Sidste uge spillede hjemløse fra 48 lande i hele verden VM i fodbold for hjemløse i København. Begivenheden gav anledning til masser af smil på læben hos såvel deltagere som tilskuere. Den samlede verdenspresse har fulgt deres respektive hold tæt, og vi har haft mulighed for at udveksle erfaringer med socialarbejdere fra mange kontinenter. Globaliseringen bliver ofte brugt som et skældsord i vore tider, men sidste uge var den en mulighed for at sende et verdensomspændende budskab om, at hjemløse har store resurser.
For mig har den festlige begivenhed har også givet anledning til mere alvorlige tanker om vores tilgang til hjemløse her i Danmark. For det slår mig, at mens vi er gode til at stå klar med hjælp og færdige løsninger, så er vi måske knap så gode til at lytte til den enkelte hjemløse.Alt for ofte opfattes hjemløse som en samlet gruppe og fremstilles udelukkende som stakler eller et socialt problem. Det skal vi have gjort op med. VM i hjemløsefodbold var et skridt i den rigtige retning. Selv om jeg selv spiller en gang imellem, må jeg erkende, at de hjemløse håndterede en bold bedre end mig. Også på områder uden for sportens verden kan vi drage nytte af, at hjemløse har talenter, viden og holdninger. Vi har i Socialforvaltningen allerede ladet flere medarbejdere end før forlade deres skriveborde og komme ud på gaden. Men vi kan sagtens blive bedre til at indarbejde de hjemløses meninger i vores daglige arbejde.
Hjemløse lever fra dag til dag og har ofte svært ved atkomme til orde i den offentlige debat. Det medfører, at vi har en tendens til at få vores viden og holdninger om gruppen fra velmenende eksperter, journalister og andre- som mig selv - der taler på deres vegne. Dette giver mange gode projekter, som kan hjælpe nogle af de hjemløse på vej. Men hjemløse er mennesker af kød og blod, og mennesker har en tendens til at have vidt forskellige meninger om deres egen situation, og hvad der kan gøres ved den - eller om der overhovedet skal gøres noget ved den.
Under VM'et snakkede jeg med flere hjemløse, og deres budskaber gik lige fra, at vi dybest set burde lade dem være i fred, over at vores indsats fungerede fint, til at vi godt kunne tage os sammen i Københavns Kommune. Denne mosaik af holdninger vil jeg gerne have, at alle socialarbejdere får at se.
Borgermøder
Hvis det skal lykkes, skal vi være åbne for nye måder at få viden på. Man kunne for eksempel tage ved lære af Belgien. Der har man afholdt borgermøder rundt om på pladser og gader, hvor hjemløse har givet feedback på de sociale tilbud. Det har givet anledning til nye sociale tiltag, som henvender sig til grupper af hjemløse, der ikke kunne finde sig til rette i de eksisterende tilbud.
Også København skal også være i front, når det gælder om at eksperimentere med nye metoder til at inddrage udsatte grupper som hjemløse.Gadefodbold kan være en god inspiration. Vi kan lære, at det giver mening i hele ens liv, når man har et klart mål. Præcis hvilke ændringer borgermøder kan bringe med sig i kommunen, kan jeg naturligvis ikke spå om. Det kan være mindre ting, som at alle herbergerne skal have afdelinger kun for kvinder, eller større, som at vi skal samarbejde tættere med erhvervslivet om at oprette stillinger med løsere rammer end ellers. Men pointen ligger netop i, at ønskerne og tankerne skal komme fra de hjemløse og derefter gennemføres med hjælp af kommunens socialarbejdere.
Selv om det nuværende VM var en festlig begivenhed, skal vi selvfølgelig helst undgå, at folk bliver hjemløse. Socialministeren tilkendegav i sin åbningstale til hjemløse-VM, at vi skal stoppe fattigdom.Det kan vi kun være enige om. Desværre modarbejder regeringens politik åbenlyst denne erklæring. I 2005 behandlede landets retssale over 4.000 sager, hvor personer eller familier ikke kunne betale huslejen i deres lejebolig. Det er en stigning på 43 procent siden 2001, hvor regeringen trådte til.
En af forklaringerne er kontanthjælpsloftet og starthjælpen, som gør de fattige endnu fattigere. Det kan jeg som Socialborgmester ikke ændre.Men jeg kan være med til at kaste lys over, hvad denne fattigdommedfører,og hvor mange, der eri farezonen for at miste taget over hovedet. Der findes en gruppe danskere, for hvem en enkelt ekstra udgift kan vælte hele månedens budget. Derfor har jeg taget initiativ til en omfattende fattigdomsundersøgelse i København, hvis resultat kommer sidst på året. For vi skal undgå, at fattigdommen udvikler sig iskjul. Ellers kan ekkoet efter de fine talerved hjemløse-VM'et runge falskt.
Mikkel Warming er socialborgmester i Københavns Kommune