Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
10. juli 2007

The Daily Show

Kunne vi få en forklaring på, hvorfor DR som en tyv om natten fra den ene dag til den anden i sidste uge fjernede The Daily Show fra sendefladen på DR2? Dette formidable, kritisk-satiriske program med Jon Stewart var et af de eneste tilbageværende lyspunkter i DR's triste deroute. Alt er væk. Ingen seriøs kulturformidling - (nej, jeg kunne ikke drømme om at bruge tid på Aftenshowet med de kunstigt opstemte studieværter eller Smagsdommerne, der skyder med fordomsfulde spredehagl, oftest om noget, de enkelte 'dommere' ikke har forstand på). Nyhedsformidlingen er, bortset fra Deadline, blevet til infotainment med lige dele kongerøgelse og vejrbåd og de ulidelige forskræp for egne programmer i både radio og tv, som Georg Metz og Julie Fabricius så velgørende kanonerer imod, har på mig den modsatte effekt: når de begynder på den hidsigt opgejlede reklame for dr.update, skynder jeg mig at slukke for P1. Den klassiske morgenmusik på P2 afbrydes af hektiske såkaldte 'kulturnyheder', seriøs formidling af jazz, verdensmusik, litteratur, billedkunst, teater er en saga blot, og jinglerne bimler overalt. DR er blevet til ét langt daily 'show', mens det rigtige Daily Show er forsvundet. Hvorfor skal jeg egentlig betale licens? Måske skulle man også stille spørgsmålet til regeringen - jeres såkaldte kulturkamp har snart taget livet af al kultur i DR. Det er til at græde over.

Christine Marstrandoperasanger, BA i kunsthistorie

Om grådighed!

Jeg kan helt tilslutte mig Informations leder Grådig af princip den 7. juli. Når afstanden mellem ejerskab og drift bliver afgrundsdyb, forsvinder forståelsen for den private ejendomsret, som vor samfundsform bygger på.

"Der skal være en mand på gården", sagde en af vore største landbrugs- og industrimænd, Flemming Juncker, ofte.

Der skal være en, der er ansvarlig. Ansvarlige og anstændige kan kun enkeltpersoner være. Anonyme kollektiver har ikke ansvar, de har kolde interesser.

Kapitalfonde er at ligne ved de meget omtalte sydamerikanske latifundieejere, der nød det søde liv i byerne og aldrig satte deres ben paa deres misrøgtede godser.

De har skabt forudsætningerne for mangen revolution, der førte de arme fattige mennesker fra asken i ilden, fordi de var et let bytte for agitatorer.

Sjovt nok er det ofte lønmodtagerkapital (pensionskasser), der ligger i kapitalfondene.

Lars Otto KristensenÅrhus C

Ti råd til Evensens nye parti

Ruth Evensen, der opnåede en vis berømmelse ved at demolere Nørrebros kulturcentrum, har bebudet, at hun nu vil have sit eget parti. Da jeg har haft lejlighed til at følge en partidannelse på allernærmeste hold, synes jeg, jeg vil bidrage med følgende:

1. Find et navn, der virkelig siger noget om den økonomiske politik, man har tænkt sig at følge, såsom Sandhedspartiet eller Antidiskriminationspartiet.

2. Lad være med at bekymre dig om, hvorvidt du har en landbrugspolitik eller noget, der ligner et program.

3. Lov skattelettelser.

4. Saml underskrifter. Bloker gaden og lad folk tro, de redder hvalerne.

5. Opstil mange kandidater - man behøver ikke at være cand. polit. for at være med, gymnasieelev eller auralæser er lige så godt. Hvis du har et halvt hundrede stykker med hver et hundrede familiemedlemmer, venner og bekendte, er de 5.000 stemmer hjemme.

6. Hvad er 'spærregrænse'?

7. Offentliggør en optimistisk prognose og tal meget om 'tungen på vægtskålen'.

8. Stil statsministeren et ultimatum - en million udbetalt kontant til alle folkepensionister, ellers er det ud!

9. Indklag Euroman for Menneskerettighedskommissionen for ikke at bringe et portræt af dig på forsiden iført Superman-kostume.

10. Undlad for resten af dit liv at forlade din lejlighed inden mørkets frembrud uden en papirspose over hovedet.

Resten vil jeg gemme til den bog, jeg planlægger at skrive med titlen: Partistiftelse for dummies. Hold øje med den på bestsellerlisten!

Erwin Neutzsky-Wulffforfatter

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu