Kommentar

Motorvejen frem

Debat
22. maj 2007

Her er et frisk eksempel på et stykke moderne politik og fremskridtsvenlig management.

I stykkets 1. akt fastslår miljøminister Connie Hedegaard på sin nye webside, www.1tonmindre.dk, at "Danmark er blandt de lande i verden, der udleder mest CO2 pr. indbygger". 10 ton om året i gennemsnit står hver eneste af os for, folk under fattigdomsgrænsen, spædbørn og oldinge medregnet. Heraf skyldes de seks ton vores personlige forbrug af varme, el, varer og transport.

"Vi er alle sammen med til at udlede CO2, når vi bruger varme og el, og når vi bruger benzin og diesel i vores biler," fortsætter ministeren sin folkeoplysning. "Vi bidrager også til CO2-udledningen, når vi køber mad og andre produkter, som det har krævet energi at fremstille. Men vi kan selv gøre meget for at mindske vores del af CO2-udledningen," hævder hun. Bl.a. ved at køre mindre i bil. Mere end to ton af vores klimaødelæggende CO2-udledning stammer nemlig fra vores personlige transport, meddeler websiden.

I 2. akt sidder vejdirektoratets direktør, Henning Christiansen, og studerer sin ministers webside. Hvad fører hans studier til? Ifølge Berlingske Tidende og Danmarks Radios sammenfatting til følgende under overskriften: "Motorvejsforstoppelsen fordobles. De danske motorveje er på vej mod total forstoppelse". Herligt, tænker man, det tidligere medlem af Venstresocialisterne, uddannet af miljøeksperterne på Roskilde Universitetscenter, har sandelig forstået budskabet: Biltrafikken på motorvejene må stoppes! Jo hurtigere desto bedre, for ifølge FN's klimapanel har menneskeheden kun otte år til at knække den ellers konstant stigende kurve af CO2-udledninger, om vi med nogenlunde sikkerhed skal undgå vippepunktet, hvor naturen selv tager over og med indbyrdes selvforstærkende vekselvirkninger øger varmegraderne, til hele kloden er brændt af. I hvert fald som beboelig for mange levende væsener, heriblandt menneskearten.

I 3. akt sidder man selv og studerer vejdirektør Christiansens nærmere begrundelse for sin glædelige forstoppelse. Hvad læser man da? Stadig ifølge DR's sammenfatning: "Hvis ikke der skydes mange milliarder i nye motorveje og udbygning af de eksisterende, vil mange trafikanter opleve en fordobling af den tid, det tager at pendle mellem hjem og job. Sådan lyder advarslen fra Vejdirektoratets direktør, Henning Christiansen: Hvis man lader stå til, vil det få store konsekvenser. Så vil man inden for en relativt kort årrække opleve en fordobling af rejsetiden, lyder det. Hvis man eksempelvis skal fra Næstved til København, vil man meget hurtigt komme i en situation, hvor rejsetiden ikke længere er godt en time, men lidt over to timer. Ifølge Henning Christiansen vil den slags gøre det nærmest umuligt for danskerne at få hverdagen til at hænge sammen med job, indkøb og afhentning af børn. Vejchefen vurderer, at der er behov for udbygning af nuværende motorveje til seks eller otte spor samt nye motorveje - i Midtjylland og rundt om hovedstaden. Der skal også bygges ekstra broer ved Lillebælt og Vejle Fjord, mener han. Regeringens infrastrukturkommission fremlægger til efteråret en langsigtet investeringsstrategi frem mod 2030, hvor trafikmængden på de danske veje vil være vokset med 70-90 procent i forhold til i dag."

I 4. akt konstateres, at moderne politik og fremskridtsvenlig management må lide af akut og dybtgående personlighedsspaltning - mens management åbenbart er blevet et nymodens ord for det, der på gammel dansk hedder rablende vanvid.

Mad til biler

Både politikken og managementet vil sikkert alligevel henholde sig til, at vejen frem mod mindre CO2-udslip netop er motorvejen. For inden vi ser os om, kører vi bare på biobrænsel og/eller vindmølle-produceret el. Så skulle den CO2-skid være slået.

Skal f.eks. alle engelske biler køre på lokalt produceret biobrændsel, kræver det ganske vist 25,9 mio. hektar landbrugsland. England selv er kun på 5,7 mio. hektar! Stort set hele klodens tilgængelige overflade vil blive brugt til at producere mad til biler i stedet for til mennesker, hvis bio er løsningen. Og skulle alle nuværende og kommende endnu mange flere biler drives af vindmølle-produceret el bliver 'skoven ikke til at se' for bare gigant-vindmøller. For at sige det kort. Da superkendsgerningen er, som de konservatives miljørordfører Chr. Wedell-Neergaard har udtrykt det: "Man kan nedsætte energiforbruget, man kan transportere sig mindre, man kan købe færre varer med stort energiindhold. Men alt det er jo også at reducere aktivitetsniveauet, og vi er ikke interesserede i, at økonomien som sådan bliver bremset op som følge af folks bekymring."

Herefter overlades 5. akt trygt til læsernes egen ud- eller måske snarere på-fyldning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her