Læsetid: 4 min.

Hvorfor min vært venter sig det værste

Desværre har min vært har ret. Det er på tide at få svejset en jerndør fast til indgangen af mit hus i Beirut
2. august 2007

Jeg vendte tilbage til Beirut denne uge og så, at min vært, Mustafa, var ved at svejse en armeret dør på indgangen til hans lejlighed i stueetagen.

"Der er mange tyve på spil i disse tider, hr. Robert. De kommer først ind i min lejlighed, ikke Deres."

Jeg kan ikke rigtig lide armerede døre i mit hus. Men er det kommet så vidt i Beirut? Jeg spekulerede på, hvad jeg skulle sige til Mustafa. Jeg kunne dårligt gentage afgåede Tony Blairs seneste mantra, som han kom med syd for den libanesiske grænse, hvor han talte om den israelsk-palæstinensiske krise og sagde, at han havde "en fornemmelse af, at der fandtes muligheder".

Alle os i Libanon har også "en fornemmelse af muligheder" - og de er alle negative. Den libanesiske hær er stort set den eneste offentlige institution, der fungerer i landet, den kæmper sig stadig vej ind i den palæstinensiske flygtningelejr Nahr el-Bared i den nordlige del af landet, over en måned efter at forsvarsministeren berettede om total sejr over hærens 'Fatah al-Islam'-modstandere. Forleden morgen bragte aviser i Beirut forsidebilleder af libanesiske soldater i et armeret køretøj, de viste alle sammen sejrstegnet til fotograferne.

Men sejr over hvem? Dag efter dag har vi set fly fra det amerikanske luftvåben lande i Beiruts Rafiq Hariri-lufthavn med deres last af våben til den libanesiske hær, lufthavnen er opkaldt efter den mand, hvis død ved et attentat den 14. februar satte gang i den seneste libanesiske tragedie. Blot de var kommet for et år siden, siger mange libanesere, dengang Israel ødelagde store dele af Libanon. Men selvfølgelig, for et år siden landede det amerikanske luftvåbens C-130'ere i Israel, med våben der skulle bruges mod Libanon, deriblandt klyngebomber der nu forpester 36,6 millioner kvadratmeter i Libanon.

FN, der altid kommer klip-klappende ind på slagmarken, når USA er kørt fast, rapporterer, at 23 civile libanesere er blevet dræbt af disse forfærdelige våben siden den seneste krig, og 203 er blevet såret. I en virkelig ynkelig bemærkning fastslog FN's generalsekretær i sidste måned: "Jeg beklager at måtte rapportere, at til trods for en del forsøg fra højtstående FN-embedsmænd på at få oplysninger om antallet af klyngebomber, affyret under konflikten sidste sommer, er Israel stadig ikke fremkommet med disse kritiske data."

Så er det, jeg siger: hvorfor ikke spørge Washington? En FN-embedsmand kunne med garanti tage toget fra New York og få tallene fra Pentagon?

Men det er alt sammen værre endnu. Den libanesiske hær har til FN rapporteret en hel række krænkelser af landets suverænitet, lige fra de daglige israelske overflyvninger til nye palæstinensiske baser på libanesisk jord.

Tag f.eks. Folkefronten til Palæstinas Befrielse og 'Fatah Intifada', to bevægelser der er yderst populære i Damaskus. Ifølge de libanesiske myndigheder har PFLP oprettet lejre i Jubayla og Ain al-Bayda, de i alt omkring 100 guerillaer de to steder er iført uniformer, der i mistænkelig grad ligner dem, den libanesiske hær bruger, mens PFLP i Ossaya har installeret otte raketkastere, rettet mod flybasen i Rayak, hvorfra det libanesiske luftvåben har fløjet helikoptere til belejringen af Nahr el-Bared. Andre palæstinensiske enheder har forstærket positioner ved Wadi al-Asswad, Balta, Helwa og Deir al-Archayer, med mindst 500 mand og antitank artilleri og antiluftskyts. Ifølge FN-resolutionerne skulle palæstinenserne uden for flygtningelejrene have været totalt afvæbnet.

FN's rapporter til New York er dybt pessimistiske. Situationen ved Den Blå Linje - den såkaldte frontlinje mellem Libanon og Israel, som ikke omfatter landbrugsområderne ved Shebaa, besat af Israel men oprindelig libanesisk land - er "anspændt og uholdbar-. Hizbollah - der fremprovokerede sidste års krig ved at tage to israelske soldater til fange på den israelske side af grænsen - fortsætter med at følge FN-fredsstyrkernes aktiviteter "bl.a. via fotos og filmoptagelser".

Ikke overraskende bedyrer syrerne - hvis stærke hånd anes bag så mange hændelser i Libanon - deres uskyld og har endog bedt om europæisk teknologi for at forhindre våbensmugling fra Libanon til Syrien. Jeg gentager: fra Libanon til Syrien. Men en anden FN-rapport konkluderer, at våben forsat strømmer den anden vej, og at stamme- og familiebånd mellem myndighederne i Libanon og Syrien gør våbensmugling til en let sag. Det er ,hvad der er kommet ud af den franske beslutning - vedtaget i kølvandet på Første Verdenskrig - om at rive Libanon løs fra Syrien og gøre det til et selvstændigt land.

Og nu tales der i den seneste FN-rapport om undersøgelserne af mordet på Hariri, om "forværringen i det politiske og sikkerhedsmæssige miljø". FN-politiet har nu produceret 2.400 sider om Hariris mord og andre bombesprængninger i Libanon.

FN mener, at den mand, som på et videobånd hævdede at han ville slå sig selv ihjel i attentatet - Ahmad Abu Adass - blev myrdet før attentatet, og at en anden mand, tilsyneladende ikke-libaneser (ud fra hans tænder har FN's folk konkluderet, at han var født i et mere regnfattigt land end Libanon), førte lastbilen med de 1.800 kg sprængstof, der dræbte Hariri. FN ved, at han var mellem 20 og 25 år gammel, at han havde kort, mørkt hår, at han havde tilbragt de første 10 år af sit liv i et byområde og resten af tiden på landet.

Og FN har opdaget meget, meget mere. Men alle nyhederne er dårlige. Det er de over hele Mellemøsten. Fra Talebans come back i Afghanistan til helvedes-katastrofen i Irak, fra mini-borgerkrigen i det nordvestlige Pakistan til kaos i Gaza og på den besatte Vestbred. Dette er ikke tiden for "fornemmede muligheder".

Min vært har ret. Få så den jerndør svejset fast til indgangen til vores hus.

© The Independent & Information

Oversat af Ebbe Rossander

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu