Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
14. august 2007

Hvor bliver afstandstagen af?

Pernille Vigsø Bagge (PVB) giver 10. august i Information udtryk for personlige betragtninger om Asmaa Abdol Hamid har ment det ene eller andet vedrørende flerkoneri : "For det kan jo godt være, at Asmaa ikke støtter flerkoneri. Men hun vil jo som sagt ikke tage klart afstand fra det."

Det kan jo godt være, at PVB ikke støtter Danmarks krigsførsel i Irak, men hvornår har man sidst hørt PVB bruge krudt på at tage afstand fra denne ?

Morten Andersen
Åbybro

Opfordring til Folketingets Socialudvalg

SF har foreslået, at der laves en udredning om de prostitueredes levevilkår.

Jeg har som den eneste prostitueret nogen siden holdt separate møder med politikere fra alle Folketingets partier. Derfor kan jeg godt forestille mig, at der kan være en vis skepsis ift., hvad udredningen skal nytte. Jeg er imidlertid ikke i tvivl om, at udredningen - hvis den laves på et objektivt grundlag - kan kvalificere debatten om prostitution og afkræfte mange myter om erhvervet. Den mest sejlivede myte, jeg har mødt, er, at de prostituerede består af en grå masse af umælende får, der ikke er i stand til at begribe deres eget vel. Denne myte er imidlertid så formynderisk, at det er uværdigt, at den kan trives - og promoveres - i et demokratisk samfund. Prostitutionsområdet er langt mere differentieret, og der skal ikke herske tvivl om, at der både er kvinder, der trives med deres arbejde som prostituerede, og at der foregår grusomheder inden for området. Det vil til sin tid være oplagt at inddrage prostituerede i den følgegruppe, der skal følge udarbejdelsen af udredningen. Hvis de prostituerede ikke kan genkende den virkelighed, udredningen beskriver, mister den enhver troværdighed. Jeg vil anbefale Folketingets Socialudvalg at afholde et seminar, hvor behovet for og formålet med en udredning kan drøftes.

Anja
prostitueret

Hovsa Villy

Villy har travlt. Her og der og alle vegne. Nogle gange tror man næsten, at SF står for Søvndalsk Folkeparti.

Imidlertid er det lidt bekymrende, at Villy har så travlt, at han tilsyneladende ikke aner, hvad han stemmer om i folketinget.

I fredagens Information hævder Villy, at "Enhedslisten stemte imod, at få godt 400 soldater hjem fra krigen i Irak". Hans begrundelse er, at Enhedslisten - modsat SF - ikke stemte for, at de hidtidige 450 danske soldater blev afløst af en helikopter-enhed på et halvt hundrede mand.

Men Villy burde vide, at mandatet på de 450 mand udløb automatisk pr. 1. juli 2007. Faktisk hedder det direkte i det forslag, som folketinget vedtog i 2006, "at der træffes beslutning om forlængelse af det danske militære bidrag til bl.a. en multinational sikringsstyrke i Irak frem til 1. juli 2007".

Jeg forstår godt, at Villy har svært ved at forklare, hvorfor SF nu lige pludselig støtter danske soldater i Irak.

Men når SF nu har stemt for udsendelse af et - ganske vist mindre - dansk militært bidrag til besættelsen af Irak, så kan det altså ikke begrundes med, at det var for at få den større styrke hjem. Dens mandat var under alle omstændigheder udløbet.

Else Jakobsen
Søborg

Derfor kan vi starte med Kina og Tibet

I hvad jeg kan kun kalde en aggressiv og nærmest utilbørlig tone afviser hr. Toke Andersen min kritik af Boykot Israel som "platte påstande" (Inf. 6 august). Og her burde han gribe i egen barm. Til min påpegning af at Boykot Israel burde interessere sig for lande, der som Kina overtræder menneskerettigheder i uhørt grad, svarer han følgende:

"Hvorfor stoppe med Kina og Tibet? Hvad med Tjetjenien, Irak ,Afghanistan?"

