Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
25. august 2007

Udsatte huskes

Eva Kjer Hansen, socialminister

Regeringen har lanceret en kvalitetsreform, som fokuserer på de ældre, på børnefamilierne og på de syge. Det betyder en masse forbedringer for rigtig mange borgere. Og det skal ikke give nogen - heller ikke Preben Brandt - grund til tro, at regeringen dermed har glemt de andre befolkningsgrupper, eller dem som ikke eksplicit er nævnt i reformen, f.eks. de socialt udsatte.

Der er ingen grund til bekymring. Regeringen har gennemført flere initiativer som henvender sig til netop de socialt udsatte. Sidste år lancerede vi f.eks. Fælles Ansvar II - en handlingsplan der skal give de socialt udsatte, misbrugere, prostituerede, hjemløse og sindslidende mulighed for at skabe en meningsfuld tilværelse. Og som Preben Brandt selv nævner, har vi netop afsat 600 mio. kr. årligt over en periode på fire år til at afskaffe ufrivillig hjemløshed.

Når regeringen tager initiativ til at løfte kvaliteten af de offentlige ydelser, betyder det ikke, at forholdene forringes på andre områder. Regeringen negligerer ikke de socialt udsatte, tværtimod målretter vi indsatser specifikt og forsøger at hjælpe de udsatte tilbage på rette spor.

Flueknepperi eller formidling

Jørgen Hunsdahl, København K.

Slagsmålet mellem Niels Ivar Larsen (Inf.) og Michael Møllgaard (læserbrevs-skribent) bør ikke være privat, men åbent for andre. Derfor: Jeg har i mange år glædet mig over Inf. tegneserien Doonsbury. Regelmæssigt har jeg haft mulighed for at tjekke oversættelser fra originaltekst med Informations danske oversættelser.

Jeg har altid været imponeret over kvalitet af oversættelserne: Ikke alene, fordi de ikke er mekaniske, men især imødekommende over for 'almindelige' interesserede læsere.

Eksempelvis 21. aug: ikke alene udelukkelse af ikke-relevante forhold (som oversætteren nævner), men også tilføjelse af tekst, der fremmer forståelse af boblen. Amerikansk-engelsk tekst lyder: "A terrorist has followed Ray home" på dansk som følger: "En terrorist har fulgt med Ray hjem hele vejen fra Irak".

Jeg har Niels Ivar Larsen mistænkt for at have smugkikket i mine gamle grundbøger. Eller (bedst) direkte kendt med sprogbrug på stedet. Også engelsk/engelsk - dansk oversættelse fra især Independent-Inf. er ok, når forudsætning ikke er troskab over for original, men over for dansk.

Jeg værdsætter Niels Ivar Larsens ikke-fundamentalisme! Dermed ikke være underkendt den klassiske konflikt mellem tekst-nær oversættelse og formidling.

I øvrigt skriver Niels Ivar Nielsen skriver også et forbasket godt dansk i sin egen originalitet. Dén bør oversættes til engelsk/engelsk og amerikansk/engelsk.

Forkert dato på Katrina

Niels Hansen, DMI

I gårsdagens avis begynder indlægget Råbet Under Vandet med sætningen: "I dag er toårsdagen for Katrinakatastrofen i Louisiana...". Det er ikke helt korrekt. Hurricane Katrina blev dannet den 23. august 2005 nord for Cuba. Første landgang var den 25. i det sydlige Florida, og Lousiana blev ikke ramt før den 29. august.

Vejnavne og dobbeltmoral

Lars K. Christensen, Søborg

Venstre i København modsætter sig, at en vej opkaldes efter komponisten og musikeren Thomas Koppel. Begrundelsen er, at Koppel udover at være kunstner også var venstreorienteret.

For syv år siden opstod en lignende diskussion i Gladsaxe. Her ønskede et flertal at opkalde en vej efter Knud Højgaard. Højgaard var medgrundlægger af entreprenørfirmaet Højgaard og Schulz, som har domicil i kommunen. Folk med historisk bevidsthed gjorde dog opmærksom på, at han også havde lagt navn til den såkaldte Højgaard-kreds - en række stærkt højre-nationale erhvervsfolk, som i besættelsestidens første år arbejdede aktivt for at få afsat samlingsregeringen. Højgaard var desuden medlem af det såkaldte Østrum-udvalg, som havde til formål at sikre danske erhvervsinteresser en bid af kagen i kølvandet på Nazi-tysklands erobringer.

På trods af indvendinger valgte et flertal i Gladsaxe byråd, inklusiv Venstre, at opretholde vejnavnet. Venstre havde med andre ord intet imod at opkalde en vej efter en stærkt højreorienteret erhvervsleder, som ikke bare i ord men i aktiv handling havde modarbejdet demokratiet og parlamentarismen. Nu mener man så, at Thomas Koppel er uværdig til at få opkaldt en vej efter sig, alene fordi han har givet udtryk for venstreorienterede politiske synspunkter.

Det politiske smagsdommeri har i sandhed gode vilkår for tiden.

Børnelokkere!

Bo Jensen, Vanløse

Der er forslag fremme om at flytte konfirmationen til 6. klasse. De mange skolesammenlægninger på landet og skift til større centralskoler efter 6. klasse er et problem for de lokale præster, der mister en vigtig del af deres missionsgrundlag. Kirke- og undervisningsminister Bertel Haarder og biskop Jan Lindhardt støtter forslaget. Børnelokkere!

"Børn er blevet langt mere modne end tidligere. De taler mere frimodigt og kvalificeret, end vi gjorde, da jeg var barn, og derfor kan man sagtens konfirmere dem allerede i 6. klasse," siger Lindhardt - mod bedre vidende.

For selvfølgelig ved han godt, at man skal være væsentligt ældre og fri af gruppepres for at kunne forholde sig seriøst til eksistentielle forhold. Det gudelige ævl lempes med fordel indenbords på forsvarsløse sjæle, ikke sandt!

Kirken ud af folkeskolen, tak!

Lykkelig zapper

David Rønn, København Ø

Som lykkeligt medlem af zapper-generationen føler jeg det som min pligt, igen at gøre opmærksom på en misforståelse. En misforståelse, der gør sig gældende hos de fleste +40'ere.

I bliver altså nødt til at forstå, at vi ikke zapper, fordi vores koncentration er ødelagt. Vi zapper, fordi vores koncentration er trænet. Ofte til et niveau, I måske aldrig fuldstændigt vil kunne forstå.

Derudover har vi en indbygget forståelse af, at informationshavet er en mulighed. Vi ser muligheden for at nøjes med det bedste. Hele tiden. Zapning er sortering! Ikke-zapning er ikke-sortering. Et nær sagt uundværligt perspektiv i et informationssamfund.

Jeg mistænker, at manglen på dette perspektiv kan være forklaring på meget. Enough said.

Nordpolen som pengemaskine?

Rolf Czeskleba-Dupont, energiforsker på RUC, Hvalsø

Inden Nordsøgassen i 1984 blev ført i land, nød jeg et forskningsstipendiat på AUC om energiforsyning og samfundsudvikling. Her beskæftigede jeg mig med naturgassens udbredelse i USA siden 1883 og i Mellemeuropa siden 1958. Ingen af disse steder var der tale om at drive ressourceudvindingen i så høj grad som en pengemaskine, som det i Danmark skete med DONG.

I USA var der, ved at komme et kæmpeprojekt i gang med at sende biogas fra kvægfarme i Oklahoma ind i transkontinentale naturgasledninger. Det blev standset under Reagan. DONG ville heller ikke røre ved biogassen, men torpederede en sådan udvikling mod vedvarende energi ved at satse på profitten i stedet for.

Helge Sanders lignende ressourcestrategi omkring Polen viser også, hvad vejen fra 'forskning til faktura' fører til: Fortsat oliefrådseri i stedet for at tage klimaproblemernes årsag alvorlig og standse kilden. I sårbare områder gælder det i særlig grad at olien ligger bedst i undergrunden for at mindske både globale og lokale miljøproblemer!

Derfor er det, som Der Spiegel bemærker under titlen 'Kampf um den Nordpol' (20. august), sandelig krokodilletårer, Fogh sammen med Merkel har grædt i Grønland.

Kunst mod krig

Susanne Jorn, forfatter

Når et land er i krig, er det naturligt, at kunstnere skaber værker mod krig - og for fred. Sådan har det altid været og det er vigtigt. På samme måde er det også vigtigt, at der demonstreres i gaderne mod krig - og for fred. Det gælder sandelig også Danmark.

Om så de værker kunstnere skaber i en krigssituation er gode eller dårlige er sagen uvedkommende. Al denne snak om 'god' eller 'dårlig' kunst er jo en flugt væk fra den realitet, der handler om Danamrks rolle i den forfærdelige Irakkrig!

Fra Brask Rasmussens -og Andersen Nexøs artikler i Information 23.8. d.å. om Bruun Zangenbergs artikel i Kritik fristes man til at tro, det kun er en lille håndfuld skønlitterære forfattere, der ytrer sig om Irakkrigen. Der er mange flere end de nævnte. Erik Stinus er bare en af dem, der i årtier har skrevet politiske digte. Han var faktisk med til demonstrationen 'Danmark i krig' inden valget den 5. februar, 2005.

Et hav af forskellige kunstnere optrådte nemlig i Den Grå Hal på Christiania i København, inden demonstranterne endelig gik hver til sit. I Den Grå Hal læste jeg mit Valgkampdigt, der udtrykker de uoverskuelige konsekvenser ved denne krig. Digtet er trykt i 'Med et halvt øje' på Forlaget Sohn, 2006.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu