Kommentar

Frikendt, men skyldig

Christoffer Guldbrandsen og Den hemmelige krig er - næsten - frifundet for anklagerne om løgn, fusk og fortielser. Instruktøren og filmen er til gengæld skyldige i at have foræret regeringen 2007-mesterskabet i spin
Nok bliver Christoffer Guldbrandsens film -Den hemmelige Krig- og DR frifundet. Det betyder bare ikke, at de er uskyldige. Det har blandt andet med genrerod at gøre.

Nok bliver Christoffer Guldbrandsens film -Den hemmelige Krig- og DR frifundet. Det betyder bare ikke, at de er uskyldige. Det har blandt andet med genrerod at gøre.

Bjarne Bergius Herman

16. august 2007

Dokumentarfilmen Den hemmelige krig skabte stort postyr i den varme vinter: først kom drypvis angrebene på regeringen, med omhu placeret i udvalgte medier op til premieren og tv-visningen. Så kom beklagelserne fra forsvarsministeren, som i modsætning til de udvalgte medier ikke havde fået lov at se filmen.

Derpå fulgte en debat om redelighed og journalistisk kvalitet og - surprise - DR's venstresnoethed. Så foretog oppositionen et amokløb - og endelig fulgte en omgang spin fra regeringen, som ville kunne gøre en Karl Rove misundelig. Andre - også i embedsværket - fik bare en rigtig dårlig smag i munden.

Der har været al mulig grund til en uvildig undersøgelse. Den har Center for Journalistik på Syddansk Universitet og journalisternes fagblad Journalisten nu leveret.

Det endte som omtalt med en frifindelse. I det store og hele i hvert fald. "Filmen fremlægger tilstrækkelig journalistisk dokumentation," hedder det igen og igen. Men også, at Christoffer Guldbrandsens dokumentation "i vid udstrækning baserer sig på indicier og ikke håndfaste beviser".

Desværre var der ikke dokumentation for den bærende påstand om danske soldaters indirekte medvirken til tortur. Det havde også "været ønskeligt", om filmens instruktør havde undersøgt, om en medvirkendes lektors påstand om grundlag for en rigsretssag mod statsministeren havde været forelagt andre juridiske eksperter. Desværre har DR utilstrækkelige interne retningslinjer for dokumentar, der får støtte fra filminstituttet (DR har allerede et papir om programetik - det er på 64 sider!). Der er rigtig mange gode råd om stort og småt til instruktøren og til DR i gruppens rapport. De kan bruges af Guldbrandsen og andre, når de skal lave den næste tv-dokumentar.

Spørgsmålet er bare, om der bliver en næste gang - og ikke mindst, om vi gider se det, hvis der bliver en næste gang? Og hvad vil instruktøren så kalde filmen? Faktion, dokudrama, dramadok, mockumentary - eller noget helt femte?

For nok er Guldbrandsen, Den hemmelige krig og DR frifundet. Det betyder bare ikke, at de er uskyldige. Det har blandt andet med genrerod at gøre.

De etiske normer i filmbranchen

"Sammenfattende vurderer vi, at den omfangsrige brug af filmiske virkemidler i DHK er forsvarlig ud fra de etiske normer, der er gældende i filmbranchen."

Sådan er konklusionen på et helt centralt kritikpunkt mod filmen: dens dramaturgi og effekter, der er lånt fra fiktionen og spillefilmen.

Men hvad dælen er "de etiske normer i filmbranchen"? Er det Jørgen Leths eller Jørgen Clevins etiske normer? Er det Lars von Triers, Michael Moores, Bente Miltons eller er det Morten Hartz Kaplers?

Alle dokumentarfilm bevæger sig et sted mellem spillefilmens drama og dokumentarfilmens fakta. Hvis det var ren fakta ville det ikke være film - det ville være Statstidende. Hvis det var rent drama, ville det ikke være dokumentar. Kunsten er som instruktør eller tilrettelægger at finde balancen mellem de kunstneriske og de journalistiske ambitioner.

Som gruppen bag undersøgelsen helt rigtigt peger på, så sker der i disse år en genreglidning mellem dokumentarprogrammer, dokumentarfilm og spillefilm.

Den klassiske 'Kandidaterne' fra 1998 om valgkampen mellem Uffe Ellemann-Jensen og Poul Nyrup Rasmussen (af Jakob Kvist og Michael Kristiansen, sidstnævnte medlem af undersøgelsesgruppen) hører til den klassiske dokumentar. 'Lykketoft Finale' fra 2005 (af Christoffer Guldbrandsen) det samme. Vi ved som seere, at vi får fakta i en dramatisk servering. Ikke alle fakta og ikke hele sandheden - men i hvert fald ikke fiktion.

'AFR' af Morten Hartz Kaplers er eksemplet i den modsatte ende: vi ved godt det hele er løgn, statsministeren er ikke død, interviewene var hentet fra andre sammenhænge og sat i en ramme, der opfyldte den kunstneriske hensigt. Som det hed i filmens tagline: "I sandhed en utrolig løgn".

Anderledes med Den hemmelige krig. I sin jagt på 'visuel dynamik' giver filmen hele repertoiret af virkemidler på glidebanen. Filmen skærer sit budskab i en så solid pap, at intet er overladt til seerens egen tankekraft. Vi ved ikke helt, hvad der er hvad, hvad der er nutid, og hvad der er datid, hvad der er arkiv, og hvad der er nye optagelser. Homer J. Simpson skal også være med.

Vinderne i debatten om filmen i de lange vintermåneder blev således de usædvanligt voldsomme kritikere af Guldbrandsen og af tv-dokumentaren: Forsvarsministeriet og statsministeren. De fik foræret 2007-mesterskabet i spin - og det er Guldbrandsens og DR's egen skyld. De skabte forudsætningen for, at vi diskuterer form, ikke indhold og helst ikke spin, miskreditering og grundlaget for Irak-krigen. Nu er vi jo også ude.

Derfor kan DR, Christoffer Guldbrandsen og Den hemmelige krig frifindes - og samtidig dømmes for at have skudt sig selv i begge skistøvler.

Undersøgelsesgruppen mener, at "den generelle genreglidning gør det vanskeligt at opstille præcise og udtømmende kvalitetskriterier for genrerne". Det redder bare ikke dokumentarfilmen på sin glidebane. Og hvad skal Homer Simpson bruge det til? Han har for resten for længst skiftet kanal. Han vil have den rene vare - ikke genrerod.

Anders Krarup er kommunikationsrådgiver, Krarup Kommunikation & Kompagni

Serie

Seneste artikler

  • Film skal undersøges

    6. november 2007
    Først Irakkrigen og CIA-flyvninger og nu også Afghanistan. Ny Alliance vil tvinge regeringen til en række undersøgelser af, om den selv har handlet korrekt. Partileder Naser Khader sagde i går, at påstandene i dokumentarfilmen 'Den Hemmelige Krig' bør undersøges...
  • Når politik, journalistik, ret og krig mixes

    30. august 2007
    Debatten om 'Den hemmelige krig' er en erstatningsdiskussion
  • "Den hemmelige krig" er stærkt manipulerende

    17. august 2007
    Guldbrandsen selv følte sig fuldt og helt renset i går, men reelt falder hans groveste påstande fra hinanden
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu