Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
10. august 2007

Oversvømmelser er en god forretning

I øjeblikket plages verden af enorme oversvømmelser og vandstandsstigninger. Det overvejes, at huse i kystnære områder i Danmark fremover skal bygges på pæle. Bjørn Lomborg har på et tidspunkt lavet en cost-benefit analyse, der skulle vise, at den menneskeskabte drivhuseffekt er en god forretning. Hvor stort er det nu, at det økonomiske overskud er?

Ole Thorbek
Værløse

Enhedslisten på afveje

Rune Lund og Peder Hvelplund føler sig nødsaget til at skulle forsvare to dårlige sager i tirsdagens Information. Lad os prøve på hovedet og se: Hvis SF omvendt ville lave et "spin" på Enhedslisten, kunne vi være gået ud i verden og have sagt, at "Enhedslisten stemte imod, at få godt 400 danske soldater hjem fra krigen i Irak. Enhedslisten støtter fortsat fuld militær tilstedeværelse i Irak. SF er nu eneste modstander-parti".

Så har Enhedslisten en folketingskandidat, som hver gang hun ytrer sig, får trukket folketingsmedlemmerne af gårde i et forsvar for hendes synspunkter. Det flytter jo tyngdepunktet i, hvor Enhedslistens politik formuleres og hvordan den præsenteres - men det er jo Enhedslistens (voksende) problem og en gave til dagspressen. Asmaa Abdol-Hamid var åbenlyst ikke ude i et teoretisk ærinde - men i et meget konkret. Jeg mener dog fortsat ikke, at danske politikere kan lægge op til støtte til dem, der vil skyde på danske soldater udsendt på mission - heller ikke selv om man er modstander af missionen.

Villy Søvndal
formand for SF

Tak for tiltrængt skideballe

Stor tak til psykolog Niels Peter Agger, som i sit kritiske indlæg giver livsstileksperter, smartpsykologer, lynuddannede coachere og andre charlataner en længe tiltrængt røffel. Han bryder derved psykologernes tåbelige tradition for at holde kæft i den offentlige debat. Angsten for at få snavsede hænder har alt for længe lukket munden på de psykologer, som arbejder indenfor en holistisk orienteret (relations/sociologisk-orienteret) behandlingstradition. Ved deres tavshed har de overladt scenen til banalpsykologien, som jo i sagens natur netop lever af at reklamere for sig selv. Tak for din velskrevne skideballe.

Hanne Hostrup
lich.psych. gestaltterapeut

Relativisme

Heldigvis er det let at gendrive den relativisme, som Tom W. Petersen forudsætter i sit læserbrev "Terrorister eller frihedskæmpere", 8. august. Den forudsættes netop kun, men begrundes ikke i indlægget.

Der kan højst være tale om, at magthaverne vil forsøge at definere, hvem der er terrorister, og hvem der er frihedskæmpere. Det gør imidlertid ikke definitionen sand. Thi lige som der kan argumenters for etiske udsagn, kan der argumenteres for, at de mennesker, vi i dag kalder frihedskæmpere, faktisk er frihedskæmpere. Dette kan gøres ud fra en række præmisser, f.eks. den at hvis den diskuterede part kæmper for noget, der bør fremmes, og som kan fremmes ved kamp mod en angivelig besættelsesmagt, er den frihedskæmpere. Hvad der bør fremmes, kan der naturligvis også argumenteres for. Om argumenterne så kan fremsættes for offentligheden, er en anden sag - som ikke angår deres gyldighed. Dette adskiller sig ikke fra det faktum, at magthaverne heller ikke kan bestemme, at to plus to er fem. I øvrigt er det en utrolig enkel fremtidsfiktion, TWP fremmaner: et nazistisk samfund, stabilt i over 60 år. Situationen i Irak er bestemt mere kompleks.

Ove Møbjerg Kristensen
Frederiksberg

Læreruddannelse på universiteterne

Universitet i Århus vil nu også til at uddanne lærere. Øjensynligt fordi læreruddannelsen er i krise.

Udviklingen skal naturligvis vendes, for lærerjobbet er vitalt for det danske samfund. Men at få læreruddannelsen på ret kurs igen kræver ikke flere læreruddannelser, men at få skabt ro om den ny læreruddannelse, som blev vedtaget ved lov sidste år. Uddannelsen skal nu have tid og fokuserede ressourcer til at udvikle sig. I DM ser vi dog meget gerne et øget samarbejde mellem seminarier og universiteter for derigennem at udvikle større og bedre faglige miljøer.

For det skal være attraktivt at studere til lærer og arbejde som lærer. Det gøres bedst ved at skabe nogle tilstrækkeligt store faglige miljøer både omkring uddannelsen og i udviklingen af den.

Her er et samarbejde med universiteterne oplagt. Men det faglige miljø vokser bedst med afsæt i seminarierne, hvor lærerne besidder den dobbelte kompetence, som er fundamental for at skabe en god og sammenhængende folkeskole: De har en lang videregående uddannelse inden for et specielt fag bag sig kombineret med en viden om hele folkeskoleområdet.

Jette Schmidt
formand for seminarielærerne i DM

Per Clausens vådeskud

I Information 4. august skyder en presset mand vildt og voldsomt omkring sig. Enhedslistens Per Clausen retter bl.a. sine vådeskud mod SF, Nanna Westerbye og undertegnede. For mit vedkommende drejer det sig om, at jeg har tilladt mig at gøre opmærksom på Asmaa Abdol Hamids tøvende kritik af flerkoneri.

Kort fortalt spurgte Politikens journalist i et interview 26. maj Asmaa Abdol Hamid: "Du tager klart afstand fra det?" Hvortil Asmaa svarer: "Jeg støtter ikke flerkoneri."

Efter min mening er det jo et rigtigt interessant svar. For det kan godt være, at Asmaa Abdol Hamid ikke støtter flerkoneri. Men hun vil jo som sagt ikke tage klart afstand fra det. Og desværre er det ikke en helt uvæsentlig detalje.

Når det er sagt, vil jeg så tillade mig at spørge Clausen, hvordan man skal forstå citatet? Selv forstår Clausen det åbenbart, som at "Asmaa Abdol Hamid havde taget afstand fra flerkoneri". Det vil jeg kalde en yderst kreativ udlægning. Personligt mener jeg, Clausen bør tjekke skytset, før han igen føler trang til at sende flere vådeskud mod SF, Nanna Westerbye og jeg selv.

Pernille Vigsø Bagge
MF (SF)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu