Læserbrev

Hvem vil sponsorere de grimme?

Ørkenrotter, pygmægæs og hjortesvin. Alle er det dyr, som de zoologiske haver i Danmark i følge avisoverskifterne over ugen har umådeligt svært ved at finde sponsorer til. Simpelthen fordi disse dyr er for ulækre, grimme og klamme
Debat
25. august 2007

Ørkenrotter, pygmægæs og hjortesvin. Alle er det dyr, som de zoologiske haver i Danmark i følge avisoverskifterne over ugen har umådeligt svært ved at finde sponsorer til. Simpelthen fordi disse dyr er for ulækre, grimme og klamme.

Denne snak om sponsordyr minder om den diskussion, vi løbende har i København om sponsorater og reklamer på offenlige institutioner såsom børnehaver.

En undersøgelse fra den faglige organisation FTF viser, at mere end hver tredje daginstitution allerede i dag har søgt private firmaer eller fonde om sponsorater. Men en ny lov, vedtaget af folketinget i sidste sommer, åbner op for at gå endnu videre. Loven giver nemlig kommunerne tilladelse til, at sælge reklameplads på kommunale ejendomme, arbejdstøj og biler.

I fremtiden vil der altså ikke længere være tale om blot et sponsorat. Der vil være tale om, at firmaer køber sig retten til at bruge kommunale tilbud som kulisse for firmaets reklamefremstød. Loven er så vidtgående, at den ikke sætter grænser for, hvad der kan udloddes som reklameplads og heller ikke sætter grænser for, hvilke firmaer, der kan reklameres for.

Derfor kan der opstå meget uheldige situationer, hvor reklamer for usunde produkter rettes mod børn. Eller hvor religiøse eller politiske organisationer får mulighed for at sprede deres budskab over for svage grupper, der har brug for støtte, ro og fred. Samtidig er der tale om et direkte angreb på de kommunale politikeres muligheder for at bestemme, hvilke tilbud der udbydes til borgerne.

På længere sigt kan man frygte, at kommunale tilbud bliver direkte afhængige af om der kan findes en virksomhed med et reklamebehov.

Og for at vende tilbage til dyrene i ZOO, så kan man forestille sig, at et værested for hjemløse må lukke, eller at en skole med socialt svage børn må skære kraftigt ned, hvis sponsoren en dag lukker for reklamepengene.

For tilbudene til de mindre købestærke borgere er naturligvis ikke så attraktive som daginstitutioner, kultursteder og skoler for middel- og overklassen.

Man kan kort sagt spørge: hvem vil sponsorere de grimme mennesker?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her