De ser ud til at have inddrukket den lokale kultur og vil selv bestemme, hvad de har lyst og ikke lyst til at gøre.

Jonathan Power har været tilknyttet International Herald Tribune i over 20 år og leverer faste klummer med udenrigsstof til over 20 aviser i hele verden, deriblandt Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu