Læserbrev

Min tid som lærer bliver kort

Læreruddannelsen er en refleksiv teoretisk uddannelse, som ikke anerkender det håndværk, det er at være lærer. Uddannelsen er for god til at føre til en uværdig karriere
17. september 2007

Jeg er læreruddannet, og jeg er stolt af min uddannelse. Men jeg er ikke stolt af mit job set i et samfundsmæssigt perspektiv. Manglende anerkendelse i samfundsdebatten er, sammen med arbejdsforhold, løn, vilkår, tidsfordeling og udviklingsmuligheder indenfor mit erhverv, med til, at jeg ikke er stolt af at arbejde for det offentlige.

Det skyldes flere forhold: uddannelsens karakter og sammensætning, lærererhvervets anseelse såvel som den generelle (manglende) forståelse for lærernes professionalisme. Forhold, som jeg ønsker at give et billede af, og som har gjort, at jeg er blevet bevidst om, at min tid som lærer bliver kort.

"Hvis man ikke kan blive andet, kan man jo altid blive skolelærer" sagde en veninde tilbage i gymnasiet. I dag giver jeg hende ret. Ikke at man kan blive lærer på det niveau jeg og mange andre lærere har, men ja, man kan altid blive lærer. Svært er det ikke. Problemet er, at uddannelsen ikke matcher jobbet.

Læreruddannelsen er en refleksiv teoretisk uddannelse, som ikke anerkender det håndværk, det er at være lærer. Uddannelsen er for god til at føre til en uværdig karriere. Lad mig give et eksempel: Forestil dig en tømrerlærling, der står ved et vindue. Mester beder ham skifte vinduet. Men tømrerlærlingen tænker i byplanlægning, og kan slet ikke gribe så konkret en opgave an. Jeg siger ikke, at jeg ikke kan undervise, for det kan jeg! Men det skyldes langt mere mine seks år som vikar på tre odenseanske skoler, og også mine tre år på en døgninstitution for unge kriminelle og misbrugere, end det skyldes min uddannelse. Læreruddannelsen håndterer ikke, at det at være lærer også er et håndværk. At praksisdelen bør fylde meget mere, og at uddannelsen bør klargøre de studerende til det job de skal ud til.