Læserbrev

Røgslør fra Københavns Teater?

Debat
26. juli 2007

Om ganske kort tid åbnes dørene til en ny teatersæson. I København betyder det blandt meget andet at de fem store teatre, Gasværket, Camp X, Betty Nansen, Nørrebro Teater og Folketeatret, der alle hører under paraplyorganisationen KBH T (Københavns Teatre) skal vise, hvorvidt al balladen om ansættelsen af nye teaterchefer i sidste ende munder ud i den fornyelse og berigelse af dansk teater, der er stillet publikum i udsigt. Første udspil fra KBH T har været at lancere deres egen selvstændige billetportal, således at det nu er endnu mere forvirrende for publikum, der udover de enkelte teatres egne hjemmesider i forvejen har billetnet.dk, billetlugen.dk ta-i-teatret.dk samt et hav af gå i byen sites at vælge imellem, når der skal shoppes teaterbilletter. Ifølge KBH Ts direktør Steen Pade er det en nødvendighed for at konkurrere med blandt andet Det Kongelige Teater, men selv sagt også med resten af det Storkøbenhavnske teaterlandskab.

Tynd is

Samtidig og det er her KBH T i min optik begynder at bevæge sig ud på tynd is, så har Steen Pade i et interview med Berlingske Tidende udtalt at: "Intentionen er ikke, at det skal gå ud over de små teatre. På den anden side har vi (KBH T) en økonomi, der skal hænge sammen og en produktivitet, der skal opretholdes. Der skal hives penge hjem og sælges billetter"

Betyder det, at Steen Pade ikke mener, at det er tilfældet for alle de andre teatre i Storkøbenhavn? Mig bekendt så er der jo netop også en sammenhæng, mellem teatrets størrelse og de støttekroner, der tilkommer det enkelte teater.

Det er derfor forkert at sige, at fx Nørrebro Teater eller Camp X skulle have et større behov for at sælge billetter end for eksempel Kaleidoskop eller Mungo Park. Argumentet holder simpelthen ikke. Tværtimod har de store teatre faktisk langt større mulighed for at sælge endda rigtig mange billetter til deres eventuelle succeser, da salene på de store teatre kan rumme væsentlig flere publikummer end det er tilfældet på de mindre scener.

Men står det ikke KBH T frit for at gøre som de vil, uanset om deres argumenter er rigtige og saglige, eller ej? Jo selvfølgelig gør det det. Men, for der er et men, ved at komme buldrende og bragende med en ny teaterportal for et ganske snævert udvalg af teaterscener giver KBH T i princippet publikum skyklapper på, man udnytter simpelthen sin størrelse og sine økonomiske muskler til udelukkende at skabe fokus på nogle ganske få forestillinger. Og det indebærer et ikke uvæsentlig ansvar for den samlede lyst til at gå i teatret.

Konsekvenser for andre

Det er nemlig sådan med teater, som det er med film, fodbold eller sex for den sags skyld. Har man en god oplevelse får man lyst til mere og omvendt med en dårlig oplevelse. Der lurer derfor den potentielle fare, at hvis ikke teatrene under KBH T leverer knald gode forestillinger i første hug, så kan det få en markant indflydelse på publikums generelle lyst til at vælge teatret over biografen til eksempel.

Det vil nemlig altid være i både store som små teatres interesse, at publikum har adgang og fokus på et så stort og mangfoldigt teaterlandskab som muligt, da det er den eneste måde den samlede teatermasse kan vokse. Samtidig skal man huske på at for langt størstedelen af teatrene i Storkøbenhavn - og altså også KBH Ts teatre - er det sådan, at de skuespillere, der den ene måned spiller på en stor scene, den næste spiller på en lille og omvendt. Derfor bør alle have interesse i, at alle gode forestillinger ses af så mange som muligt, da det i sidste ende er både er til gavn for publikum og andre teatre, store som små. Simpelthen fordi at publikumsmassen for teater ikke er en stationær størrelse, hvor det gælder om at rage til sig. Men derimod en masse der både kan vokse sig større og mindre.

Derfor håber jeg, at al snakken fra KBH T om det særlige nødvendige i, at nogle få teatres økonomi hænger sammen, blot er et bevidst røgslør for nogle helt fantastiske forestillinger, der vil gavne ikke bare KBH Ts økonomi men give publikum oplevelser af særlig kvalitet, og dermed skabe endnu mere lyst til at gå i teatret, på både de store og de små scener.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her