Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
11. juli 2007

CEPOS og Information

Som mange andre blev vi noget overraskede, da et læserbrev af N.H. Clausen gjorde os opmærksomme på, at Morten Hesseldahl er medstifter af CEPOS. Det undrer os yderligere, at dette ikke er nævnt i Palle Weis' præsentation (Information den 13. juni) af bladets nye direktør.

Er det som led i sommerserien om konspirationsteorier, man giver læserne en udfordring?

Medstiftelse af CEPOS må være noget, der skal forklares på linje med tidligere stalinisme eller at bære tørklæde. Hvis Information kan bruge krudt på at udfritte Asmaa Abdul Hamid om ligestilling, fri abort m.m., så er det mindste, man som læser kan forvente, at bladets nye direktør udspørges om sit forhold til denne sekteriske (tænke)tank. Vi glæder os til blandt andet at høre om Hesseldahls forhold til ulighed, det frie markeds velsignelser og det økonomisk rationelle individ.

Christoph Ellersgaard, Anton Grau Larsen og Johanne RaskMøller København

Svar: Information ledes af en dobbeltledelse med en ansvarshavende chefredaktør, der har ansvaret for det redaktionelle indhold, den redaktionelle udvikling, strategi og linje. Og en direktør, som har ansvar for bladets økonomi og desuden er direktør for hele koncernen. Der er, som det gør sig gældende på andre aviser med lignende ledelsesstruktur, vandtætte skotter mellem de to funktioner. Morten Hesseldahl er ansat som direktør på Information med ansvar for den kommercielle strategi og de driftsmæssige sider af virksomheden. Et blik på hans hidtidige meritter som direktør for senest Bonniers Forlag vil afsløre, dels at han har stor erfaring i at drive kreative medievirksomheder med succes, dels at hans holdninger i øvrigt ikke har haft indflydelse på hans publicistiske holdning eller udgivelsespolitik.

Palle Weis
ansvarshavende chefredaktør

Flad skat virker modsat

En skattenedsættelse til 40 procent, som Ny Alliance har foreslået, vil ikke samlet give flere arbejdstimer, men færre. Det er sandsynligt, at nogle vil blive fristet til at arbejde mere ved en skattenedsættelse, men da mange føler et stort pres for at få arbejdslivet til at fungere sammen med familielivet, vil det med stor sandsynlighed få flere til at se muligheden for færre arbejdstimer. En stor del af de højtlønnede har for øjeblikket så mange arbejdstimer, at det ikke i forhold til familien er forsvarligt at arbejde mere, og hvad skulle de dog også gøre det for, hvis de ved skattenedsættelsen vil få f.eks. 15.000 kroner ekstra om måneden til forbrug og samtidig har hus, to biler, fem fjernsyn, osv.

En stor del af arbejdstagerne, mellemindkomstgruppen (lærere, sygeplejersker o.s.v) og et meget stort antal med lavere løn vil kun få meget lidt ud af en flad skat på 40 procent.

De udgifter, vi har i den offentlige sektor, skal fordeles på en eller anden måde. Det er derfor et etisk/moralsk spørgsmål, hvordan vi deler omkostningerne. En nedsættelse af indkomstskatten til 40 procent vil ikke forbedre landets økonomi, men forringe den på grund af øget import af forbrugsvarer. Skattelettelsen vil samtidig skabe større forskel i levefod og ramme syge, børn og gamle hårdt.

Så lad de bredeste skuldre bære de største byrder. (Se www.folketanken.blogspot.com).

Jens Jørn Steiniche
Odder

Ligestillingen til livs

Som et svar på et indlæg, hvor jeg gør opmærksom på, at Asmaa Abdol-Hamid har givet udtryk for, at hun ikke vil kæmpe for lighed mellem mænd og kvinder, og at hun mener, at Koranen ikke indeholder undertrykkende udsagn, fremhæver Per Clausen i et indlæg i Information fra den 7. juli, at Asmaa Abdol-Hamid i de artikler, som jeg henviste til, går ind for lige rettigheder og muligheder for mænd og kvinder, og at hun mener, at dette er foreneligt med islam.

Tja, i læserbrevet i Kristeligt Dagblad fra den 5. september 2005, hvor hun tager afstand fra kampen for lighed mellem kønnene, skriver hun at "som muslim vil jeg i stedet opfordre kvinderne til at kæmpe for ligestilling mellem kønnene med forskellene taget i betragtning. Vi skal som forskellige køn ikke arbejde eller kæmpe for at indtage hinandens roller, men fordele arbejdet ud fra forudsætningerne med målet at supplere hinanden. Med islam bliver realiteterne taget i betragtning. Kønnene bliver set på som to forskellige køn med forskellige forudsætninger. Islam fordeler derefter opgaverne for dermed at komme ligestillingen til livs".

Men øjensynligt har Asmaa Abdol-Hamids kandidatur i allerhøjeste grad revolutioneret Enhedslistens syn på hvad det vil sige, at kæmpe for ligestilling og lige rettigheder for begge køn.

Karen M. Larsen
adjunkt

Broen og pengene

Selv om jeg ikke har den fornødne kapacitet til hverken at være finans-, skatte- eller trafikminister, så tænker jeg alligevel! Og jeg tænker: 37 (eller er det 57?) milliarder kroner for en lækker bro! Gud ved (tror jeg), hvor mange nye bus- og toglinier, vi kunne oprette for de penge? Eller i hvor lang tid, vi kunne tilbyde den arbejdende befolkning og pensionisterne og skolebørnene at kunne køre gratis med de offentlige, kollektive transportmidler?

Er der nogen, der har regnet på slige løsninger på problemerne med den alt for store biltrafik? Er vi blevet præsenteret for et sådant regnestykke?

Så er det måske bare mig, der ikke har haft held til at se det?

Michael Clante
Bagsværd

Private universiteter

Venstres videnskabsminister Helge Sander har lige gennemtvunget et antal universitetsfusioner - for at samle kræfterne og styrke det danske uddannelsessystem. Og nu vil Venstre lade private og udenlandske universiteter få del i taxameterpengene, så de studerende kan få nogle flere universiteter at vælge imellem.

Ved de, hvad de har gang i, eller råber de så højt og så meget, at de ikke kan høre, hvad de selv siger ?

Preben Hammer Jensen
Lille Egede

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her