Læsetid: 2 min.

Jagten går ind

Debat
25. juli 2006

Jeg kunne ikke lade være med at aktivere mit tastatur, da jeg læste artiklen "Regeringen styrker jagten på arbejdskraft" i Information den 18. juli, hvor også sekretariatschefen i Arbejdsmarkedsstyrelsen siger, at han specielt undrer sig over skolelærerne. Det er vi flere, der gør. Kanon god idé med samtaler, rådgivning og aktivering, blot bør målgruppen omfatte de mange forskellige aktører, der opererer inden for folkeskolen og bl.a. har ansvaret for rekrutteringen og ansættelsen af lærere. Nytænkning og omstillingsparathed har her trange kår, og en tiltrængt faglighed hentet uden for branchen er ikke en kvalitetsparameter, man åbenbart har tænkt sig at tage hensyn til, men snarere gør alt for at modarbejde. Efter henved 30 års ansættelse i dansk erhvervsliv er dette noget af en øjenåbner. I lærerbranchen hersker rendyrket Dannarks Lærerforening-nepotisme og anden utidssvarende fagforeningsdespotisme, som giver stærke mindelser om diktatoriske samfundsforhold i en hedengangen stat i det sydlige udland. Hvem husker ikke den symptomatiske lejlighedsskandale for ikke så længe siden.

Forgæves jagt på job

Paradoksalt nok eksisterer der stadigvæk anakronistiske tidslommer i samfundet, hvor en enkelt fagforening har afgørende indflydelse på læreransættelser, sidder med ved bordet under ansættelsessamtaler og ser ud til mere eller mindre at have tiltusket sig visse former for eksklusivaftaler med offentlige arbejdsgivere. At kommunalbestyrelserne siger, at de har uddelegeret ansættelserne til de enkelte skoleledere m.fl., gør kun indflydelsen og afhængigheden større. I de forgangne henved tre år har jeg, med en bachelor i ingeniørvidenskab og en efterfølgende meritlæreruddannelse med topkarakterer i pædagogik, forsøgt at opnå ansættelse, men forgæves. Det er ikke kvalifikationer skolevæsenet her i byen mener at kunne gøre brug af til undervisning på en 10.-klasses skole. Måske er man ikke en gang i stand til at afkode et professionelt CV eller læse et eksemplarisk eksamensprojekt med positivt sind uden at komme i konflikt med Janteloven. Akkvisitive tiltag gennem flere år, herunder et nødvendigt møde med den ansvarlige skolechef, har udelukkende medført en tidsbegrænset deltidsansættelse som vikar og kun efter en ren økonomisk kommunal kassetænkning, fordi intet ordinært medlem af DLF øjensynligt gad påtage sig dette yderst attraktive otte-måneders vikarjob. Kompetente, veluddannede og myndige borgere må her se al snak om fleksibilitet og mobilitet på arbejdsmarkedet gjort til skamme. Skolesystemet er så rigidt og selvfedt, at navngivne skoleledere ikke holder sig tilbage for at udvise total mangel på empati og almen dannelse, og som enkeltpersoner desværre får mulighed for at sabotere ethvert beskæftigelsesmæssigt tiltag, samfundet og regeringen mener er nødvendige for en gruppe borgere, der i øvrigt selv har afholdt betydelige personlige og økonomiske omkostninger ved at tage flere uddannelser. Så her kan man kun undre sig og forsigtigt spørge - hvad vil I gøre ved det? Med I menes bl.a. beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen og undervisningsminister Bertel Haarder. Imens er undertegnede naturligvis til rådighed som blot én af de mange, der gerne vil, men åbenlyst ikke kan få lov.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Leif Højgaard

The Answer is blowing in the Wind...

Tjah, Leif - herskaberne svarede naturligvis aldrig ...

Steffen Gliese

Det er et mærkeligt uddannelsessystem, hvis man ikke efter studentereksamen skulle være kompetent til at kunne vikariere på de første syv klassetrin.

Leif Højgaard

Peter - du skrev vist engang at kvaliteten af undervisninger en faldet støt siden 60'erne. Jeg mener at du sammenlignede den nuværende studentereksamen med den daværende Realeksamen. Og det undrede mig såre at erfare. Du må jo vide det med dit inside kendskab. Men hvor skal man klage henne i sådanne sager. Tilsyneladende kører dette undervisningssystem som en selvstændig stat i staten. Måske er årsagen når det kommer til essensen at uddannelsystemet ikke er et udtryk for kvalitet men en legalisering af et begrænsende filter for at kunne styre tilgangen til de besluttende stillinger i samfundet. Der er jo ikke grænser for hvor mange papitrer og attester man skal være i besiddelse af som menig dansker, hvorimod en primitiv stilling som f.eks nationalbankdirektør flux kan besættes af en så lav uddannelse som en cand.oecon i virkeligheden og med et spinkelt praktisk erfaringsgrundlag udgør - når blot personen har de rette venner eller kommer i de rette indercirkler eller loger i samfundet. Det er nok her hunden ligger begravet.

John Vedsegaard

Dine spørgsmål er gode men, der mangler konkrete løsninger, hvis du vil have politikere til at forstå det.

Samtidig skal dine løsninger være så simple at en
femte klasse kan forstå det, ellers kan politikerne ikke følge med.

John - det var ikke min hensigt, at få netop disse to parodier på en politiker til at forstå noget som helst, hvem vil i øvrigt kunne det - men at udlevere dem og deres selvhøjtidelige ignorans til latteren ...