Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
13. august 2007

Ho ho ho!

Jeg, det umættelige materielle begærs ypperstepræst undfanget og født i bøvset fra al verdens klistrede Coca Colaer.

Jeg, den umættelige grådigheds legemliggjorte gestalt, Julemanden, sommerhilser sine utålmodige disciple fra sit værksted i Kinas Gulag og Sydøstasiens svedefabrikker

Jeg, hele det vesterlandske powershoppende plyndringstugts store hærfører, den hellige Colafødte Claus hilser og maner til ubekymrethed: Thi det er ikke Jer, der må søge ly i trætoppene mens vandet stiger det er ikke Jer, der kvæles i syreholdigt smog mens I træller syer cowboybukser og samler iPods.

Og det er ikke Jer, der fordi Jeres hjem er gjort til ørken tvinges til at søge eksistensen og livet på steder hvor I er dømt uønskede

Jeg, Jeres sjælesørger, trøstermand og hyrde. Jeg, den store vatskæggede Julemand betrygger og forsikrer, så sandt som den hellige Coca Cola drik overvejende består af sirup og vand: Julen kommer til tiden og slår alle rekorder. Ho ho ho! Kjeld Madsen Århus

Fogh er fjenden, ikke Enhedslisten

Villy Søvndal har i Information 10. august et indlæg, hvor han - igen, igen, igen - påstår, at Asmaa Abdol-Hamid støtter konkrete væbnede grupper i Irak. Men hvordan passer det lige med, at Asmaa i det oprindelige interview i BT 23. juli siger "Jeg støtter ikke nogen bestemt gruppe"? Og hvad med TV 2 News samme dag, hvor speakeren i flere omgange gjorde det klart, at Asmaa ikke støtter konkrete væbnede grupper? Hvorfor bliver du ved med at sige, som du gør, Villy? Hvad er formålet? Enhedslistens holdning er klar. Vi støtter et besat folks principielle ret til gøre modstand mod besættelse, sådan som det fremgår af FN's charter. Men vi støtter ingen konkrete væbnede grupper i Irak. Tværtimod arbejder vi konsekvent for fredelige løsninger, herunder tilbagetrækning af alle udenlandske tropper. Jeg synes, at vi sammen skulle bruge kræfterne på at vælte Fogh og styrke krigsmodstanden. Fogh er fjenden, ikke Enhedslisten.

Rune Lund,MF, udenrigsordfører for Enhedslisten

Elendig sprogbrug

Pernille Vigsø Bagge (MF for SF) slutter 10. august et læserbrev således: Personligt mener jeg, at (Per) Clausen bør tjekke skytset, før han igen føler trang til at sende flere vådeskud mod SF, Nanna Westerbye og jeg selv. I denne helsætning er der to grove fejl. Allegorien med skyts og vådeskud er rent i skoven. Et vådeskud rettes ikke mod nogen. Det kan jeg godt tilgive, når jeg tænker på kvinders manglende omgang med bøsser. Men ikke, at voksne mennesker forveksler mig med jeg. Mon forklaringen er den, at man vil understrege sit skrøbelige ego?

John Clausen, Knebel

Der er lighed for loven

Det er og bliver noget vrøvl. når Bjørn Elmquist og andre advokater kalder det "diskriminerende dobbeltstraf" og forskelsbehandling, at fætrene Kilic smides ud af Danmark efter afsoningen af straffen for mordet på Antonio Curra. Nej, de får nøjagtig samme straf som alle andre. Men følgerne af straf kan være forskellige. Hvis jeg bliver dømt for spritkørsel, koster det mig nogle uger af min ferie og en lang periode på cykel. Men en buschauffør og en politibetjent bliver tillige fyret, fordi forudsætningerne for deres job er ophævet. Danske borgere er nu engang vore egne, dem hænger vi selv på. Lad os ikke nægte os selv den glæde at slippe af med de andre slyngler, så meget mere som det jo er deres egen skyld, at de ikke forlængst er blevet danske borgere.

Lars Otto KristensenÅrhus C

Jeppe Nybroes lyvn

TV-journalisten Jeppe Nybroe er kommet på tvungen "alvorlig tænkepause" efter at have løjet og manipuleret med sandheden i et indslag fra Irak søndag 29. juli. Det var naturligvis ikke så godt - selv om de danske soldater dog i dag er ude af Irak. Hans reportage er nu blevet påvist forkert. Hvis en avis trykker noget ukorrekt, kan det ligeledes dementeres senere. Men den forkerte historie står dog stadig at læse i den oprindelige avis, det kan og skal ikke fjernes, da dette ville være historieforfalskning (i George Orwells roman 1984 fjernede man faktisk ubekvemme artikler fra gamle aviser, så ingen kunne vide, at det overhovedet havde været trykt). Tilsvarendel på tv-avisen. Nu har man fjernet det omtalte indslag fra den gamle tv-avis 29. juli, således at indslaget tilsyneladende aldrig har været bragt. De gamle tv-aviser ligger på DR's hjemmeside. Men bør DR på denne vis manipulere med tidligere bragte tv-aviser? Er det ikke også at manipulere med sandheden? Gad vide, hvor mange af de andre tv-aviser på internettet, der ligeledes er manipulerede, så de ikke mere er, som de var, da de oprindelig blev bragt?

DR's ledelse trænger vist også til en alvorlig tvungen tænkepause.

Tom Nielsen, Frederiksberg

Pest eller kolera

Ny Alliance (NA) har ifølge dem selv som mål, at ville minimere Dansk Folkepartis (DF) indflydelse. Selv om NA kalder sig for et midterparti, så er Fogh det eneste af de to alternativer, hvor NA har nogen chance for at få gennemført sin ekstremt asociale skattepolitik med 40 pct. skat for alle uanset indkomst. Så lur mig om ikke NA støtter Fogh efter næste valg, også selv om de derved indirekte kommer til at støtte DF.

Forskellen på om Foghs støtteparti hedder NA eller DF er altså enten en umenneskelig udlændingepolitik (der nok ikke bliver lavet væsentligt om uden DF alligevel) eller en asocial skatte- og velfærdspolitik.

Henrik Guldborg BøgeCharlottenlund

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu