Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
21. juni 2007

Hegeler overvurderet

Steen Hegeler og andre forkæmpere for sexuelt frisind gjorde en stor og nyttig indsats med at bryde tabuer i 60'erne og 70'erne. I 80'erne kom der en ny bølge, hvor bl.a. Eske Holm forsøgte at få mere sanselighed og kropsbevidsthed ind i den seksuelle debat. Mere langsom sex, mere sanselighed, flere kærtegn, færre apparater! En underbetonet synsvinkel, som vist for tiden kun overlever i sexologisk parterapi. Nu kommer du på banen igen, Steen Hegeler, men skuffer fælt. Ligeså klar din/jeres kamp var for frisind og liderlighed, ligeså uklart er dit ærinde nu. Min sjæl, hvad vil du mere? I har jo sejret ad helvede til- Det autoriserede danske samleje er for længst blevet til en oplevelsestur med tilhørende maskinpark - hvis man vil.

Jeg kan heller ikke se nogen hæmninger i det offentlige rum. At nogle anfægter dit forsvar for prostitution, burde vel ikke undre dig som psykolog. At have sex uden lyst, er kedeligt eller endog intimiderende. Men man kan gøre det eller lade være, hvis man har sin frihed til at vælge. Det har man ikke, hvis man skal leve af det. Ja, det er også ydmygende at arbejde for mindstelønnen ved kasselinien eller ved gulvspanden. Samfundsmæssig økonomisk ulighed er uetisk. Moral, herunder sexualmoral, kan altid diskuteres og ændres. Men ordentlig etik er grundlæggende. Jeg har overvurderet dig - jeg troede, at du og dine proselytter kunne skelne.

Åse Christiansencand.psych.

Copydan svarer

I et læserbrev i Information weekenden 16. - 17. juni efterlyser Hanne Schmidt en forklaring på, at hun har fået vederlag fra Copydan. Informations Adm. Direktør Henrik Bo Nielsen giver selv en fin forklaring, men henviser i øvrigt til Copydan for en mere detaljeret forklaring.

Den kommer her: Du har fået udbetalt 2500 kr., fordi din kommentar indgår i et opgavehæfte til Handelsskolernes enkeltfagsprøve i dansk. Et udklip af din kommentar til en enkelt skoleklasse havde kun udløst et ganske lille beløb og ikke tilnærmelsesvis en sum af den nævnte størrelsesorden. Grunden til at du har fået udbetalt penge er, at du selv 24. maj 2007 via et tilmeldingsskema (inklusiv bankoplysninger) har bekræftet overfor Copydan, at det er dig som har skrevet den pågældende kommentar. Publikationsformen fremgår endvidere af den udbetalingsspecifikation som du har modtaget. Vi har derfor formodet, at du ønskede udbetaling for brug af din kommentar i eksamensopgaverne.

Læserbreve og kortere kommentarer udløser normalt ikke vederlag fra Copydan, mens længere indlæg og artikler gør. Copydan skelner imidlertid, som også nævnt af Henrik Bo Nielsen, ikke mellem folk, der faktisk lever af at skrive tekster og tekster begået af 'almindelige' samfundsdebatører. Det skyldes, at alle publicerede tekster af en vis størrelse og omfang er dækket af ophavsretten. Det, at skolerne betaler vederlag for at kopiere bøger og aviser m.v., skal ses som kompensation til forfattere og udgivere for, at skolerne ikke køber originalmaterialet. Vederlagene udbetales - som i dit tilfælde - direkte til dem, der er blevet kopieret. Dermed bidrager betalingen til ny produktion af kunst, viden og underholdning til gavn for os alle herunder også skolerne.

Du er naturligvis altid velkommen til at frasige dig retten til at modtage vederlag fra Copydan eller tage en snak med os, hvis du ønsker yderligere oplysninger om udbetalinger og kopieringsaftaler.

Niels Holm-Svendsen chef for Tekst & Node

Spørgesvar

I Synspunkt 19. juni giver Bent Pedersbæk Hansen (BPH) udtryk for en vis bekymring over den stadig mere udbredte brug af engelske begreber i det danske sprog. Jeg vil gerne komme med mit beskedne bidrag til en opbremsning af denne tendens, selvom der ikke er tale om et decideret teknisk fagudtryk i stil med dem, BPH har i kikkerten.

Jeg har egentlig altid ment, at interview var et fjollet ord, at anvende på dansk. Substantivet interview giver mere forståelse, hvis det erstattes af 'spørgesvar', som er kombinationen af den handling, der ligger bag, og det resultat, der kommer ud af handlingen. "Statsministeren har nu omsider indvilget i at give det længe ønskede spørgesvar."

Det tilsvarende udsagnsord kunne meget passende være at spørgesvare. "Journalisterne på Information vil fra dags dato gå over til at spørgesvare i stedet for at interviewe". Ordkonstruktionen strider sikkert mod alle mulige grammatiske konventioner, men det er til gengæld selvforklarende i en dansk forståelsesramme.

Lars BerthelsenHillerød

Afrikas problemer

Til Paul Colliers synspunkt om Afrika 18. juni har jeg denne bemærkning: Det er rigtigt at flere penge alene ikke kan løse Afrikas problemer. Det er også rigtigt at truende interne uroligheder er et konstant problem. Men hvorfor forbigå den måske vigtigste årsag til disse uroligheder, nemlig befolkningsvæksten.

I ethvert land med høj befolkningsvækst og et deraf følgende stort antal unge mænd uden gode fremtidsudsigter, er risikoen for voldelige oprør overhængende. Desuden er stor befolkningsvækst en stor hæmsko for den økonomiske vækst.

Vi hørte om hungersnøden i Niger i 2005. Men ingen fortalte samtidig, at Niger har de højeste børnetal i verden. Hvorfor forbigår man den oplagte sammenhæng mellem de to fænomener?

Hvis man af et ærligt hjerte ønsker forbedringer i Afrika, kommer man ikke uden om at tage fat på befolkningsvæksten som et hovedtema - ved siden af de andre vigtige temaer.

Kaare Fog Veksø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her