Læsetid: 2 min.

Jeg ved ikke om jeg valgte rigtigt

Jeg endte med at vælge Ekstra Bladet, fordi jeg gerne ville opleve Victor Andreasen, skriver forfatter og tidligere chefredaktør Sven Ove Gade, der er aktuelt med en biografi om godsejer, modstandsmand og fabrikant Flemming Juncker
Debat
14. september 2007

- Hvad er dit mest udtalte karaktertræk?

Stædighed og udholdenhed, i hvert fald så længe det ikke gælder tekniske problemer - påstår min familie med nogen ret.

- Hvad er din yndlingsbeskæftigelse?

Jeg har altid læst meget. Udover faglitteratur - især historie og økonomi - er genrerne vekslende. Skønlitterært næsten aldrig kriminallitteratur. Til gengæld har jeg 'genopdaget' klassikerne.

- Hvilket teknisk hjælpemiddel vil du nødigst undvære?

Cyklen, som er en daglig glæde, men skal jeg være ærlig også bilen. Og i den udstrækning jeg behersker den, så er pc'eren en velsignelse, især når man som jeg skriver en del og i øvrigt er fast besluttet på ikke at kaste mig ind under nyhedstyranniet på nettet.

- Dine helte og heltinder i det virkelige liv?

Mennesker, som aldrig giver op, uanset hvor hårdt de sættes under pres, og mennesker, som formår at gå imod den kompakte majoritet. Et par eksempler frasidste halvdel af det 20. århundrede: Solsjenitsyn og Havel.

- Hvad har været dit mest kontroversielle valg i livet?

At jeg lod mig ansætte på Ekstra Bladet i 1972. På det tidspunkt var jeg underdirektør i Industrirådet og fik tilbud om at blive chefredaktør på Politiken. Endte med at vælge noget helt tredje, nemlig Ekstra Bladet, fordi jeg gerne ville opleve en af de største pressepersonligheder i det 20. århundrede, Victor Andreasen, som var chefredaktør for bladet. Ofte kan jeg være i tvivl om, at jeg valgte rigtigt.

- Hvornår føler du dig mest misforstået?

Når min overdrevne hang til ironi bliver taget for bogstavelig. Ironi er alt for velegnet til at skjule ægte følelser.

- Hvad er din største bedrift?

At overleve, vil jeg mene. Ellers er jeg mig ikke bevidst at have præsteret 'større bedrifter'.

- Dine største fejl?

Utålmodighed og måske til tider naivitet. Over for nogle mennesker kan jeg være for afvisende. Til gengæld kan jeg være lidt for godtroende over for andre.

- Din drøm om lykken?

Et sundt og godt liv for mine nærmeste og mig selv.

- Din sindsstemning netop nu?

En vis usikkerhed under indtryk af de inkvisitoriske spørgsmål. I hvilken udstrækning skal jeg åbne mig eller være reserveret?

- Hvilken dyd er den vigtigste?

Så absolut kærligheden. Som Paulus udtrykker det i 1. Korinterbrev: "Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt," ja af tro, håb og kærlighed er kærligheden størst. Det er ubetinget den, der bærer livet.

- Hvilket kunstværk har haft størst betydning for dig?

Kan ikke indsnævres til et enkelt. Jeg vil især nævne Dostojevskij: Forbrydelse og straf, Henrik Pontoppidan: De dødes rige, Jakob Knudsen: Den gamle præst, Herman Bang: Ved vejen og fra nutiden Primo Levi: Hvis dette er et menneske og Victor Klemperer: Jeg vil aflægge vidnesbyrd til det sidste.

- Hvad betragter du som din største ulykke?

At miste mine nærmeste og ikke at forglemme evnen til at tro på Kristus som Guds søn. Uden denne tro ville livet blive til nihilisme (tror jeg).

- Dit motto?

Hvis jeg havde et: Hold ud, giv aldrig op! Og det prøver jeg så.

Livet på spidsen er Informations poesibog, hvor en ny person hver uge skriver svar på en række faste spørgsmål

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her