Toke Andersen kan slet ikke forstå, at det spørgsmål , han burde stille til sig selv, ikke er "hvorfor stoppe med Kina og Tibet", men "hvorfor ikke starte med Kina og Tibet"? Og det bør vi gøre af følgende årsager:

- Dødsstraf og sumariske henrettelser i Kina er ikke blevet afskaffet.

- Den kinesiske Øhavet Gulag eksisterer stadigvæk.

- Selv om FN har forbudt våbensalg til Sudan, fortsætter Kina og Rusland med at levere håndvåben, kampfly og helikoptere. Og det på trods af at de sidste fire år er mindst 200.000 mennesker blevet dræbt under regeringsstøttede overfald i Darfur.

- Menneskerettighedsorganisationer i en ny rapport har for ganske nylig påpeget, at den kinesiske regering langtfra overholder menneskerettighederne. For eksempel lovede Kina i forbindelse med OL-værtskabet at give journalister langt større råderum. Men det er kun sket for udenlandske journalister, mens lokale journalister igen og igen bliver fængslet, hvis de kritiserer kommunistpartiet eller regeringen.

Ansatte i ngo'er og aktivister fra internettet bliver også straffet hårdt ifølge 2007-rapporten. Der er således rigeligt med politiske emner foruden Israel .

Leon Nikulin
forfatter, dr.phil.

Valgtrommer?

Endelig efter mere end tre år tog Fogh sig sammen og inviterede Bo Elkjær til et interview om Irak-krigen.

Som forventet var det fuldt af selvmodsigelser og goddag mand økseskaft, for Fogh fortryder aldrig! Og en løgn kan ikke tales væk! Men han gjorde det da! Og så skulle den ged vist være barberet!? Eller? Desuden lover Fogh alle kræftpatienter omgående behandling. Sådan kan en stor statsmand også være. Generøs.

Skam få den, der tror, det blot er bulder før valget!

Nis Rasmussen Hundested

Middelmådig?

Nu har så også statministeren indrømmet sin fejltagelse omkring Irakkrigen og dens masseødelæggelsesvåben; men undskylder sig med, at han ikke var den eneste. Han delte holdning med et stort mindretal af den danske befolkning. Spørgsmålet er så bare, om han ikke med denne undskyldning placerer sig selv på den gale side af middelmådighedens grænse?
Jørgen Aanæs
Roskilde

En bjørnetjeneste

Der var engang en mand, der hed Irak. Han var blevet ven med en bjørn. Da han en dag lå og sov, var der en flue, der hed Saddam, der satte sig på hans næse. Bjørnen ville forhindre den i at vække vennen, så den væltede en stenblok ned for at knuse fluen på næsen.

Det lykkedes. Vi får ikke Saddam igen. Det er ikke noget, vi tror. Det er noget, vi ved.

Nu vil en af de ivrige tilhængere af bjørnetjeneste-filosofien redde velfærdssamfundet og det offentlige system.

Har vi brug for flere bjørnetjenester?

Geo Horn
Gandrup

Fjolset og kraftgenierne

Nyrup Rasmussen huskes som et fjols, fra den dag han kom, til den dag han gik. Han efterfulgte et af de største politiske genier i nyere historie, nemlig den borgerlige Schlüter. Nyrup blev selv efterfulgt af et politisk kraftgeni af hidtil uset format, nemlig den borgerlige Anders Fogh.

Denne utrolig sort/hvide historieskrivning, hvor den arme Nyrup kun huskes for en kikset cykelhjelm og sine store og små løgne (efterløn og uld-i-mund), er umiddelbart en logisk konsekvens af, at vi her i Danmark gennem årtier kun har haft en borgerlig presse. Denne tilstand har såmænd hersket længe før det sidste ikke-borgerlige blad - Aktuelt - måtte lukke.

Et statsfinancieret medie som DR kan derfor ikke bevæge sig ret mange millimeter i retning af en eventuel sandhed uden at komme til at fremstå som 'stærkt venstredrejet'. DR er stort set tvunget til at genfortælle den borgerlige presses virkelighed. Herved er den nye ordkonstruktion: 'Konsensus-pressen' opstået. Hvilke muligheder har historikerne for at sætte sig ud over den dag-til-dag historieforfalskning, pressen bedriver? Hvis de kunne, ville det så ikke være et problem at skrive historiebøger med en ganske anden virkelighed, end den læserne husker fra dagspressen? Hvis de ikke kunne, men må nøjes med at genfortælle pressens virkelighed, kommer fremtidens læsere da til at undre sig over, hvordan en håbløs klumpedumpe som Nyrup kunne regere i næsten ni år over for et stjernebesat modstanderhold.

Jeg er gammel nok til at huske, at Schlüter for øjnene af Niels Helveg tog de første spadestik til den ulighed, der siden er eksploderet, og at Nyrup langtfra er den største politiske katastrofe Danmark har oplevet.

Det sidste er ikke blot noget jeg tror, men noget jeg ved!

G. Petersen
Hornslet

At lytte og lære

Indrømmet. Preben Brandts reaktion på min kommentar i Information om hjemløse overraskede mig. Han betragter det som uvidenhed, at jeg vil finde nye måder, at få de hjemløse i tale på. Desuden skyder han for egen regning mig i skoene, at jeg mener, at folk, der beskæftiger sig med hjemløse, betragter dem som en homogen gruppe. Selvfølgelig ved de, at hjemløse er mennesker af kød og blod med vidt forskellig meninger. Pointen i mit indlæg er, at jeg vil have de hjemløse selv i direkte tale. Akkurat ligesom såkaldt almindelige danskere betragter det som en naturlig ret, at vi kan påvirke vores liv f.eks. gennem borgermøder, så skal hjemløse kunne ytre deres mening. For at opnå dette, skal vi i København tænke utraditionelt, og en idé kunne være borgermøder, som har haft succes i Belgien. Jeg tvivler ikke et sekund på, at vi f.eks. på et borgermøde kan få nye og overraskende ting at vide om Københavns Kommunes sociale indsats. En indsats, som altid kan blive bedre. Men grundlæggende håber jeg, ideerne kommer fra hjemløse selv og deres organisationer, som f.eks. SAND. Som socialborgmester vil jeg lytte til ideerne og støtte de ideer, der - inden for de desværre snævre økonomiske rammer - vil forbedre de hjemløses situation. Og jeg mener, Preben Brandt burde gøre det samme.

Mikkel WarmingSocialborgmester i København

Det er synd for forbryderne

Den offentlighed, der beskæftiger sig med kriminalitet, er af for mig uforståelige grunde ofte mere interesseret i at skabe medfølelse med forbryderne end med deres ofre.

Information brugte 11. august halvanden side på at skabe forståelse, måske sympati, for to tyrkiske drabsmænd opvokset i Danmark. I anstændighedens navn anmoder jeg om, at Information herefter bruger lige så megen plads i avisen på at omtale, hvordan det gik med Antonio Curras familie, efter at de havde mistet deres søn.

Finn Becker-Christensen
Frederiksberg

Mindesmærke for besættelsestropper

Det Radikale Venstre har foreslået et mindesmærke for danske soldater, som er faldet på fremmed jord. Nu skal danskere, som frivilligt og mod betaling drager ud i verden i ulovlige angrebskrige som i Irak og Afghanistan og besætter disse lande, minsandten hædres. Ligesom krigspolitikerne i Folketinget er disse soldater krigsforbrydere. De fortjener ingen "mindelund" som de ærefulde modstandsfolk, der forsvarede Danmark og faldt her i frihedskampen mod den tyske besættelsesmagt.

Et mindesmærke for danske besættelsestropper vil være et monument for dansk imperialisme og militarisme, for aggression og folkemord og en hyldest til besætteren. Det vil være bygget på hundredtusindvis af dræbte irakere og afghanere, som aldrig havde bedt om disse Jensers 'hjælp'. Hvis der skal rejses et mindesmærke, så vil det eneste moralske være at bygge et mindesmærke for alle de døde irakere og afghanere, som fik frataget deres liv af blandt andet danskere i militæruniform.

Carsten Kofoed
København N

Stands udvisningen

Vi må genfinde menneskeligheden:

Lad dog de løsladte fætre blive her! Vi opfostred' dem og må tage dem på os - for ikke selv at ende som barbarer I en af pøbel styret Fogh-regering.
Vagn Søndergaard
København K.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu