Læserbrev

Enhedslistens platte forsøg på spin

4. august 2007

Enhedslistens folketingsmedlemmer kom på overarbejde i sommerregnen, da de igen-igen skulle rykke ud til forsvar for en af deres kontroversielle folketingskandidater. I den proces forsøger man på samme tid at gøre sig til offer for et spin - og begå et spin i samme åndedrag.

Men for nu at slå det fast med syvtommersøm: SF stemte naturligvis for en tilbagetrækning af de danske tropper fra Irak. Vi havde selvfølgelig håbet, at vi havde kunnet få alle med hjem - og at regeringen ikke havde drevet plat indenrigspolitik på spørgsmålet ved i samme forslag at ville lade en mindre gruppe blive. Men eftersom jeg formoder, at Enhedslisten er i stand til at tælle til 90 - og muligvis også er i stand til se en reel fordel i, at langt over 400 danske soldater vitterlig kom hjem til Danmark - så var beslutningen ikke så svær. Så ethvert forsøg på at få det til at fremstå, som om Enhedslisten nu er det eneste krigsmodstander-parti i Danmark, er det rene pjat og et umanerligt plat forsøg på spin.

Bekymrende kandidat

Det var min kritik af Enhedslistens folketingskandidat imidlertid ikke. At en folketingskandidat vil støtte militser eller andre grupper i Irak, i hvad hun betegner som en legitim modstandskamp, er dybt problematisk. Ikke fordi jeg ikke forstår, at irakere meget vel kan mene sig som legitime modstandsfolk mod en besættelsesmagt. Men fordi vi simpelthen ikke kan gå ind og støtte grupper, der har til hensigt at skyde på udsendte danske soldater. Punktum. Jeg har ikke bedt om den krig. Tværtimod har få i dette land opponeret mere imod den krig end jeg. Men jeg hverken kan eller vil blåstemple angreb på danske soldater, desuagtet at jeg aldrig har ønsket dem i Irak. Og jeg synes, det er bekymrende, at Enhedslisten har en folketingskandidat og dermed potentielt folketingsmedlem, som ikke kan se det.

Hvem er det desuden, helt præcist, Enhedslisten forestiller sig at støtte i Irak? Hvilke grupper er det, som Enhedslisten har så stor tillid til, at de aktivt ønsker at støtte dem? Jeg kan kun overskue en brøkdel af de forskellige positioner og grupper der p.t. opererer med våben i Irak. Og der er ingen - ingen - jeg har en sådan tillid til, at jeg ville forlene dem med hverken økonomisk eller moralsk støtte. Hvis Enhedslisten er bedre oplyst, så lad os få det frem. Men en udtalelse fra Rune Lund for nylig indikerer, at han og jeg i det mindste er på linje i dette spørgsmål.

Enhedslistens folketingskandidat taler om støtte til en "irakisk folkebevægelse". Sandheden er, at irakerne slagter hinanden, og at en borgerkrig er i gang. Siden har hendes kammerater i partiet så forsøgt at neutralisere udtalelsernes ellers meget utvetydige og konkret udtrykte støtte til irakisk modstand mod bl.a danske soldater, med en mere luftig, teoretisk diskussion om modstandskamp i det hele taget.

Så virkelighedsfjerne?

Naturligvis findes der legitim modstandskamp i verden. Og SF vil også i fremtiden være at finde på den legitime modstandskamps side. Men kan Enhedslisten sandsynliggøre, at angreb på civile, angreb på udenlandske styrker, tilfældige bomber, etnisk udrensning, religiøs fanatisme o.m.a. ikke flyder fuldstændig sammen i Irak? Og er Enhedslisten så virkelighedsfjerne, at de slet ikke forstår sit parlamentariske ansvar, når der er danske tropper i spil, heller ikke selv om problemet er påtvunget og uønsket?

Jeg nøjes derfor i første omgang med at være tilfreds med, at langt de fleste danske soldater nu er kommet hjem, og at SF har været en drivende kraft i krigsmodstanden. Det andet er Enhedslistens interne problemer, som de forsøger at dække over ved et angreb på mig. Hvor plat kan det blive?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu