Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
17. september 2007

Det er opfyldt

Bertel Haarder, undervisningsminister

Det er sørgeligt, når nogen ikke kan argumentere uden at beskylde andre for løgn eller løftebrud. Gymnasieelevernes formand siger, jeg lyver, og handelsskolernes formand siger, jeg "løber fra" et løfte til handelsskolerne.

Men jeg har gjort præcis, hvad jeg har lovet: Jeg har sagt, at hvis vi havde ekstra penge, så gik de til handelsskolerne Det er præcis, hvad der er sket. 2.400 kroner ekstra pr. elev. Der er ikke taget noget fra gymnasierne ud over, at et engangsbeløb til administration selvfølgelig ikke er blevet videreført, samt en 0,2 procents indkøbsbesparelse, der modsvares af billigere indkøb.

Gradbøjning

Flemming Nakinge, Rødekro

I sin begrundelse for at kriminalisere prostitutionskunder forklarer Mikkel Warming, "at de mere filosofiske diskussioner om menneskerettigheder har det med ikke at forholde sig til den konkrete sociale virkelighed."

Jeg synes nu nok, at sporene skræmmer, når magthavere har gradbøjet menneskerettigheder ud fra en tolkning af en social eller anden virkelighed. Grundlæggende skylder Warming en forklaring på hvorfor, specifikt prostituerede ikke skal være omfattet af menneskerettighederne? Og hvem er de næste, som Enhedslisten vil fratage menneskerettighederne?

Isolering af Hamas

Margrete Auken, København

Humanitær bistand er i centrum, når jeg sammen med tre andre fra EU-parlamentets udviklingsudvalg i næste uge besøger Vestbredden og Gaza.

Delegationen er Parlamentets første siden bruddet og blodudgydelserne mellem Fatah og Hamas i juni. Disse ulykkelige begivenheder og den efterfølgende opdeling af Palæstina har gjort en løsning endnu meget sværere. Og alt tyder på at det internationale samfund fortsætter sin mislykkede 'strategi'. Nok er der vigtige, og indholdsmæssigt gode, forsøg på at få fredsprocessen i gang, blandt andet med et officielt internationalt møde i november. Men at have fredsforhandlinger uden Hamas er hovedløst.

Ikke desto mindre er det fortsat den vej både Olmert, Abbas og Bush vælger. Hamas har opført sig katastrofalt, men det har det internationale samfund så sandelig heller også. At afskære folkevalgte politikere fra indflydelse er uacceptabelt, og det er naivt at tro at isoleringen af Hamas skaber fred. Alle, inklusiv EU, er dumpet til den lille optagelsesprøve i diplomati: Man skal tale med alle - og især da med dem man har problemer med.

Selv om vores delegation ikke er politisk, er vi jo politikere, og vi vil søge kontakt med regeringen i Ramallah og de folkevalgte i Gaza selvom vi godt ved at det kun får symbolsk betydning.

Langt vigtigere er det at EU og Solana får EU-regeringernes klare opbakning til en aktiv og konstruktiv indsats. Og her kunne også den danske regering ærlig talt komme på banen; mig bekendt er den lige så absurd passiv som flertallet af de andre. Tænk hvis man i den konflikt kunne lære af de utallige erfaringer og ikke gentage sine fejl.

Til Arno Victor

Lise Uhrup Jensen, Kbh. K

Nu er bagsideoverskriften jo 'Tæskeholdet', og jeg skal da love for, at Peter Schauffuss får nogle tæsk i din artikel fra d. 13.9.07, som jeg læser i en meget sen nattetime. Udgangspunktet er, at hans ballet 'Satisfaction' har fået elendig kritik i London. Balletten er skabt til musik af Rolling Stones, og de engelske kritikere sabler den tilsyneladende over én kam ned med. Og du giver dem ret og skriver, at alt hvad han laver er "overfladisk, setimentalt, klichéfyldt,og så banalt, at man vrider sig i sædet af skam".

Det fremgår ikke af artiklen, om du rent faktisk har set den omtalte ballet, men bare generelt har en total aversion mod Peter Schaufuss. Noget kunne tyde på det sidste, da du fremdrager en række politiske ting omkring manden, såsom hvor han har gjort sig upopulær, og hvem hans indflydelsesrige venner er. Alt det ved jeg tilfældigvis ikke en skid om, da jeg sidder i Operaen og ser forestillingen 'Satisfaction' sammen med min kæreste og fælles børn, som jeg har 'kuppet' med for at vise dem Operaen. Vi havde alle fra 11 til 58 en kæmpe stor, medrivende oplevelse, og jeg, der faktisk aldrig har været Stones-fan, kunne pludselig høre deres musik. Ballet ved jeg en del om, og dansen var suveræn. Skal jeg bedømme den udfra, at det er "underbetalte, udenlandske dansere der hopper rundt"?

Jeg synes for det meste, du er en temmelig klog mand, der har argumentationerne i orden. Men ikke her. Der er overfladisk og ulødigt.

Biobrændstof - en katastrofe

Søren Kolstrup, Maribo

Tak til Information for kritiske analyser af biobrændstof. Af Informations artikler fremgår, at biobrændstof er en social og økologisk katastrofe i Brasilien. Selv den mest energieffektive afgrøde i verden til fremstilling af biobrændstof, nemlig sukkerrør, er forbundet med brutale nedslidninger af naturgrundlaget - og kræver tillige lig på bordet. Altsammen for at producere 'grøn benzin'. Absurd teater.

Den omsiggribende produktion af raps m.m. til ethanol i Danmark har et endnu mere elendigt miljøregnskab. Konklusionen er ligetil: Biobrændstof er udtryk for en fejlinvestering. Denne miljøfjendske produktionsform bør forbydes.

Hvis fremtidens forskning mod forventning kan fremvise flotte miljøregnskaber for bioethanol på affald og kan forenes med økologiske og sociale løsninger, jamen så lad os dog tage stilling hertil, når en sådan dokumentation foreligger

Kære Warming

Henrik Koch, København Ø

Nu hvor du stejlt står i spidsen for lukningen af fristedet og værestedet Gaderummet på Nørrebro i København - et sted for hjemløse og udstødte unge - går du direkte mod det Enhedslisten står for og går de borgerliges ærinde. Jeg var af den opfattelse, at Enhedslisten kæmpede for retten til fristeder og ikke lå under for de borgerlige strømninger og ensretninger - men alligevel lader du dig presse af partier til højre for dig og holder hånden over en ikke så pæn lukning af Gaderummet. Jeg er dybt skuffet.

Jeg har i lang tid stemt på EL og var således en af de 13,5 pct. af københavnerne, der ville stemme på EL i marts 2007, men jeg er nu fuldstændig blank; hvor skal jeg sætte mit kryds ved næste valg.

Samtidig fortæller meningsmålinger om vedvarende tilbagegang for EL. Jeg læser, hvordan sagen om Asmaa Abdol-Hamid har stærk indflydelse herpå. Sagen om Gaderummet, tror jeg, har samme betydning. Men det kan nås endnu. Du, Mikkel Warming, fremmer ikke EL's muligheder med din stilling til sagen om Gaderummet - tværtimod! Jeg foreslår dig, at du enten trækker din beslutning tilbage eller går af som Socialborgmester - for Enhedslistens skyld.

Hvor er Connie?

Jacob Nørløv, Frederiksberg C

Endnu engang pryder Connie Hedegaard avisernes sider med billeder af sig selv, et eller andet fjernt stede fra Danmark, med politikere, som hun tilsyneladende forsøger at omvende til miljøets forkæmpere. Det er selvfølgeligt prisværdigt, at den danske minister for det danske miljø, bruger sin tid på at rejse ud og fortælle verden, hvordan det egentligt står til med miljøet. Og at særligt de, mest amerikanerne, kineserne, russerne og de fleste andre undtagen Danmark, snarest må tage sig sammen og gøre noget for miljøet.

Grunden til, at den danske miljøminister ikke indregner det land, hvor hendes primære ansvar ligger, er måske fordi hun har indset, at hun ikke besidder de politiske kræfter, der skal til for at ændre regeringens holdning til miljø. Men hvis hun ikke kan det, hvorfor siger hun så ikke op og lader en mere kompetent person træde til? Frem for som nu at rejse verden tynd og lukke varm luft ud, hvis eneste formål er, at bortlede opmærksomheden fra den manglende hjemlige politik .

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu