Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
14. juni 2007

Bureaukratisering af folkeskolen

Ritt Bjerregaard og Jan Andreasen giver i kronikken 12. juni et ganske godt billede af problemerne med bureaukratisering af folkeskolen. Men jeg synes ikke de vedkender sig det ansvar socialdemokraterne har for den udvikling. Efter at partiet op til sidste folketingsvalg valgte at overtage venstres skolepolitik for at forhindre at Mogens Lykketoft skulle dumme sig i dueller mod Anders Fogh, har Antorini og resten af folketingsgruppen beredvilligt lagt stemmer til forringelserne i folkeskolen. Det skulle da være glædeligt, hvis kronikken er et første tegn på at partiet er kommet til fornuft og er på vej med en ændret politik på området.

Jørn KokkendorffÅrhus V

Troen på hobby

Der har været en del indlæg fra folk, der mener, at verden ville blive bedre hvis hobbyer kunne afskaffes.

Herimod indvender flere hobbyister, at det er helt umuligt ikke at have en hobby, og at de der hævder, de ingen har, i virkeligheden har det som hobby. En særlig vinkel tilføjes af golfspillere, som hævder at golf, i modsætning til alle andre hobbyer, slet ikke er en hobby - mens det ikke at spille golf naturligvis stadig er.

Det er rasende interessant at følge med i.

Poul Erik HornstrupFrederiksberg

Københavns dårlige rygte

"Vi var meget skuffede over København", fortalte et amerikansk ægtepar mig for et par dage siden. "Der var så utroligt snavset, og vi havde ellers en forestilling om Danmark som et rent og ordentligt land", tilføjede de. De var på besøg i Skagen som gæster på krydstogtsskibet 'Rotterdam', der nu lå for anker uden for havnen.

Jeg måtte give dem ret. Sådan oplever jeg også København, når jeg med jævne mellemrum kommer på besøg.

Som guide på en bustur til Grenen, Den tilsandede Kirke mv. kunne jeg så mildne deres indtryk af et beskidt Danmark, eller rettere sagt: Skagen kunne. Solen skinnede, det blæste lidt, det hvide sand lyste, og havet omkring Jyllands yderste spids var stribet i blå og grønne nuancer. Alt var rent og smukt, intet affald var at se nogen steder. Selv havnekajen, hvor tender-bådene fra 'Rotterdam' lagde til, var pæn og ryddelig. Og den kaj ligger vel at mærke midt i den arbejdende fiskerihavn og ikke - som i København - på det fornemme Langelinje.

Klaus Bondam snakker 13. juni i et læserbrev om en målsætning for København som Europas reneste hovedstad i 2015. Til den tid har Danmark - og dermed indirekte også Skagen - for længst helt mistet sit ry som et rent land at være turist i. Desværre går det langt hurtigere at få et dårligt ry end at genoprette et godt.

Beth Grothe Nielsenturistguide i Skagen

Vi savner venstrefløjen i EU

"Der er brug for EU-skeptiske partier". Den frase trætter mig noget. Man hører den jævnligt fra modstanderne og skeptikerne. Ikke overraskende, for de skal jo retfærdiggøre deres eksistens. Men ifølge dem skal man konsekvent anbefale et nej til traktatændringer, hvis man vil gøre sig fortjent til titlen 'EU-skeptisk'.

Dermed er jeg udelukket fra at være kritisk eller skeptisk. I hvert fald i den optik. Men den måde at tænke på er bare ikke holdbar.

Venstrefløjen har hårdt brug for, at flere kommer ind i den daglige politiske kamp i stedet for at stå på sidelinjen og råbe op. Vi får kun et bedre skamfund, hvis vi kæmper. Og definitionen af et godt samfund er altså forskellig, alt efter om man er borgerlig og eller ikke er borgerlig.

Kampen om fremtiden foregår i kommunen, i regionen, på Christiansborg - men bestemt også i Bruxelles. Og for tiden har de borgerlige altså flertal både på Christiansborg og i EU.

Og netop det gør mig til både Danmarks- og EU-skeptiker - for nuværende i hvert fald. For jeg er yderst skeptisk over for de beslutninger, der træffes begge steder. Ikke pga. hvor beslutningerne træffes, men fordi indholdet af beslutningerne er borgerlige.

Socialdemokraterne kæmper for solidaritet, for lige muligheder og rettigheder, hvor end vi har chancen.

Og mulighederne er til stede i Bruxelles. Vi 'røde' kæmper dagligt mod de 'blå' om strejkeret, forbrugerrettigheder og et solidarisk sundhedssystem.

Jeg ville ønske, at hele venstrefløjen kæmpede med i stedet for at være 'EU-skeptiske' uden at gøre en forskel! Og jeg ville ønske at venstrefløjen lagde frygten for at beslutningerne træffes i Bruxelles væk og i stedet for indså at kampen skal tages flere steder. Både i Danmark og i EU.

Christel Schaldemose medlem af Europa-Parlamentet (S)

Wrede Winther

Efter læsning af Bent Winthers wrede leder tirsdag 12. juni er jeg, som tidligere Det Radikale Venstre nu Ny Alliance, skamfuld over at partiets truimvirat ikke for længst har pareret ordre fra hoben af politiske journallister og spinnere: i stedet for et grydeklart program og retligt bindende statsministerudpegning som passer ind i reguladetrien og den boksagtige orden som skriverne med rette forlanger - efterlader Khader et frygtindgydende åbent felt foran sig og NA.

Det er uartigt og skræmmende og burde vel ret beset forbydes ved en parlamentarisk særlovgivning.

Ordning muss sein og partierne skal køre til tiden og ifølge køreplanerne. Alt andet er undergravende kaos.

Mon ikke pressens minister vil være hjertelig enig med Winther og de andre skrivere ?

Jacob RueMelby

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu