Læsetid: 2 min.

Lykken bor i Småland

- skriver kok m.m. Claus Meyer, der netop har gjort come back som tv-kok i 'Smag på Danmark' og udsendt en bog om de ildsjæle og iværksættere, han mødte undervejs
Debat
31. august 2007
- skriver kok m.m. Claus Meyer, der netop har gjort come back som tv-kok i 'Smag på Danmark' og udsendt en bog om de ildsjæle og iværksættere, han mødte undervejs

- Hvad er dit mest udtalte karaktertræk?

Jeg tror på det bedste i andre mennesker, og så er jeg vel forholdsvis foretagesom.

- Hvad er din yndlingsbeskæftigelse?

Jeg elsker at lave mad og at spille badminton og tennis, men min yndlingsbeskæftigelse er vel egentlig at spise og drikke.

- Hvilket teknisk hjælpemiddel vil du nødigst undvære?

At kunne se en god film er en dejlig ting.

- Dine helte og heltinder i det virkelige liv?

Der er ikke mange tilbage, vel? Men man møder lige pludselig nogen. Susanne Grue Jørgensen, kvinden bag kulturfestivalen Lys over Lolland gennem 10 år, godsejerfrue. Efter et arrangement i går aftes på Oreby Slot blev hun tilbage som en af de sidste og tog opvasken efter 150 mennesker.

- Hvad har været dit mest kontroversielle valg i livet?

En alvorlig markering over for et meget nært familiemedlem fortjener nok prisen. Men generelt foretager jeg mig mange ting i mit arbejdsliv, som både min bestyrelse og andre rådgivere finder stærkt kontroversielle.

- Hvornår føler du dig mest misforstået?

Jeg føler mig aldrig mere systematisk misforstået.

- Hvad er din største bedrift?

Etableringen af Noma og undfangelsen af bevægelsen rundt omkring Det nye Nordiske køkken. Jeg synes efter omstændighederne også at jeg gør det godt som mand og far.

- Dine største fejl?

Jeg forvaltede ikke altid mine tidlige kærlighedsforhold helt godt. Jeg fik ikke sagt ordentlig til min bedstefar og mormor, hvor højt jeg elskede dem (de døde dog også, før jeg blev 14). Jeg tog ikke noget ansvar, da min mor begyndte at drikke. Jeg begår hver eneste dag mindre fejl, men jeg har heldigvis, af en eller anden grund, nemmere ved at fastholde mindet om de ting, jeg gjorde godt.

- Din drøm om lykken?

Lørdag eftermiddag med solskin i ødegården i Småland. Alle mine tøser bader. Vi samler bær og kantareller, min brøddej hæver, jeg har en god bouillon i gryden og jeg har netop hentet frisk mælk hos bonden Ulf. Åbner en flaske med bobler klokken 1700-.

- Din sindsstemning netop nu?

Glad, lettet, men også lidt træt.

- Hvilken dyd er den vigtigste?

Empati og evnen til at tilgive.

- Hvilket kunstværk (bog, film, teater, maleri, etc.) har haft størst betydning for dig?

Filmen Cinema Paradiso skarpt forfulgt af Døde poeters klub.

- Hvad betragter du som din største ulykke?

Heldigvis har jeg være forskånet for at tænke sådan om noget.

- Dit motto?

Elsk det du gør. Den sande værdi af det, du laver, udmåles i evighedens lys.

Livet på spidsen er Informations poesibog, hvor en ny person hver uge skriver svar på en række faste spørgsmål

Serie

Livet på spidsen

Livet på spidsen er Informations poesibog, hvor vi hver uge beder forskellige danskere om at svare på en række spørgsmål.

Seneste artikler

• Jacob Ludvigsen: Hellere rig og rask end syg og fattig

16. november 2007
    Jacob Ludvigsen ser det som sin største ulykke, at illusionen om evigt liv er bristet. Nu gælder det bare om at udskyde det endeløse mørke længst muligt, skriver forfatteren og journalisten, der netop har udgivet 'Vores ugeblade' i serien om Danskernes Egen Historie
  • ... og så har jeg chefnykker

9. november 2007
    I denne sørgelige verden burde man give en medalje til klovnene – dem der kan få os til at grine, skriver den engelske forfatter Susan Moody, der netop har fået sin roman ’Skæbnesommer’ udgivet på dansk￿
  • Søvnløshed ville være en ulykke

2. november 2007
    Jeg håber, lykken vil blive ved med at dukke op i små uforudsigelige glimt, skriver Birgitte Possing, der netop har udsendt portrætbogen 'Uden omsvøb' om politikeren og feministen Bodil Koch
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her